Film: Rántott kard (A Vas Álarcos)

  • - tbs -
  • 1998. április 16.

Zene

Egyszer volt, hol nem volt hivatalos nosztalgiáink messze bűzlő kora, a hatvanas évek. A felejtés a gyalázat szezonja. Amikor von Haus aus tanultuk újra, amit a történelem feltámadása óta, lefekvés előtt kellett volna mesélnünk gyermekeinknek, miszerint prímán lehet élni, ha kerék alá tesznek, a sóskútban is nagy a havaj, csak a gebines ne vizezné a sört, hasonlók. A szomszéd szerzett orkánt százér´ Bécsből, s az alapvetően baloldali (nyilván a pénztárhoz képest) értelmiség a sorok között írt vagy beolvasott. A mozikban szovjet filmeket adtak, meg francia-olasz-spanyol kardozós darabokat a serdületlenebb népeknek.

Egyszer volt, hol nem volt hivatalos nosztalgiáink messze bűzlő kora, a hatvanas évek. A felejtés a gyalázat szezonja. Amikor von Haus aus tanultuk újra, amit a történelem feltámadása óta, lefekvés előtt kellett volna mesélnünk gyermekeinknek, miszerint prímán lehet élni, ha kerék alá tesznek, a sóskútban is nagy a havaj, csak a gebines ne vizezné a sört, hasonlók. A szomszéd szerzett orkánt százér´ Bécsből, s az alapvetően baloldali (nyilván a pénztárhoz képest) értelmiség a sorok között írt vagy beolvasott. A mozikban szovjet filmeket adtak, meg francia-olasz-spanyol kardozós darabokat a serdületlenebb népeknek.

Jött a hetvenes évek, ha lehet, még kínosabb vidék, berendezkedett mindenki az örökkévalóságra, telekre cseréltük a parcelláinkat, a köpenyes-kardozós filmek kimentek a divatból, mintha csak konkrétan egy korcsoportnak csinálták volna őket.

A nyolcvanas éveket elsősorban a naptárnak köszönhettük, hiszen egy épeszű emberiség a hetvenes évek végén a következő menetre már nem jött volna ki. A kardok felületesen összehordott amerikai remake-ekben kerültek újra elő, az érdektelenség legteljesebb jegyében.

Most, hogy ilyen televíziós versenyhelyzet meg ezredvég egyszerre van minálunk, a kereskedelmi dolgozók közepes vehemenciával nyomatják a szombat délutáni sávban ezeket a hatvanas évekből szalajtott, "majd én végiglovaglok a patakparton, aztán lóról ledöföm a régenst" jellegű műemlékeket. Hát, mit mondjak, sokan a nyári szalámit is szerették akkoriban, nagyanyám tudta, mikor jön friss vadász az áfészba. Szóval, nem könnyen nézhető, inkább múzeumi darabok, mára azt is tudjuk, hogyan csinálja a filmgyári zajbrigád a lódobogást.

Mindezen történelmi rövidvágtára azért volt szükségünk, mert itt vizsgált művünk, A Vas Álarcos, finoman szólva is zavarba ejtő alkotás, melyre első megközelítésben illik legalábbis sanda szemmel tekinteni. Egyfelől, hát ámerikai a lelkem. Másfelől fölmerül a kérdés, mit akarsz most, te film, mikor már rég a szociális otthonban lenne a helyed.

Ehhez képest, bátran ki merem jelenteni, A Vas Álarcos finom kis dolgozat. A forgatókönyvíró és rendező (mellesleg az ennél sokkal gyengébb A rettenthetetlen írója, Randall Wallace) felismerte, hogy kardozás-ügyben akad még itt elvarratlan szál. Konkrétan senki nem mondta még ki, hogy ezek a három testőrök mégiscsak rémes népek. Mást ne mondjak, négyen vannak. A Dumas-regényre hagyatkozó film nem mond mást, mint a korábbi hasonszőrű darabok, csak tán kicsit máshogy. Teszi ezt vitathatatlan világsztárok közreműködésével, gondosan megválogatott környezetben, lenyűgöző technikai körülmények között. Mondjuk ki, több mint két órán át roppant szórakoztató módon, egy teljesen érvényes világképet jelenítve meg, mely szerint a régi jelszó, bár hangoztatják eleget, üres transzparens csupán, a dolgok másként vannak.

Egy mindenkiért, mindenki satöbbi, hagyjuk. Testőr testőrre ránt kardot, az igazság minimum behelyettesítő valami, ráadásul a végin elpatkol a balek. És ez így szép.

- tbs -

The Man in the Iron Mask, színes, feliratos, amerikai, 1997, 132 perc; írta és rendezte: Randall Wallace; fényképezte: Peter Suschitzky; szereplők: Leonardo DiCaprio, John Malkovich, Gerard Depardieu, Jeremy Irons, Gabriel Byrne, Anne Parillaud; a UIP-Duna Film bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.