film - SZERELMEK HÁZA

  • 2011. március 10.

Zene

Két túlsúlyos, a végső elpuhulás küszöbén álló értelmiségi (egyetemi tanár és családterapeuta a páros, másoknak csepegtetik a tudást, s adnak életmódtanácsot) válik. Eleinte úgy képzelik, hogy minden simán megy majd, lévén intelligens emberek.
Két túlsúlyos, a végsõ elpuhulás küszöbén álló értelmiségi (egyetemi tanár és családterapeuta a páros, másoknak csepegtetik a tudást, s adnak életmódtanácsot) válik. Eleinte úgy képzelik, hogy minden simán megy majd, lévén intelligens emberek. Aztán elõbb a férfi, majd a nõ hoz szeretõt a közös házba, a higgadt megbeszélések rejtett tartalma hisztérikus üvöltözésben nyer adekvát kifejezési formát, kitör, s egyre durvul a háború. A feleségét ágyba évek óta nem vivõ, plöttyedt hím mutatós prostituáltat bérel, akivel elõbb csak imitálják, majd gyakorolják is a frusztrált nej által nélkülözni kényszerült együttlétet. ' viszont az exférjnél feltûnõen férfiasabb megjelenésû régi szeretõjét invitálja a házba. Mindeközben a kurvácska nyomát a rettentõ észt maffia üti bottal, amelynek fõnöknõje a váló asszonyka jó édes anyukája, egyszersmind az emberke jó édes apukájának régi szerelme is.

A hely hiányában most fel nem sorolható mellékszereplõk hada szintén komplikált, de elõbb vagy utóbb valamilyen szexuális kapcsolatba bonyolódnak egymással. A szálak különösebb értelem nélkül bogozódnak: minden mindennel kapcsolatba kerül, de semmi semmivel nem áll összefüggésben. A megoldás pedig már az elsõ jelenetbõl is megjósolható.

A film humora csikorog, a perpatvaros küzdelem bemutatása a hetvenes évekbeli magyar vígjáték, a bûnügyi vonal a szintén hetvenes évekbeli csehszlovák krimi színvonalát hozza, hiába van itt Kati Outinen is, a zseniális öcs filmjeinek ikonikus arca. Mert ettõl még ez a Kaurismäki (Mika) nem az a Kaurismäki (Aki).

Forgalmazza az Anjou Lafayette

**

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.