film - SZERELEM, PASTA, TENGER

  • Bánföldi Tibor
  • 2011. január 27.

Zene

Hülye magyar cím, délolasz életérzés, sanzonslágerek: az Olaszországban alkotó török Ferzan Özpetek újdonsült munkája eredetileg Mine Vaganti, vagyis Sodoraknák címen futott, amit beszámíthatatlan fruskákra és a derült égből villámcsapásként érkezőkre szokás mondani, de magyarul beszédesebb, ha eláruljuk, hogy a főszereplő Cantone família tésztagyárában nem csak a friss makaróni meleg. Hogy még ki az és ki nem, az a tökéletes színészi játék és a futtatott divattervezők ruhakölteményei mellett kiderül a vidéki nagycsalád élettörténetéből, a jó szomszédok és a szobalányok beszólásaiból, valamint egy fürdőgatyás Baccara-feldolgozásból.
Hülye magyar cím, délolasz életérzés, sanzonslágerek: az Olaszországban alkotó török Ferzan Özpetek újdonsült munkája eredetileg Mine Vaganti, vagyis Sodoraknák címen futott, amit beszámíthatatlan fruskákra és a derült égbõl villámcsapásként érkezõkre szokás mondani, de magyarul beszédesebb, ha eláruljuk, hogy a fõszereplõ Cantone família tésztagyárában nem csak a friss makaróni meleg. Hogy még ki az és ki nem, az a tökéletes színészi játék és a futtatott divattervezõk ruhakölteményei mellett kiderül a vidéki nagycsalád élettörténetébõl, a jó szomszédok és a szobalányok beszólásaiból, valamint egy fürdõgatyás Baccara-feldolgozásból. A tragikomikus pillanatképek sorozatát egy buzivicc indítja el, melynek hatására a Cantone fivérek: az írói ambíciókkal kacérkodó, ám elbitangolt Tomasso és a családi ügyekben elkötelezett Antonio váratlanul szerepet cserélnek. Aztán apjuk szívrohama és a Rómából betoppanó amorózók az összes többi családtagot is kizökkentik a fennkölt bárgyúságból. Lélektani értelemben viszont mindegyikük a színvallás aktusát hivatott példázni, és amikor elhangzik, hogy már rég nem 2000-et, hanem 2010-et írunk, nézõként visszatekintve önkéntelenül is megkérdõjelezõdik bennünk, hogy nagyanyánk cukorbetegsége és süteményimádata, nagynénénk titkolt alkoholizmusa vagy kishúgunk túlsúlya mennyiben lett mára kibeszélhetõ tabu önmagunk hovatartozásával - szexuális vonzódásával, toxikomániájával vagy karrierizmusával - szemben.

A Szuez Film bemutatója

****

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.