Film - Small talk - 11 rendező: New York, I Love You

  • - köves -
  • 2011. február 17.

Zene

2006-ban volt már egy hasonló körünk, akkor Párizsról kellett röviden megfogalmazniuk neves alkotóknak, mi jut eszükbe a nekik kedves kerületekről. Megerőltetniük aligha kellett magukat az antológusoknak, hogy hova utaztassák legközelebb a művészelitet, elvégre New Yorknak bérlete van az ilyen önünneplésekre.
Egy tűt sem lehet leejteni, annyi a filmes New York-közhely, egy trendi tribecai bárpult mellett például egy ex-keresztapás (Andy García) és egy ex-Jedi (Hayden Christensen) kakaskodik az átverő emberek magabiztos modorában - nő van persze a dologban. Manhattan egy másik Manhattan-szerű sarkán célratörőbb bugyibeszéd folyik, Ethan Hawke vetődik verbálisan nőre, ugyancsak kipróbált modorban. Írófélét játszik, ahogy féleség itt mindenki más is, a rövid távok nem engednek többet, mint valami hozzávetőlegességet. Az íróféle tüzet ad a bombázófélének, és váltig hajtogatja, hogy ő egy okleveles klitoriszkismester (a rendező francia: Yvan Attal). A letámadásnak poén a vége, a színészek megdolgoznak a csekély csattanóért, s New Yorktól sem kell annyira elalélni, mint más, artisztikumra fogékonyabb epizódokban. Az egyik ilyen Fatih Akiné, ő törököt fogott New Yorkban, aki művészi szándékkal hajkurássza a kínai negyed törékeny boltoskisasszonyát. Sem ez, sem más epizód nem tesz kárt a jó ízlésben, Mira Nair például serényen olvasztótégelyezik, és a haszid-dzsain közeledésről fantáziál, Natalie Portman (rendezőként) a balettet és a fehér háziasszonyok előítéleteit hozza össze, de leginkább az jár jól, aki hazai pályán, saját életműve megengedőbb keretei között ás mélyebbre. Julie Christie is csak azért tud jól kijönni artisztikusan kifehérített, szépelgő epizódjából (rendezte Shekhar Kapur), mert egy olyan filmtörténetileg sokatmondó és halmozottan szép arc, mint az övé, könnyűszerrel kitölti a rövid játékidőt. A végére hagytuk a kakukktojást, a sok jó nevű alkotó közt egy rossz nevűt. Egy sötétben bujkáló iparost, akit Brett Ratnernek hívnak. Rejtély, hogyan tévedt ide, de az övé kétségkívül épkézláb etűd. Semmi művészet nincs benne: kedélyes szüzességelveszejtős diáksztori - merő ipar az egész. Az ide tévedt hollywoodi azt nyomja kicsiben a keleti parton, mint nagyban a nyugatin - ezt próbálják Hawke meg a többiek is.

A Mokép bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.