Film - Négynegyedben - Hannes Stöhr: Berlin Calling

Zene

A vásznat benépesítő képzeletbéli és (látszólag) valódi lények közül a néző képzeletét leginkább megmozgató alfaj a pokoljáró művész. Változhat a kor, válthatják egymást műfajok, kicserélődhet a publikum, de a démonaival küszködő alkotóról nem tudjuk levenni a szemünket; gondolatainkban keveredik az irigység, a szánalom és a megkönnyebbülés.

A vásznat benépesítő képzeletbéli és (látszólag) valódi lények közül a néző képzeletét leginkább megmozgató alfaj a pokoljáró művész. Változhat a kor, válthatják egymást műfajok, kicserélődhet a publikum, de a démonaival küszködő alkotóról nem tudjuk levenni a szemünket; gondolatainkban keveredik az irigység, a szánalom és a megkönnyebbülés. Hannes Stöhr, a harmincas éveiben járó rendező a berlini technó/house ütemekre mozgatott underground partikultúrát választotta filmje kulisszájául - ravasz és gyümölcsöző próbálkozás, hisz' az utóbbi évek egyik legsikeresebb német kulturális exportcikkéről beszélünk. A partik, kiadók, klubpromoterek világa azonban csak a szórakoztató karakterfigurákkal benépesíthető háttér, a rendező egy összeomlás határáig jutó dj gyógyulásáról próbál előadni egy kicsit néha naivnak tűnő, máskor meg hiperrealista mesét, szerethető karakterekkel és sok-sok minimalista elektronikus partizenével (Kalkbrenner filmzenéjéről lásd a Visszhang rovatot). A szereplőválasztás ilyen esetekben kulcsfontosságú, és Stöhrnek sikerült kifogni az aranyhalat: nem tudhatjuk, milyen színészi tehetségek rejtőzködnek még a dj-pultok mögött, de Paul Kalkbrenner elektronikus zenekészítő és lemezlovas, a BPitch Control nevű legendás független kiadó sztárja tökéletesen formálja meg a "rekreációs" droghasználattól bekattanó dj Ickarus figuráját. Keresetlenül őszinte és felesleges maníroktól mentes alakítást kapunk tőle, ami mögött azért ott rejlik a szcéna mély ismerete is. A sztori tulajdonképpen egyenes, mint a kasza: nevezett dj túl sokat tol mindenből, néha egy-egy szarabb anyag is becsúszik, s így egy pszichotikus roham után a "sárgaházban" köt ki. Egymást követik a skizofrén rohamok, drogos hallucinációk és a filmtörténetileg jól beágyazott csörték a főorvosnővel, miközben hősünk képtelen szabadulni régi, "jól bevált" életformájától, s lassan mindent tönkretesz maga körül. Hahaha, Trainspotting plusz Száll a kakukk fészkére, teszik hozzá a cinikus, néha még a lelkes recenzensek is - pedig valljuk meg, nem oly nagy szerencsétlenség, ha egy filmkészítő munka előtt szépen befigyeli a kötelező irodalmat. Stöhr pedig tisztesen végigviszi, amit elkezdett: enciklopédikus pontossággal megy végig a bemutatni kívánt mikrovilág minden etológiai, zenei, szerhasználati és szociálantropológiai sajátságán. Ráadásul szerencsés kézzel nyúlt a színészekhez is: Mathilde, a barátnő szerepében a magyar származású Rita Lengyel, a pszichiáternőt játszó Corinna Harfouch, vagy éppen a szerelmi rivális, leszbikus amazon guardot játszó Araba Walton is ihletetten hozza a maga figuráját. Az iróniával és némi melankóliával elővezetett happy end nyomán a főhős s a néző is látszólag gyógyultan távozik - hét végén, meglehet, ugyanazon klubban találkoznak, elvégre olyan jó néha visszaesni.

A Best Hollywood bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.