Film - Pirosarany - Guillermo Del Toro: Hellboy 2 - Az Aranyhadsereg

  • - köves -
  • 2008. augusztus 21.

Zene

Szent isten, min mehet keresztül egy képregényhős, ha döntenie kell szörnyszülött státusza és embersége között. A pszichiátriai szakrendelések zsúfolásig vannak szuperhősökkel, a legutóbb például egy denevérjelmezes került sorra, de úgy tudni, távozott a rendelőablakon. E nehéz, identitászavaros időkben kifejezetten üdítő egy önmagával elégedett képlegény, s bár Hellboyt is megkísértik néha a hovatartozás dilemmái, nincs az a bizonytalanság, amit néhány karton hideg sör ne enyhítene.

Szent isten, min mehet keresztül egy képregényhős, ha döntenie kell szörnyszülött státusza és embersége között. A pszichiátriai szakrendelések zsúfolásig vannak szuperhősökkel, a legutóbb például egy denevérjelmezes került sorra, de úgy tudni, távozott a rendelőablakon. E nehéz, identitászavaros időkben kifejezetten üdítő egy önmagával elégedett képlegény, s bár Hellboyt is megkísértik néha a hovatartozás dilemmái, nincs az a bizonytalanság, amit néhány karton hideg sör ne enyhítene. Önfeledten sörözgető szuperhőshöz is régen volt szerencsénk (kötözködőknek: Iron Man whiskyt fogyasztott), hát még olyanhoz, aki inkább brahiból, "jó mulatság, férfimunka" jeligére irtja az ellent, mintsem küldetéstudatból. A figura persze nem újdonság, hiszen hangsúlyozottan egy második résszel van dolgunk, de továbbra is fő erénye, hogy nem a tűz- és izomerő, hanem a bumfordi báj az, amiben ez a kigyúrt vörös ördögfióka (barátainak csak Piros) osztályelső. Egy plebejus Piedone a sok kifinomult akciózseni között, éppen ezért nem is igen illik hozzá az a komolykodó, misztikus körítés (a címbeli Aranyhadsereg és életre keltőinek őseredet-története), amit a rendező a nyakába varr. Guillermo Del Toro persze nem akármilyen varrótechnikával dolgozik a komikus és a misztikus részek összefércelésén: humora kevésbé szarkasztikus, mint a hasonló díszletvilágokban mozgó Tim Burtoné, de látványban semmivel sem marad el vad fantáziájú kollégájától. Míg egyesek azért túlóráznak, hogy minél közelebb vigyék a képregényt a valósághoz, Del Toro semmi pénzért nem adná oda a játék jogát: műhó, művér, műfalak - ezekből épít magának királyságot, miközben olykor fapofával olyasmiket ír a kép aljára, hogy Manhattan, 8.57 pm. Nyilván azért a pontos idő, mert különben kevésbé tűnne hitelesnek az események láncolata, így viszont percre pontosan tudhatjuk, hogy mikor hatoltak be mesehőseink a trollpiacra. Sajnos mire idáig jutunk, hazai sztárstatisztáink már mind elhullottak (a Hellboy 2 itt forgott Etyekwoodon).

Olyan ez, mint a Muppet Show egy szerencsétlen kimenetelű csernobili vendégszereplés után. Del Toro barokkos gnómjai a rendezői védjegy megbecsült részei; olyannyira azok, hogy a sztori sokszor udvariasan megtorpan, és türelmesen kivár, míg a torz pofák átvonulnak a kifutón. Jól nevelt, helyes kis művilág. Díszletben, sminkben esélyese az év végi díjátadóknak.

Az UIP - Duna Film bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.