Film: Puzzle (Jean-Pierre Jeunet: Hosszú jegyesség)

  • Balázs Áron
  • 2005. február 3.

Zene

Verdun 108-as számú, Bingo Alkonyként elhíresült lövészárká-ban Manech-nak (Gaspard Ulliel) és négy társának elege lesz az értelmetlen öldöklésbõl. Hagyják a fenébe a németeket, inkább önmagukat csonkítgatják, a mihamarabbi hazatérésben reménykedve. Az otthon melege helyett azonban a tûzvonal közepén halálra ítélve, a senkiföldje drótakadályaiba gabalyodva találják magukat.

Verdun 108-as számú, Bingo Alkonyként elhíresült lövészárká-ban Manech-nak (Gaspard Ulliel) és négy társának elege lesz az értelmetlen öldöklésből. Hagyják a fenébe a németeket, inkább önmagukat csonkítgatják, a mihamarabbi hazatérésben reménykedve. Az otthon melege helyett azonban a tűzvonal közepén halálra ítélve, a senkiföldje drótakadályaiba gabalyodva találják magukat.

A háborúnak vége, Manech-t várja jegyese. Ám szeretett Búza-virágja helyett csak a halálhíre ér-kezik az apró breton tanyára. Mathilde (Audrey Tautou) mégis úgy érzi, halottnak nyílvánított szerelme csupán kallódik valahol. Magánnyomozót (Ticky Holgado élete utolsó alakítása) bérelve felkerekedik hát, és egész Franciaországot bebarangolva próbálja összerakni a 108-as árok halálraítéltjeinek szétszóródott sorsdarabkáit.

Akinek halálhírét keltik, sokáig él. Igaz, nem a magyar bölcselet, hanem a női intuíció hajtja előre a törékeny, ám annál határozottabb Mathilde-ot ebben a francia Hideghegy-történetben. Sébastien Japrisot azonos című, 1991-ben publikált regényének filmváltozatában Amélie detektív nagyija vívja magánháborúját gyerekkori szerelméért. Mathilde a kórházak, levéltárak, fegyintézetek és az összefonódó élettörténetek útvesztőjében lassan igazi asszonynyá érve talál önmagára és - persze - Búzavirágjára.

Az elveszett gyerekek városának és az Amélie csodálatos életének forgatókönyvírója, Guillaume Laurant erősen megdolgozta a Japrisot-regényt (főként a romantikus elemek torzítása és a háború bemutatásának túlzott embersége írható számlájára). A vizuális orgazmussal felérő korrajz - melybe az effektguru Pitof is besegített - színvonalán még az Orsay pályaudvarra (ma múzeum) befutó vonatokon jól látható SNCF felségjel sem képes rontani (a francia államvasutakat csak jóval később, 1937-ban alapították). A telefonkészülékek látványától felizgult szereplők állandóan távbeszélnek - legyen szó nagyvárosi bisztróról vagy elszigetelt vidéki tanyáról -, pedig a háborút követő években az ország nem éppen fejlett interurbánrendszeréről volt nevezetes.

Az újabb jeunet-i felnőttmese célja szerencsére nem a Manech közlegény megmentése jellegű há-borús fogócska, hanem a húszas évek sárgászöld pasztellszínekbe foglalt, tipikus helyszínekkel megpakolt (Eiffel-torony, Montmartre, Les Halles piac, Garnier-Opera) és kellően nagyszívű emberekkel zsúfolt szín- és látványorgiája.

Az apróbb gegeket (a biciklis postás esete a Mathilde-lak murvájával) alig leplezett németellenesség váltja (a katonakórház sebesültjeire és apáca-nővéreire dobott bomba). S ha öniróniával telített szarkazmusról van szó, Jeunet nem ugrik le a sarki fűszereshez: bátran beint Korzikának is. Az anyaországi franciának ott egy szavát sem értik, még az öszvér is szarik rá magasról.

Balázs Áron

Az InterCom bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Mint a moziban

Fene se gondolta volna néhány hete, hogy az egyik központi kérdésünk idén januárban az lesz, hogy melyik magyar filmet hány százezren látták a mozikban. Dúl a számháború, ki ide, ki oda sorol ilyen-olyan mozgóképeket, de hogy a magyar film nyer-e a végén, az erősen kérdéses továbbra is.

Talaj

Thomas érzékeny kisfiú, nem kamaszodik még, mint az első szőrszálak megjelenésére türelmetlenül várakozó bátyjai. Velük nem akar játszani, inkább az udvaron egy ki tudja, eredetileg milyen célt szolgáló ládában keres menedéket, s annak résein át figyeli a felnőtteket, szülei élénk társasági életét, vagy kedvenc képregényét lapozgatván a szintén még gyerek (bár történetesen lány) főszereplő helyébe képzeli magát, és sötét ügyekben mesterkedő bűnözőkkel küzd meg.

Felszentelt anyagpazarlás

Ha a művészet halhatatlan, halandó-e a művész? Tóth László (fiktív) magyar építész szerint láthatóan nem. Elüldözhetik itthonról a zsidósága miatt, és megmaradt szabadságát is elvehetik az új hazában, elszakíthatják a feleségétől, eltörhetik az orrát, ő akkor sem inog meg. Hiszen tudja, hogyha őt talán igen, az épületeit nincs olyan vihar, mely megtépázhatná.

Törvénytelen gyermekek

Otylia már várandós, amikor vőlegénye az esküvő előtt elhagyja, így lánya, Rozela házasságon kívül születik. Később Rozela is egyedül neveli majd saját gyermekeit. A három nővér, Gerta, Truda és Ilda egy észak-lengyelországi, kasubföldi faluban élnek anyjukkal, az asszony által épített házban.

Átverés, csalás, plágium

Az utazó kiállítást először 2020-ban Brüsszelben, az Európai Történelem Házában rendezték meg; a magyarországi az anyag harmadik, aktualizált állomása. Az eredetileg Fake or Real címen bemutatott kiállítás arra vállalkozik, hogy „féligazságok és puszta kitalációk útvesztőjében” megmutassa, feltárja a tényeket, az igazságot, amihez „követni kell a fonalat a labirintus közepéig”. A kiállítás installálása is követi a labirintuseffektust, de logikusan és érthetően.

Kire ütött ez a gyerek?

Az 1907-ben született dráma eredetiben a The Playboy of the Western World címet viseli. A magyar fordításokhoz több címváltozat is született: Ungvári Tamás A nyugati világ bajnokának, Nádasdy Ádám A Nyugat hősének fordította, a Miskolci Nemzeti Színházban pedig Hamvai Kornél átültetésében A Nyugat császáraként játsszák.

2 forint

„Újabb energiaválság felé robog Európa, ebből kellene Magyarországnak kimaradni, ami nem könnyű, hiszen ami most a magyar benzinkutakon történik, az már felháborító, sőt talán vérlázító is” – e szavakkal indította Orbán Viktor a beígért repülőrajtot indiai kiruccanása után. Hazatérve ugyanis a miniszterelnök szembesült egynémely adatsorral, meg leginkább azzal, hogy, a legendás Danajka néni szavaival élve, „drágulnak az árak”. Az üzemanyagé is.

Kiárusítás

Lassan másfél éve szivárgott ki, hogy az állam egy olyan arab befektetőnek, Mohamed Alabbarnak adná Budapest legértékesebb egybefüggő belterületét, a Rákosrendezőt, aki mindenféle felhőkarcolót képzel oda, egyebek mellett a Hősök tere látképébe belerondítót is.

24 óra

„Megállapodást kellene kötnie. Szerintem tönkreteszi Oroszországot azzal, ha nem köt megállapodást – mondotta Trump elnök a beiktatása utáni órákban Vlagyimir Putyinról, majd hozzátette azt is, hogy „szerintem Oroszország nagy bajba kerül”. Trump azt is elárulta, hogy telefonbeszélgetést tervez az orosz elnökkel, de még nem tudja, mikor. Nemrég azt is megjegyezte, hogy Oroszország egymillió embert veszített az Ukrajna ellen indított háborújában. (Ez a szám az orosz áldozatok felső becslése.)

A Menhir

Bár soha nem jutott a hatalom közelébe, mérgező jelenlétével így is át tudta hangolni a francia közgondolkodást. Több mint fél évszázadig volt elmaradhatatlan szereplője a politikai életnek. Újrafazonírozott pártját lánya, Marine Le Pen, eszmei hagyatékát az alt-right francia letéteményese, Éric Zemmour viszi tovább.

Nehogy elrabolják

Huszonéves nőként lett vizsgáló a magyar rendőrségen, és idővel kivívta férfi kollégái megbecsülését. Már vezetői beosztásban dolgozott, amikor az ORFK-hoz hívták; azt hitte, szakmai teljesítményére figyeltek fel – tévedett. Patócs Ilona A nyomozó című könyve nem regény, hanem egy karrier és egy csalódás dokumentuma.