film - SANCTUM

  • - kg -
  • 2011. március 17.

Zene

A fiú szeretne felnőni az apához, de az apa zord szavak mögé rejti érzéseit, és ez a fiú mérgét csak hevíti. Az apa sosem volt ott, amikor a fiának szüksége volt rá, mert hivatása a polgári otthonok melegétől távolra vetette, pedig egy elismerő szó, egy atyai vállveregetés oly sok mindenre gyógyír lett volna.
A fiú szeretne felnõni az apához, de az apa zord szavak mögé rejti érzéseit, és ez a fiú mérgét csak hevíti. Az apa sosem volt ott, amikor a fiának szüksége volt rá, mert hivatása a polgári otthonok melegétõl távolra vetette, pedig egy elismerõ szó, egy atyai vállveregetés oly sok mindenre gyógyír lett volna. Most képzeljük el ugyanezt 3D-ben. Ha még így sem elég vonzó az ajánlat, toldjuk meg az atyai szigort és a fiúi neheztelést egy bazi nagy víz alatti barlanggal az õserdõben, s egy mélyben rekedt búvárexpedícióval. Így azért mindjárt más a 3D fekvése, mely mégsem az apa-fiú konfliktusokhoz lett kitalálva, hanem hogy ismeretlen világok és láncfûrésszel leszeletelt testrészek lebegjenek el a szemünk elõtt szép komótosan. James Cameron sem azért szerepel a stáblistán (executive produceri minõségben), mert a neve bármikor is összeforrt volna a lélektani drámákkal, hanem, pontosan tudjuk, miért. Azt sem lehet felhánytorgatni egy barlangban rekedt búvárokról szóló filmnek, hogy elõre húzott sorszám szerint hullnak el benne a menekülõk, az meg egyenesen arculcsapása lenne a mûfajnak, ha egy-egy életveszélyes résztáv megtétele elõtt ne hangzana el, lehetõleg a következõ áldozat szájából valamilyen ironikus megjegyzés - a könynyûmûfaji búvárkodásban one-linernek hívják az ilyesmit. Az viszont nem túl nemes húzás, hogy a beígért lélegzetelállítás helyett csak valami kétes D-féleséget akarnak ránk sózni, Monty Python-i minõség viszont, hogy szegényes dimenzióit a film Coleridge Kubla kánját szavaló barlangászokkal igyekszik feldobni.

A Budapest Film bemutatója

**

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.