film - SZERELMEK HÁZA

  • 2011. március 10.

Zene

Két túlsúlyos, a végső elpuhulás küszöbén álló értelmiségi (egyetemi tanár és családterapeuta a páros, másoknak csepegtetik a tudást, s adnak életmódtanácsot) válik. Eleinte úgy képzelik, hogy minden simán megy majd, lévén intelligens emberek.
Két túlsúlyos, a végsõ elpuhulás küszöbén álló értelmiségi (egyetemi tanár és családterapeuta a páros, másoknak csepegtetik a tudást, s adnak életmódtanácsot) válik. Eleinte úgy képzelik, hogy minden simán megy majd, lévén intelligens emberek. Aztán elõbb a férfi, majd a nõ hoz szeretõt a közös házba, a higgadt megbeszélések rejtett tartalma hisztérikus üvöltözésben nyer adekvát kifejezési formát, kitör, s egyre durvul a háború. A feleségét ágyba évek óta nem vivõ, plöttyedt hím mutatós prostituáltat bérel, akivel elõbb csak imitálják, majd gyakorolják is a frusztrált nej által nélkülözni kényszerült együttlétet. ' viszont az exférjnél feltûnõen férfiasabb megjelenésû régi szeretõjét invitálja a házba. Mindeközben a kurvácska nyomát a rettentõ észt maffia üti bottal, amelynek fõnöknõje a váló asszonyka jó édes anyukája, egyszersmind az emberke jó édes apukájának régi szerelme is.

A hely hiányában most fel nem sorolható mellékszereplõk hada szintén komplikált, de elõbb vagy utóbb valamilyen szexuális kapcsolatba bonyolódnak egymással. A szálak különösebb értelem nélkül bogozódnak: minden mindennel kapcsolatba kerül, de semmi semmivel nem áll összefüggésben. A megoldás pedig már az elsõ jelenetbõl is megjósolható.

A film humora csikorog, a perpatvaros küzdelem bemutatása a hetvenes évekbeli magyar vígjáték, a bûnügyi vonal a szintén hetvenes évekbeli csehszlovák krimi színvonalát hozza, hiába van itt Kati Outinen is, a zseniális öcs filmjeinek ikonikus arca. Mert ettõl még ez a Kaurismäki (Mika) nem az a Kaurismäki (Aki).

Forgalmazza az Anjou Lafayette

**

Figyelmébe ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Fűző nélkül

Berlin, Du bist so wunderbar – fogad a híres dal, amelynek a karrierje egy német sörreklámból indult. Nehéz is lenne másképpen összefoglalni a város hangulatát, amelyet az itthon alig ismert grafikus, illusztrátor és divatfotós Santhó Imre munkássága is visszatükröz.

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Londoni randevúk

„Ne ijedjetek meg, de azt hiszem, én vagyok a generációm hangja. Vagyis valamelyik generációé” – fogalmazott Hannah Horvath a Csajok első részében. A 2012–2017 között futó, hat évadot megélő sorozatban Lena Dunham pont így tett: hangot adott azoknak a fiataloknak, akiknek mindennél nagyobb szabadságot és jólétet ígértek, ám a világválság ennek az anyagi, az egzisztenciális szorongás pedig a lelki fedezetét egyszerűen felélte.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.

Tíz vállalás

Bevált recept az ifjúsági regényekben, hogy a szerző a gyerekközösség fejlődésén keresztül fejti ki mondanivalóját. A nyári szünidőre a falusi nagymamához kitelepített nagyvárosi rosszcsontoknak az új környezetben kell rádöbbenniük arra, hogy vannak magasztosabb cselekedetek is a szomszéd bosszantásánál vagy az énekesmadár lecsúzlizásánál. Lehet tűzifát aprítani, visszavinni az üres üvegeket, és megmenteni a kocsiból kidobott kutyakölyköt. Ha mindez közösségben történik, még jobb.