Film: Fusson, akinek zongora (Scott Hicks: Ragyogj)

  • - anzelm -
  • 1997. október 9.

Zene

Néhány történettől minden valószínűség szerint sosem szabadulhatunk meg. Lázadnunk is felesleges ellenük: a szerető és gazdag férje oldalán végre békét találó cselédlány meséje mellett regényben, filmen, akárhogy, mindig népszerű lesz az őrült zseni esete is, a betegséget legyőző sikeré, a nagy (hang)versenyé, melyen a versenyző igazságtalanul elbukik, és csak közvetlenül a vég előtt indulhat eséllyel. De akkor, épp a happy endre, úgyis célba ér. A történet maga -ha már úgyis mindig visszatér - valószínűleg nem jelzi a minőséget. Folytatásos lányregény ugyanúgy lehet belőle, mint őszinte, megrázó film. A gyakorlatban ez utóbbi mégis sokkal nehezebbnek látszik. A Ragyogj legalábbis ezt bizonyítja.

Néhány történettől minden valószínűség szerint sosem szabadulhatunk meg. Lázadnunk is felesleges ellenük: a szerető és gazdag férje oldalán végre békét találó cselédlány meséje mellett regényben, filmen, akárhogy, mindig népszerű lesz az őrült zseni esete is, a betegséget legyőző sikeré, a nagy (hang)versenyé, melyen a versenyző igazságtalanul elbukik, és csak közvetlenül a vég előtt indulhat eséllyel. De akkor, épp a happy endre, úgyis célba ér. A történet maga -ha már úgyis mindig visszatér - valószínűleg nem jelzi a minőséget. Folytatásos lányregény ugyanúgy lehet belőle, mint őszinte, megrázó film. A gyakorlatban ez utóbbi mégis sokkal nehezebbnek látszik. A Ragyogj legalábbis ezt bizonyítja.

Egyszerű film ez. Szereplői motivációit, kapcsolatait és egymás iránti érzelmeit már az első tizenöt percben aggályos gonddal a néző szájába rágják az alkotók. Hogy aztán, ha már jól értjük, hogy mi miért van, nekivághassunk a történetnek. Armin Mueller-Stahl két skatulyája közül az egyik a zsidó patriarcháé (a másik érdekes módon a náci tiszté). A patriarcha fiát túlságos szeretetével és gondoskodásával igyekszik megnyomorítani, meg azzal, ahogy saját gyermekkori -családja hamvában holt - álmaival teszi boldoggá. Az ő zenészi karrierjét is egy hasonló zsarnoki atya és a holocaust tette tönkre. Fiának tehát egy szabad országban, de családja féltő körén belül maradva kellene zongoristakarriert csinálnia.

A fiú pedig, ha lázad is, engedelmeskedik. Hiába szökik Angliába az akadémia bölcs Prosperójához, Sir John Gielgudhoz. Apja hisztérikus szeretete menthetetlenül gyerekké törte. Akkor roppan össze, és kerül elmegyógyintézetbe anyáskodó ápolónők közé, amikor első igazi koncertsikere végre felnőtté avatná, onnan pedig vagy húsz év múlva akkor szabadul, amikor újabb anyák jelentkeznek érte, akik magukkal viszik, nevelgetik, óvják, és akiknek ő a mellük után kapdoshat.

És mielőtt zárt intézetbe kerülne, néha elfelejt nadrágot venni. Így a publikum is nevethet, meg nem feledkezik el róla, hogy a géniusz kívülrekedéséről szól a film.

Az efféle pszichologizáló történetekben két útja van az őrületnek. Az egyik, ha figyelmünk tárgya igazából nem is bolond, hanem csak annak látszik, és valójában nemes kívülálló: ez mai életünk számtalan helyzetének, kisebbségének, lázadójának metaforája lehet, a művészmozik nagytermeinek közönsége boldogan azonosul vele. Ha viszont a főszereplő valóban bolond, tettei pedig irracionálisak, akkor érdekességét veszti. Ilyenkor a külvilág válhatna helyette figyelmünkre méltóvá, ahogy reagálnak rá, ahogy elviselni vagy eltagadni próbálják a közéjük furakodót. Ez már nem Hamlet, hanem Yvonne burgundi hercegnő története. A Ragyogj-ban viszont Daniel Helfgott zongoraművész, pontosabban az őt alakító Geoffry Rush az egyetlen színes egyéniség. Körülötte mindenki egyforma: megértő, segítőkész, áldozatvállaló és mosolygós. Többnyire megmentik, megsimogatják, férjül veszik szegény bolondot.

Ha a főhős őrült, és mégis elsősorban rá vagyunk kénytelenek koncentrálni, az egyedül a színésznek öröm. Sok érdekes, fura technikáját próbálgathatja, stikkeket, hadari beszédet produkálhat, a nagyközönség és a különféle zsűrik mindig hálásak az ilyesmiért. A publikum természetesen a kukkolást is élvezi. Ha büntetlenül beleshet valami másmilyenbe, és közben a kívülről kukucskálók könnyed toleranciájával hízeleghet magának. Az egészséges ember egyik legnagyobb öröme, ha beteg iránt érezhet részvétet: saját erejét ünnepelheti vele. Nem véletlen, hogy a harmadéves elmegyógyászati kollokvium teljes jegyzetanyagát feldolgozták már filmforgatókönyvvé. A bolondokat könnyű megkedvelni, olyan gyámoltalanok. Nyilván ezért történhetett meg, hogy a forgatókönyv modelljéül szolgáló zongorista a film sikerének köszönhetően valódi cirkuszi attrakcióvá avanzsált. Koncertjeire minden jegy elkel: mindenki látni szeretné az őrültet, a végleteken túlian excentrikus zsenit, aki éppen, mert őrült - hiszen az igazi művész őrült, ugyi -, zseniális zenész.

A zene segít. Ez itt a tanulság. És tényleg, e film javára kell írnunk, hogy a kísérőzene néha nem az egyébként hiányzó mélységet helyettesíti, ahogy olyan gyakran szokásos, hanem a kép a zene egyenrangú partnerévé válik; drámaiságban, intenzitásban is egymást kiegészítő, egymás hatását erősítő játszótársaknak tűnnek. Amikor David zongoratanárával az első nagy koncertfellépésre készül, az ilyen öt perc. Ezért az öt percért hálásak lehetünk. És még a főszereplő arcáért néha. Egyébként pedig akinek nem tetszik valami, az csukja be a szemét. A zene tényleg nem hibázik.

- anzelm -

Ragyogj (Shine), 1996; rendezte: Scott Hicks; írta: Jan Sardi; zene: Rahmanyinov és David Hirschfelder; szereplők: Geoffry Rush, Armin Mueller-Stahl, Lynn Redgrave, John Gielgud; forgalmazza a Budapest Film

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.