Film: Heti kretén (A leskelődő)

  • - ts -
  • 2001. július 26.

Zene

Az lenne csak csuda móka, ha visszasírnánk a gyilkost. Mondjuk, aki csak egyszer ölt. Előre megfontolt szándékkal, nyereségvágyból, például egy dúsabb örökség reményében úgy intézte a dolgokat, hogy minden szereplő, uram bocsá´ a néző is azt higgye, hogy merő véletlenségből dőlt rá a közfal a nagybácsira, majd miután mesterkedései végére járt, újra fölvette a munkát, fapofát öltött, mintha nem is ő csinálta volna a bajt, bújt biztos alibi oltalmában.
Az lenne csak csuda móka, ha visszasírnánk a gyilkost. Mondjuk, aki csak egyszer ölt. Előre megfontolt szándékkal, nyereségvágyból, például egy dúsabb örökség reményében úgy intézte a dolgokat, hogy minden szereplő, uram bocsá´ a néző is azt higgye, hogy merő véletlenségből dőlt rá a közfal a nagybácsira, majd miután mesterkedései végére járt, újra fölvette a munkát, fapofát öltött, mintha nem is ő csinálta volna a bajt, bújt biztos alibi oltalmában.

A hivatástudattól hajtott rendőr meg egyenesen kell a fenének. Jöjjenek a betegek, aki egészséges, nem áll zsarunak, ölésre sem adja a fejét, sőt betegbiztosítást köt, hogyha mégis azon kapná magát, hogy fölrobbantott egy zsúfolásig tömött trolibuszt, hát részesüljön hamar szakellátásban.

Jöjjenek a sorozatgyilkosok, de kizárólag nemi eltévelyedéseik mentén operáljanak, hogy a drogfüggő tisztviselőknek könnyebb legyen elbánni velük. Aztán ezek szeressenek egymásba, vagy legalább az egyik a másikba, ha nem fordítva. Mindegy.

A leskelődő című film, azon túl, hogy egy mérföldkő bármiért is, a maga nemében műremek. Ki látott már olyat, hogy egy filmben tökéletesen mindegy minden. Mindegy, hogy hol járunk, hogy kikkel, hogy mikor. Mindegy, hogy mi történik a következő jelenetben, mint ahogy az is, milyen arca van Keanu Reevesnek, s miért olyan.

Megvalósult ím a tökéletes, érdek nélkül való interaktivitás. A néző nem csinál semmit, nem néz, nem gondolkodik, nem nyomkod gombokat, és mégis az történik, amit ő akar, ha egyszer nem akar semmit. Figyeljenek nagyon oda, emberek! Ilyen még nem volt! Elmennek a moziba, fizetnek a pénztárban, beülnek a terembe, sötét lesz, vetítenek egy filmet, aztán hipp-hopp otthon vannak, a vekker jár, de pont annyit mutat, mint induláskor, és nem emlékeznek semmire. Legközelebb jobban vigyázzanak! Minek ez a sok strapa. Utalják át, adják postára a pénzt, vagy várják meg, míg házhoz jön a filmforgalmazók díjbeszedője, esetleg küld egy fizetési felszólítást.

- ts -

Az InterCom bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.