lemez - CHARLOTTE GAINSBOURG: IRM

  • Németh Róbert
  • 2010. január 21.

Zene

Az, hogy Serge Gainsbourg és Jane Birkin 1971-es születésű lánya a színészi tehetségen kívül külön könnyűzenei spirituszt, ízlést, attitűdöt is örökölt szüleitől, voltaképp nem meglepő. Az pedig, hogy a néhány hete megjelent IRM jó lemez (ihletett és árnyalt, egyszerre finom, kellemes, artisztikus, sőt dögös), megint csak nem furcsaság, hiszen bő három évvel ezelőtt megjelent első felnőttkori albuma (volt egy "gyereklemeze" is, az 1986-os Charlotte Forever, melyre a dalokat az apja írta) ugyancsak rendben volt.
Az, hogy Serge Gainsbourg és Jane Birkin 1971-es születésû lánya a színészi tehetségen kívül külön könnyûzenei spirituszt, ízlést, attitûdöt is örökölt szüleitõl, voltaképp nem meglepõ. Az pedig, hogy a néhány hete megjelent IRM jó lemez (ihletett és árnyalt, egyszerre finom, kellemes, artisztikus, sõt dögös), megint csak nem furcsaság, hiszen bõ három évvel ezelõtt megjelent elsõ felnõttkori albuma (volt egy "gyereklemeze" is, az 1986-os Charlotte Forever, melyre a dalokat az apja írta) ugyancsak rendben volt. Azon az 5:55 címû lemezen válogatott szerzõgárda dolgozott: az Air, Jarvis Cocker és a Divine Comedy-s, momentán Duckworth Lewis Method nevû, leginkább a Beatles 66 és 68 közti korszakát megidézõ zenekarával ténykedõ Neil Hannon.

Ez a most megjelent album viszont kétszereplõs: Gainsbourg szerzõje és producere Beck, a hiphoptól a funkon és a krautrockon át a Nick Drake-féle melankolikus folkig kompetens barkácszseni. Nem magától értetõdõ (hiszen Beckrõl van szó), de tulajdonképpen nem is meglepõ (hiszen ugyanaz a szerzõ és a producer), hogy az IRM egységesebb, mint 2006-os elõdje, az pedig nyilván nem evidens, viszont annál örömtelibb, hogy az IRM tartja és emeli a szintet. Az idén 40 éves Beck kelléktárából - nem véletlenül - leginkább a mások mellett Serge Gainsbourg inspirálta monokróm, pasztelles, késõ hatvanas/kora hetvenes éveket megidézõ Sea Change-féle világot húzta elõ. Ez pedig, csakúgy, mint az organikus alapokra felhúzott bizarr Beck-féle tánczene, melynek elemeivel ugyancsak találkozhatunk a lemezen, bizony prímán áll Charlotte Gainsbourgnak (aki frizurájával, szûk blézerével és egész lényével a fiatal Patti Smithre emlékeztet). Az erõs dalcsokorból pedig bármikor elõhúzhatunk két-három "bezzeg-gyereket" - olyat, mint mondjuk a tapsolós-csörgõs Heaven Can Wait, az epikus Le Chat du Café des Artistes vagy a vonósokkal nyakon öntött Time Of The Assasins.

Because Music, 2009

****

Figyelmébe ajánljuk

Amit csak ők tudnak

A nu metalon felnőtt generáció, azaz a mai negyvenesek visszavonhatatlanul az öregedés jelének tekinthetik, hogy kedvenc irányzatuk esetében az újat jelölő „nu” annyira indokolatlan, hogy a legfontosabb zenekarok – már amelyik még aktív – mind elmúltak 30 évesek.

Hová futnál?

  • - ts -

Az Ezüst csillag egy amerikai katonai kitüntetés, afféle vitézségi érem, nagy csaták nagy hőseinek adják, 1932 óta.

Cserbenhagyás

  • - ts -

A moziból nézve az Egyesült Államok tényleg a világ csendőre: minden korban megvannak a háborús veteránjai. De nem bánik szépen velük.

Irányított hálózatok

  • Molnár T. Eszter

A csoportterápiák általában vallomásos körrel indulnak. Valahogy így: Eszter vagyok, és hiszek a csodákban.

Kozmikus dramaturgia

E csoportos kiállítás nem csupán egy csillagászati vagy mitológiai témát feldolgozó tárlat, sokkal inkább intellektuális és érzéki kaland, amely a tudomány és a művészet határmezsgyéjére vezet.

A klezmer szelleme

Egykor szebb volt a zsinagóga belseje, amely most Művészetek Házaként funkcionál Szekszárdon. Igaz, a kettő között volt csúnyább is. A ház 1897-ben épült a grazi építész, Hans Petschnig tervei alapján, aki a helyi Bodnár-ház és az Újvárosi templom tervezője is.

Aki a hidegből jött

Bizonyára a titkosszolgálatok működése iránti nem szűnő érdeklődés is magyarázza, miért jelenik meg oly sok e tárgyba tartozó elemzés, átfogó történeti munka, esettanulmány, memoár, forrásközlés.