Film - Small talk - 11 rendező: New York, I Love You

  • - köves -
  • 2011. február 17.

Zene

2006-ban volt már egy hasonló körünk, akkor Párizsról kellett röviden megfogalmazniuk neves alkotóknak, mi jut eszükbe a nekik kedves kerületekről. Megerőltetniük aligha kellett magukat az antológusoknak, hogy hova utaztassák legközelebb a művészelitet, elvégre New Yorknak bérlete van az ilyen önünneplésekre.
Egy tűt sem lehet leejteni, annyi a filmes New York-közhely, egy trendi tribecai bárpult mellett például egy ex-keresztapás (Andy García) és egy ex-Jedi (Hayden Christensen) kakaskodik az átverő emberek magabiztos modorában - nő van persze a dologban. Manhattan egy másik Manhattan-szerű sarkán célratörőbb bugyibeszéd folyik, Ethan Hawke vetődik verbálisan nőre, ugyancsak kipróbált modorban. Írófélét játszik, ahogy féleség itt mindenki más is, a rövid távok nem engednek többet, mint valami hozzávetőlegességet. Az íróféle tüzet ad a bombázófélének, és váltig hajtogatja, hogy ő egy okleveles klitoriszkismester (a rendező francia: Yvan Attal). A letámadásnak poén a vége, a színészek megdolgoznak a csekély csattanóért, s New Yorktól sem kell annyira elalélni, mint más, artisztikumra fogékonyabb epizódokban. Az egyik ilyen Fatih Akiné, ő törököt fogott New Yorkban, aki művészi szándékkal hajkurássza a kínai negyed törékeny boltoskisasszonyát. Sem ez, sem más epizód nem tesz kárt a jó ízlésben, Mira Nair például serényen olvasztótégelyezik, és a haszid-dzsain közeledésről fantáziál, Natalie Portman (rendezőként) a balettet és a fehér háziasszonyok előítéleteit hozza össze, de leginkább az jár jól, aki hazai pályán, saját életműve megengedőbb keretei között ás mélyebbre. Julie Christie is csak azért tud jól kijönni artisztikusan kifehérített, szépelgő epizódjából (rendezte Shekhar Kapur), mert egy olyan filmtörténetileg sokatmondó és halmozottan szép arc, mint az övé, könnyűszerrel kitölti a rövid játékidőt. A végére hagytuk a kakukktojást, a sok jó nevű alkotó közt egy rossz nevűt. Egy sötétben bujkáló iparost, akit Brett Ratnernek hívnak. Rejtély, hogyan tévedt ide, de az övé kétségkívül épkézláb etűd. Semmi művészet nincs benne: kedélyes szüzességelveszejtős diáksztori - merő ipar az egész. Az ide tévedt hollywoodi azt nyomja kicsiben a keleti parton, mint nagyban a nyugatin - ezt próbálják Hawke meg a többiek is.

A Mokép bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.