lemez - CHARLOTTE GAINSBOURG: IRM

  • Németh Róbert
  • 2010. január 21.

Zene

Az, hogy Serge Gainsbourg és Jane Birkin 1971-es születésű lánya a színészi tehetségen kívül külön könnyűzenei spirituszt, ízlést, attitűdöt is örökölt szüleitől, voltaképp nem meglepő. Az pedig, hogy a néhány hete megjelent IRM jó lemez (ihletett és árnyalt, egyszerre finom, kellemes, artisztikus, sőt dögös), megint csak nem furcsaság, hiszen bő három évvel ezelőtt megjelent első felnőttkori albuma (volt egy "gyereklemeze" is, az 1986-os Charlotte Forever, melyre a dalokat az apja írta) ugyancsak rendben volt.
Az, hogy Serge Gainsbourg és Jane Birkin 1971-es születésû lánya a színészi tehetségen kívül külön könnyûzenei spirituszt, ízlést, attitûdöt is örökölt szüleitõl, voltaképp nem meglepõ. Az pedig, hogy a néhány hete megjelent IRM jó lemez (ihletett és árnyalt, egyszerre finom, kellemes, artisztikus, sõt dögös), megint csak nem furcsaság, hiszen bõ három évvel ezelõtt megjelent elsõ felnõttkori albuma (volt egy "gyereklemeze" is, az 1986-os Charlotte Forever, melyre a dalokat az apja írta) ugyancsak rendben volt. Azon az 5:55 címû lemezen válogatott szerzõgárda dolgozott: az Air, Jarvis Cocker és a Divine Comedy-s, momentán Duckworth Lewis Method nevû, leginkább a Beatles 66 és 68 közti korszakát megidézõ zenekarával ténykedõ Neil Hannon.

Ez a most megjelent album viszont kétszereplõs: Gainsbourg szerzõje és producere Beck, a hiphoptól a funkon és a krautrockon át a Nick Drake-féle melankolikus folkig kompetens barkácszseni. Nem magától értetõdõ (hiszen Beckrõl van szó), de tulajdonképpen nem is meglepõ (hiszen ugyanaz a szerzõ és a producer), hogy az IRM egységesebb, mint 2006-os elõdje, az pedig nyilván nem evidens, viszont annál örömtelibb, hogy az IRM tartja és emeli a szintet. Az idén 40 éves Beck kelléktárából - nem véletlenül - leginkább a mások mellett Serge Gainsbourg inspirálta monokróm, pasztelles, késõ hatvanas/kora hetvenes éveket megidézõ Sea Change-féle világot húzta elõ. Ez pedig, csakúgy, mint az organikus alapokra felhúzott bizarr Beck-féle tánczene, melynek elemeivel ugyancsak találkozhatunk a lemezen, bizony prímán áll Charlotte Gainsbourgnak (aki frizurájával, szûk blézerével és egész lényével a fiatal Patti Smithre emlékeztet). Az erõs dalcsokorból pedig bármikor elõhúzhatunk két-három "bezzeg-gyereket" - olyat, mint mondjuk a tapsolós-csörgõs Heaven Can Wait, az epikus Le Chat du Café des Artistes vagy a vonósokkal nyakon öntött Time Of The Assasins.

Because Music, 2009

****

Figyelmébe ajánljuk

Hieronymus Bosch világa

  • - turcsányi -

Michael Connelly nem egy író, inkább egy regénygyár, rosszabb esetben áruvédjegy – az efféle státus persze nem oly ritka zsiráf manapság.

„Rodrigo”

A világ legnagyobb és legrangosabb színházi fesztiválja az avignoni. Jelentős társulatok seregszemléje, illetve már maga a fesztiválmeghívás jelentőssé tesz társulatokat. Aki a hivatalos programban van, az számít valakinek.

Félúton

Egykori nagymenő, aki a csúcsról lepottyanva már csak árnyéka önmagának; féktelen csodagyerek, akinek csak kemény munkára és iránymutatásra van szüksége, hogy azzá a sztárrá váljon, akit a végzete elrendelt neki – a sportfilmek talán legnagyobb kliséi ezek, a Stick pedig épp erre a kettőre épül.

Dinók a budoárban

Ötévesen, egy tollseprűtánccal indult Karácsonyi László (1976) művészi karrierje, diplomáját 2003-ban pedig egy lovagi páncélzatban védte meg. (A páncél maga volt a diplomamunkája.)

Léda a Titanicon

  • Molnár T. Eszter

Ki ne szeretné a Balatont? Főleg, ha csak a szépre emlékszik? Arra, hogy a vonat vidáman, sőt pontosan fut be a hűs állomásra, a papucs nem töri a lábat, a naptej megvéd a leégéstől, és van hely az árnyékban a kempingszéknek és a gumimatracnak.

Angyalszárnycsikorgás

Nagy luxus olyan kis kultúrának, mint a magyar, nem megbecsülni a legjobbjait. Márpedig Halasi Zoltán a kortárs magyar költészet szűk élmezőnyébe tartozik, ám a szakma mintha nem tartaná számon érdemeinek megfelelően, a nagyközönség számára pedig minden bizonnyal ismeretlen.

Miért hallgat Erdő Péter?

2025 júliusának egyik forró szerda éjjelén Konrád-Lampedúza Bence betanított kémia­tanár hazafelé ballagott Ráczboldogkőn, a Kistücsök névre hallgató alma materéből. Nem volt ittas egy cseppet sem, de megviselte a nehéz levegő, amikor szembejött vele egy kormányzati óriásplakát. 

Kinek a bűne?

A kormánypárti média azzal igyekszik lejáratni egy Tisza párti önkéntest, hogy korábban pornófilmekben szerepelt. A kampány morális természetű, a nőt bűnösnek és erkölcstelennek állítja be, s persze ezt vetíti rá a pártra is.

Presztízskérdés

A magyar kormányzat hosszú ideje azt kommunikálja, hogy csökkent a szegénység Magyarországon, az MCC-s Sebestyén Géza pedig odáig jutott, hogy idén februárban bejelentette a szegénység eltűnését is. A kormány helyzetértékelése eddig is vitatható volt, és a KSH szegénységi adatai körül felfedezett furcsaságok tovább bonyolítják ezt az így is zavaros ügyet.

„Lövésük sincs róla”

Magyarországon nem az illegális kábítószerek okozzák a legnagyobb problémát a fiatalok körében. A hazai 16 évesek élen járnak az alkohol, a cigaretta és e-cigaretta kipróbálásában, és kilátástalannak érzett helyzetük miatt sokan a serkentők felé fordulnak.