Film - Pirosarany - Guillermo Del Toro: Hellboy 2 - Az Aranyhadsereg

  • - köves -
  • 2008. augusztus 21.

Zene

Szent isten, min mehet keresztül egy képregényhős, ha döntenie kell szörnyszülött státusza és embersége között. A pszichiátriai szakrendelések zsúfolásig vannak szuperhősökkel, a legutóbb például egy denevérjelmezes került sorra, de úgy tudni, távozott a rendelőablakon. E nehéz, identitászavaros időkben kifejezetten üdítő egy önmagával elégedett képlegény, s bár Hellboyt is megkísértik néha a hovatartozás dilemmái, nincs az a bizonytalanság, amit néhány karton hideg sör ne enyhítene.

Szent isten, min mehet keresztül egy képregényhős, ha döntenie kell szörnyszülött státusza és embersége között. A pszichiátriai szakrendelések zsúfolásig vannak szuperhősökkel, a legutóbb például egy denevérjelmezes került sorra, de úgy tudni, távozott a rendelőablakon. E nehéz, identitászavaros időkben kifejezetten üdítő egy önmagával elégedett képlegény, s bár Hellboyt is megkísértik néha a hovatartozás dilemmái, nincs az a bizonytalanság, amit néhány karton hideg sör ne enyhítene. Önfeledten sörözgető szuperhőshöz is régen volt szerencsénk (kötözködőknek: Iron Man whiskyt fogyasztott), hát még olyanhoz, aki inkább brahiból, "jó mulatság, férfimunka" jeligére irtja az ellent, mintsem küldetéstudatból. A figura persze nem újdonság, hiszen hangsúlyozottan egy második résszel van dolgunk, de továbbra is fő erénye, hogy nem a tűz- és izomerő, hanem a bumfordi báj az, amiben ez a kigyúrt vörös ördögfióka (barátainak csak Piros) osztályelső. Egy plebejus Piedone a sok kifinomult akciózseni között, éppen ezért nem is igen illik hozzá az a komolykodó, misztikus körítés (a címbeli Aranyhadsereg és életre keltőinek őseredet-története), amit a rendező a nyakába varr. Guillermo Del Toro persze nem akármilyen varrótechnikával dolgozik a komikus és a misztikus részek összefércelésén: humora kevésbé szarkasztikus, mint a hasonló díszletvilágokban mozgó Tim Burtoné, de látványban semmivel sem marad el vad fantáziájú kollégájától. Míg egyesek azért túlóráznak, hogy minél közelebb vigyék a képregényt a valósághoz, Del Toro semmi pénzért nem adná oda a játék jogát: műhó, művér, műfalak - ezekből épít magának királyságot, miközben olykor fapofával olyasmiket ír a kép aljára, hogy Manhattan, 8.57 pm. Nyilván azért a pontos idő, mert különben kevésbé tűnne hitelesnek az események láncolata, így viszont percre pontosan tudhatjuk, hogy mikor hatoltak be mesehőseink a trollpiacra. Sajnos mire idáig jutunk, hazai sztárstatisztáink már mind elhullottak (a Hellboy 2 itt forgott Etyekwoodon).

Olyan ez, mint a Muppet Show egy szerencsétlen kimenetelű csernobili vendégszereplés után. Del Toro barokkos gnómjai a rendezői védjegy megbecsült részei; olyannyira azok, hogy a sztori sokszor udvariasan megtorpan, és türelmesen kivár, míg a torz pofák átvonulnak a kifutón. Jól nevelt, helyes kis művilág. Díszletben, sminkben esélyese az év végi díjátadóknak.

Az UIP - Duna Film bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.