film - SZOBAFOGSÁG

  • - ts -
  • 2009. november 5.

Zene

Erotikus nép módfelett a magyar, mely letagadhatatlan tény megörökítését Daniel Young filmrendező úgy látta legjobbnak, hogy egy magyar nótát adaptál filmvászonra, afféle négyszereplős kamaradrámának kiszerelvén. Egyet kell értsünk, mi sem tennénk mást, ha az önreflexivitás - moziban oly sűrűn sikeres - útjait akarnánk kitapogatni.
Erotikus nép módfelett a magyar, mely letagadhatatlan tény megörökítését Daniel Young filmrendezõ úgy látta legjobbnak, hogy egy magyar nótát adaptál filmvászonra, afféle négyszereplõs kamaradrámának kiszerelvén. Egyet kell értsünk, mi sem tennénk mást, ha az önreflexivitás - moziban oly sûrûn sikeres - útjait akarnánk kitapogatni. Énekeljék csak velem, hogy kis kút, kerekes kút van az udvarunkban, de szép barna kislány van a szomszédunkban, csalfa szemeimet rá sem merem vetni, fiatal az édesanyja, azt is kell szeretni. Angolul még szebb lesz - gondoljanak csak az Anyám tyúkja közismert fordítására. Bár itt másról van szó, anyám a tyúkja a pasinak, akit a szekrényemben rejtegettem egy darabig, és különben sem vagyok barna, inkább szõke (kislány).

Egy családi házban vagyunk, mögötte erdõ, a tizenöt éves kislány szekrényében lakik egy harmincas pasas (a börtön elõl bujkál - állítása szerint), de amint kiteszi a lábát onnan, azonmód rámozdul a mamára. Játszik a történetben az elvált férj is - s valaki igazán gonosz közülük, mit a mûvégre erõsített csavar tudat. Nos, mûvészettörténeti kutakodásaink szerint egy ilyen típusú filmhez, ha az thriller akar lenni, annyi kimondatlan feszültség dukálna, mint amennyit Polanski próbált megmutatni a Kés a vízben c. korai mesterkedésében, vagy legalább annyi kimondott, mint amit Phillip Noyce pakolt a Halálos nyugalomba (mely mindevvel együtt sepedt - jó okkal - a feledés vizébe).

Ellenben zéró feszültséggel nem lehet ilyen filmet csinálni, Daniel Young így a lehetetlent próbálta meg. Nem is sikerült neki.

A Skyfilm bemutatója

**

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.