film - SZERELEM, PASTA, TENGER

  • Bánföldi Tibor
  • 2011. január 27.

Zene

Hülye magyar cím, délolasz életérzés, sanzonslágerek: az Olaszországban alkotó török Ferzan Özpetek újdonsült munkája eredetileg Mine Vaganti, vagyis Sodoraknák címen futott, amit beszámíthatatlan fruskákra és a derült égből villámcsapásként érkezőkre szokás mondani, de magyarul beszédesebb, ha eláruljuk, hogy a főszereplő Cantone família tésztagyárában nem csak a friss makaróni meleg. Hogy még ki az és ki nem, az a tökéletes színészi játék és a futtatott divattervezők ruhakölteményei mellett kiderül a vidéki nagycsalád élettörténetéből, a jó szomszédok és a szobalányok beszólásaiból, valamint egy fürdőgatyás Baccara-feldolgozásból.
Hülye magyar cím, délolasz életérzés, sanzonslágerek: az Olaszországban alkotó török Ferzan Özpetek újdonsült munkája eredetileg Mine Vaganti, vagyis Sodoraknák címen futott, amit beszámíthatatlan fruskákra és a derült égbõl villámcsapásként érkezõkre szokás mondani, de magyarul beszédesebb, ha eláruljuk, hogy a fõszereplõ Cantone família tésztagyárában nem csak a friss makaróni meleg. Hogy még ki az és ki nem, az a tökéletes színészi játék és a futtatott divattervezõk ruhakölteményei mellett kiderül a vidéki nagycsalád élettörténetébõl, a jó szomszédok és a szobalányok beszólásaiból, valamint egy fürdõgatyás Baccara-feldolgozásból. A tragikomikus pillanatképek sorozatát egy buzivicc indítja el, melynek hatására a Cantone fivérek: az írói ambíciókkal kacérkodó, ám elbitangolt Tomasso és a családi ügyekben elkötelezett Antonio váratlanul szerepet cserélnek. Aztán apjuk szívrohama és a Rómából betoppanó amorózók az összes többi családtagot is kizökkentik a fennkölt bárgyúságból. Lélektani értelemben viszont mindegyikük a színvallás aktusát hivatott példázni, és amikor elhangzik, hogy már rég nem 2000-et, hanem 2010-et írunk, nézõként visszatekintve önkéntelenül is megkérdõjelezõdik bennünk, hogy nagyanyánk cukorbetegsége és süteményimádata, nagynénénk titkolt alkoholizmusa vagy kishúgunk túlsúlya mennyiben lett mára kibeszélhetõ tabu önmagunk hovatartozásával - szexuális vonzódásával, toxikomániájával vagy karrierizmusával - szemben.

A Szuez Film bemutatója

****

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.