Film: Két dal közt (Joseph Vilsmaier: Marlene)

  • - bán -
  • 2002. január 10.

Zene

Két díva filmes biográfiájával is megismerkedhettünk a napokban. Egyikük, Karády Katalin magyarnak született és magyar is maradt mindhalálig; legfőként ezért nem tarthat számot nemzetközi ismertségre, alakja nem válhatott az internacionális idolátria tárgyává, ő helyi jelenség, csak a miénk. Provinciális kis vampja provinciális kis történetünknek, ami persze mit sem von le "számunkravaló" nagyságából. És többek közt e periferikusság okán is nehezen elképzelhető egy olyasfajta mű, melynek fő- vagy alcíme a "Karády Katalin és kora" névre hallgathatna. A másik sztár, Marlene Dietrich németnek született, amerikaivá lett, hogy aztán önkéntes száműzetésében Párizsban hajtsa örök álomra világszőke fejét. Alakja sok tekintetben lett szimbolikussá, hangja és teste őrzi a század második felének lenyomatát, ha szabad így mondani. "Marlene Dietrich und ihre Zeit" - nos e képzeletbeli munka megírható, elmondható, lefilmezhető lenne.
Két díva filmes biográfiájával is megismerkedhettünk a napokban. Egyikük, Karády Katalin magyarnak született és magyar is maradt mindhalálig; legfőként ezért nem tarthat számot nemzetközi ismertségre, alakja nem válhatott az internacionális idolátria tárgyává, ő helyi jelenség, csak a miénk. Provinciális kis vampja provinciális kis történetünknek, ami persze mit sem von le "számunkravaló" nagyságából. És többek közt e periferikusság okán is nehezen elképzelhető egy olyasfajta mű, melynek fő- vagy alcíme a "Karády Katalin és kora" névre hallgathatna. A másik sztár, Marlene Dietrich németnek született, amerikaivá lett, hogy aztán önkéntes száműzetésében Párizsban hajtsa örök álomra világszőke fejét. Alakja sok tekintetben lett szimbolikussá, hangja és teste őrzi a század második felének lenyomatát, ha szabad így mondani. "Marlene Dietrich und ihre Zeit" - nos e képzeletbeli munka megírható, elmondható, lefilmezhető lenne.

A Marlene című film nem tör ily magasra. Recenzens úgy orrontja, hogy pusztán jól megcsinált életrajz akart lenni; és valóban: jól megcsinált film lett belőle. Hogy azért egy kicsit mégis magasabbra menjünk, Rec. megemlíti, egyetért az egykor neves, mára porosnak látszó Jean-Paul Sartre vélekedésével, miszerint titokzatos és döntő pillanat az, amikor valakiből hirtelen több lesz, mint pusztán a neve, pontosabban, amikor valakinek a neve emblémává, már-már egy műalkotás címévé válik. Mármost nyilvánvaló, hogy hölgyünk a Kék angyal megcsinálása után lett "Marlene Dietrich", így, idézőjelben. E folyamatot a súlyának megfelelő plaszticitással mutatja be a rendező, Joseph Vilsmaier. Az első film forgatása körül csoportosulnak Marlene élettörténetének kulcsszereplői: a férj, közös gyermeklányuk, aztán Tamara, az orosz származású házibarátnő, aki később a férj szeretőjének bizonyul; Karl, a snájdig hadnagyszerető (ő, mint kiderül, az egyetlen fiktív figura); Josef von Sternberg, a Die blaue Engel rendezője, sőt még az öltöztetőnő is jelentős mellékszerepet kap, dicsérve Vilsmaier és a forgatókönyvíró alaposságát, akik valóban ügyeltek a részletekre. És ekkor bukkan elő a film és persze Dietrich életének egyik alapszólama is, egy sláger: "Ich bin von Kopf bis Fuss auf Liebe eingestellt, denn das is meine Welt, und sonst gar nichts." (Értelemszerűen: "Tetőtől talpig átjár a szerelem, ez az én világom, és más semmi.")

Idáig még akár félkomolyan lehetne venni e filmes vállalkozást, hiszen a születőben levő sztár és hazája sorsa mintegy láthatatlanul, finoman és nem szájbarágósan fonódik egybe. Mert a húszas évek Berlinje amolyan égítélet előtti állapotban leledzett (tanú erre, többek közt, az Egy polgár vallomásai bámulatos berlini jelenetsora), mindenki "Kopf bis Fuss" a szerelemnek adta át magát, és e "Liebe" gyakran azonos neműek vonzalmát jelentette. Vagyis a szám szövege célba talált, ezért is lehetett a maga korában oly paradigmatikus. De aztán Sternberg Hollywoodba viszi Marlenét; kezdődik az obligát sztáros elmagányosodás; hirtelen olyan kijelentések hangzanak el, hogy az amerikaiak bunkók, "Goethe és Schiller neve semmit sem mond nekik, nem is szólva Schubertről"; megszólal a fő életproblémának tekintett, kissé kulisszahasogató kérdés: "Boldog akarsz lenni, vagy sikeres?" Hirtelen minden közhelyessé, minden klisészerűvé, a szó legrosszabb értelmében gicscsessé és persze unalmassá, hiszen pontosan kiszámíthatóvá válik. Ám egy-két momentumtól eltekintve (talán a legbántóbb Marlene látogatása a német sebesültek között) a film nem lép be a tűrhetetlen ízléstelenség birodalmába. Erről leginkább a bámulatos színésznő, Katja Flint gondoskodik.

Végül is keretes elbeszélést látunk, két dal keretébe foglalva pereg le a szimbolikus német sztár élete, két szám közé ékelődik a német történelem. Ha a mozi a Kék angyal frivol-privát dalával indult, akkor csakis egy, a világtörténelem menetéhez kapcsolódó emblematikus sláger torokszorító kérdésével végződhet: "Sag mir, wo die Männer/Blumen sind?", melyre a rezignált válasz csak egy másik kérdés lehet: "Wann wird man je verstehn?" Nagy pálya, szép, teljes élet, ám a bemutatására felesküdött film mégis kudarc, bár fél szemmel azért nézhető.

- bán -

Marlene; színes, feliratos, német-olasz, 2001, 132 perc; rendezte és fényképezte: Joseph Vilsmaier; forgatókönyv: Christian Pfannenschmidt; szereplők: Katja Flint, Herbert Knaup, Heino Ferch, Hans Werner Meyer; forgalmazza a Best Hollywood Kft.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

Aki én vagyok

Az amerikai dokumentarista fotográfia egyik legfontosabb alakjának munkáiból először láthatunk önálló kiállítást Magyarországon. A tárlat érzékenyen és empatikusan mutat fel női sorsokat, leginkább a társadalom peremére szorult közösségek tagjainak életén keresztül. A téma végigkísérte Mark egész életművét, miközben ő maga sem nevezte magát feminista alkotónak. A művek befogadása nem könnyű élmény.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.

Cserealap

Szabad jelzést adhat a XII. kerületi önkormányzat Schmidt Máriáék érdekeltségének a Városmajor melletti nagyarányú lakásépítési projektre. Cserébe a vállalat beszállna a nyilas terror áldozatai előtt tisztelgő, régóta tervezett emlékmű finanszírozásába.