Film - Small talk - 11 rendező: New York, I Love You

  • - köves -
  • 2011. február 17.

Zene

2006-ban volt már egy hasonló körünk, akkor Párizsról kellett röviden megfogalmazniuk neves alkotóknak, mi jut eszükbe a nekik kedves kerületekről. Megerőltetniük aligha kellett magukat az antológusoknak, hogy hova utaztassák legközelebb a művészelitet, elvégre New Yorknak bérlete van az ilyen önünneplésekre.
Egy tűt sem lehet leejteni, annyi a filmes New York-közhely, egy trendi tribecai bárpult mellett például egy ex-keresztapás (Andy García) és egy ex-Jedi (Hayden Christensen) kakaskodik az átverő emberek magabiztos modorában - nő van persze a dologban. Manhattan egy másik Manhattan-szerű sarkán célratörőbb bugyibeszéd folyik, Ethan Hawke vetődik verbálisan nőre, ugyancsak kipróbált modorban. Írófélét játszik, ahogy féleség itt mindenki más is, a rövid távok nem engednek többet, mint valami hozzávetőlegességet. Az íróféle tüzet ad a bombázófélének, és váltig hajtogatja, hogy ő egy okleveles klitoriszkismester (a rendező francia: Yvan Attal). A letámadásnak poén a vége, a színészek megdolgoznak a csekély csattanóért, s New Yorktól sem kell annyira elalélni, mint más, artisztikumra fogékonyabb epizódokban. Az egyik ilyen Fatih Akiné, ő törököt fogott New Yorkban, aki művészi szándékkal hajkurássza a kínai negyed törékeny boltoskisasszonyát. Sem ez, sem más epizód nem tesz kárt a jó ízlésben, Mira Nair például serényen olvasztótégelyezik, és a haszid-dzsain közeledésről fantáziál, Natalie Portman (rendezőként) a balettet és a fehér háziasszonyok előítéleteit hozza össze, de leginkább az jár jól, aki hazai pályán, saját életműve megengedőbb keretei között ás mélyebbre. Julie Christie is csak azért tud jól kijönni artisztikusan kifehérített, szépelgő epizódjából (rendezte Shekhar Kapur), mert egy olyan filmtörténetileg sokatmondó és halmozottan szép arc, mint az övé, könnyűszerrel kitölti a rövid játékidőt. A végére hagytuk a kakukktojást, a sok jó nevű alkotó közt egy rossz nevűt. Egy sötétben bujkáló iparost, akit Brett Ratnernek hívnak. Rejtély, hogyan tévedt ide, de az övé kétségkívül épkézláb etűd. Semmi művészet nincs benne: kedélyes szüzességelveszejtős diáksztori - merő ipar az egész. Az ide tévedt hollywoodi azt nyomja kicsiben a keleti parton, mint nagyban a nyugatin - ezt próbálják Hawke meg a többiek is.

A Mokép bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.