Film - Pirosarany - Guillermo Del Toro: Hellboy 2 - Az Aranyhadsereg

  • - köves -
  • 2008. augusztus 21.

Zene

Szent isten, min mehet keresztül egy képregényhős, ha döntenie kell szörnyszülött státusza és embersége között. A pszichiátriai szakrendelések zsúfolásig vannak szuperhősökkel, a legutóbb például egy denevérjelmezes került sorra, de úgy tudni, távozott a rendelőablakon. E nehéz, identitászavaros időkben kifejezetten üdítő egy önmagával elégedett képlegény, s bár Hellboyt is megkísértik néha a hovatartozás dilemmái, nincs az a bizonytalanság, amit néhány karton hideg sör ne enyhítene.

Szent isten, min mehet keresztül egy képregényhős, ha döntenie kell szörnyszülött státusza és embersége között. A pszichiátriai szakrendelések zsúfolásig vannak szuperhősökkel, a legutóbb például egy denevérjelmezes került sorra, de úgy tudni, távozott a rendelőablakon. E nehéz, identitászavaros időkben kifejezetten üdítő egy önmagával elégedett képlegény, s bár Hellboyt is megkísértik néha a hovatartozás dilemmái, nincs az a bizonytalanság, amit néhány karton hideg sör ne enyhítene. Önfeledten sörözgető szuperhőshöz is régen volt szerencsénk (kötözködőknek: Iron Man whiskyt fogyasztott), hát még olyanhoz, aki inkább brahiból, "jó mulatság, férfimunka" jeligére irtja az ellent, mintsem küldetéstudatból. A figura persze nem újdonság, hiszen hangsúlyozottan egy második résszel van dolgunk, de továbbra is fő erénye, hogy nem a tűz- és izomerő, hanem a bumfordi báj az, amiben ez a kigyúrt vörös ördögfióka (barátainak csak Piros) osztályelső. Egy plebejus Piedone a sok kifinomult akciózseni között, éppen ezért nem is igen illik hozzá az a komolykodó, misztikus körítés (a címbeli Aranyhadsereg és életre keltőinek őseredet-története), amit a rendező a nyakába varr. Guillermo Del Toro persze nem akármilyen varrótechnikával dolgozik a komikus és a misztikus részek összefércelésén: humora kevésbé szarkasztikus, mint a hasonló díszletvilágokban mozgó Tim Burtoné, de látványban semmivel sem marad el vad fantáziájú kollégájától. Míg egyesek azért túlóráznak, hogy minél közelebb vigyék a képregényt a valósághoz, Del Toro semmi pénzért nem adná oda a játék jogát: műhó, művér, műfalak - ezekből épít magának királyságot, miközben olykor fapofával olyasmiket ír a kép aljára, hogy Manhattan, 8.57 pm. Nyilván azért a pontos idő, mert különben kevésbé tűnne hitelesnek az események láncolata, így viszont percre pontosan tudhatjuk, hogy mikor hatoltak be mesehőseink a trollpiacra. Sajnos mire idáig jutunk, hazai sztárstatisztáink már mind elhullottak (a Hellboy 2 itt forgott Etyekwoodon).

Olyan ez, mint a Muppet Show egy szerencsétlen kimenetelű csernobili vendégszereplés után. Del Toro barokkos gnómjai a rendezői védjegy megbecsült részei; olyannyira azok, hogy a sztori sokszor udvariasan megtorpan, és türelmesen kivár, míg a torz pofák átvonulnak a kifutón. Jól nevelt, helyes kis művilág. Díszletben, sminkben esélyese az év végi díjátadóknak.

Az UIP - Duna Film bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.