film - SZOBAFOGSÁG

  • - ts -
  • 2009. november 5.

Zene

Erotikus nép módfelett a magyar, mely letagadhatatlan tény megörökítését Daniel Young filmrendező úgy látta legjobbnak, hogy egy magyar nótát adaptál filmvászonra, afféle négyszereplős kamaradrámának kiszerelvén. Egyet kell értsünk, mi sem tennénk mást, ha az önreflexivitás - moziban oly sűrűn sikeres - útjait akarnánk kitapogatni.
Erotikus nép módfelett a magyar, mely letagadhatatlan tény megörökítését Daniel Young filmrendezõ úgy látta legjobbnak, hogy egy magyar nótát adaptál filmvászonra, afféle négyszereplõs kamaradrámának kiszerelvén. Egyet kell értsünk, mi sem tennénk mást, ha az önreflexivitás - moziban oly sûrûn sikeres - útjait akarnánk kitapogatni. Énekeljék csak velem, hogy kis kút, kerekes kút van az udvarunkban, de szép barna kislány van a szomszédunkban, csalfa szemeimet rá sem merem vetni, fiatal az édesanyja, azt is kell szeretni. Angolul még szebb lesz - gondoljanak csak az Anyám tyúkja közismert fordítására. Bár itt másról van szó, anyám a tyúkja a pasinak, akit a szekrényemben rejtegettem egy darabig, és különben sem vagyok barna, inkább szõke (kislány).

Egy családi házban vagyunk, mögötte erdõ, a tizenöt éves kislány szekrényében lakik egy harmincas pasas (a börtön elõl bujkál - állítása szerint), de amint kiteszi a lábát onnan, azonmód rámozdul a mamára. Játszik a történetben az elvált férj is - s valaki igazán gonosz közülük, mit a mûvégre erõsített csavar tudat. Nos, mûvészettörténeti kutakodásaink szerint egy ilyen típusú filmhez, ha az thriller akar lenni, annyi kimondatlan feszültség dukálna, mint amennyit Polanski próbált megmutatni a Kés a vízben c. korai mesterkedésében, vagy legalább annyi kimondott, mint amit Phillip Noyce pakolt a Halálos nyugalomba (mely mindevvel együtt sepedt - jó okkal - a feledés vizébe).

Ellenben zéró feszültséggel nem lehet ilyen filmet csinálni, Daniel Young így a lehetetlent próbálta meg. Nem is sikerült neki.

A Skyfilm bemutatója

**

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.