Film: Puzzle (Jean-Pierre Jeunet: Hosszú jegyesség)

  • Balázs Áron
  • 2005. február 3.

Zene

Verdun 108-as számú, Bingo Alkonyként elhíresült lövészárká-ban Manech-nak (Gaspard Ulliel) és négy társának elege lesz az értelmetlen öldöklésbõl. Hagyják a fenébe a németeket, inkább önmagukat csonkítgatják, a mihamarabbi hazatérésben reménykedve. Az otthon melege helyett azonban a tûzvonal közepén halálra ítélve, a senkiföldje drótakadályaiba gabalyodva találják magukat.

Verdun 108-as számú, Bingo Alkonyként elhíresült lövészárká-ban Manech-nak (Gaspard Ulliel) és négy társának elege lesz az értelmetlen öldöklésből. Hagyják a fenébe a németeket, inkább önmagukat csonkítgatják, a mihamarabbi hazatérésben reménykedve. Az otthon melege helyett azonban a tűzvonal közepén halálra ítélve, a senkiföldje drótakadályaiba gabalyodva találják magukat.

A háborúnak vége, Manech-t várja jegyese. Ám szeretett Búza-virágja helyett csak a halálhíre ér-kezik az apró breton tanyára. Mathilde (Audrey Tautou) mégis úgy érzi, halottnak nyílvánított szerelme csupán kallódik valahol. Magánnyomozót (Ticky Holgado élete utolsó alakítása) bérelve felkerekedik hát, és egész Franciaországot bebarangolva próbálja összerakni a 108-as árok halálraítéltjeinek szétszóródott sorsdarabkáit.

Akinek halálhírét keltik, sokáig él. Igaz, nem a magyar bölcselet, hanem a női intuíció hajtja előre a törékeny, ám annál határozottabb Mathilde-ot ebben a francia Hideghegy-történetben. Sébastien Japrisot azonos című, 1991-ben publikált regényének filmváltozatában Amélie detektív nagyija vívja magánháborúját gyerekkori szerelméért. Mathilde a kórházak, levéltárak, fegyintézetek és az összefonódó élettörténetek útvesztőjében lassan igazi asszonynyá érve talál önmagára és - persze - Búzavirágjára.

Az elveszett gyerekek városának és az Amélie csodálatos életének forgatókönyvírója, Guillaume Laurant erősen megdolgozta a Japrisot-regényt (főként a romantikus elemek torzítása és a háború bemutatásának túlzott embersége írható számlájára). A vizuális orgazmussal felérő korrajz - melybe az effektguru Pitof is besegített - színvonalán még az Orsay pályaudvarra (ma múzeum) befutó vonatokon jól látható SNCF felségjel sem képes rontani (a francia államvasutakat csak jóval később, 1937-ban alapították). A telefonkészülékek látványától felizgult szereplők állandóan távbeszélnek - legyen szó nagyvárosi bisztróról vagy elszigetelt vidéki tanyáról -, pedig a háborút követő években az ország nem éppen fejlett interurbánrendszeréről volt nevezetes.

Az újabb jeunet-i felnőttmese célja szerencsére nem a Manech közlegény megmentése jellegű há-borús fogócska, hanem a húszas évek sárgászöld pasztellszínekbe foglalt, tipikus helyszínekkel megpakolt (Eiffel-torony, Montmartre, Les Halles piac, Garnier-Opera) és kellően nagyszívű emberekkel zsúfolt szín- és látványorgiája.

Az apróbb gegeket (a biciklis postás esete a Mathilde-lak murvájával) alig leplezett németellenesség váltja (a katonakórház sebesültjeire és apáca-nővéreire dobott bomba). S ha öniróniával telített szarkazmusról van szó, Jeunet nem ugrik le a sarki fűszereshez: bátran beint Korzikának is. Az anyaországi franciának ott egy szavát sem értik, még az öszvér is szarik rá magasról.

Balázs Áron

Az InterCom bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Madártávlat

Ép és értelmi fogyatékkal élő színészek játszanak együtt a MáSzínház inkluzív előadásai­ban, a repertoárjukon ezek mellett színházi nevelési előadások és hagyományos színházi produkciók is szerepelnek. A közös nevező mindegyik munkájukban a társadalmilag fontos és érzékeny témák felvetése.

Ki a pancser?

  • Domány András

Budapestről üzent Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyn´ski-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?