Film: Sötét verem (Javier Balaguer: Enyém vagy)

  • - brz -
  • 2003. augusztus 7.

Zene

Atárgy a mifelénk is egyre többet emlegetett asszonyverés, hivatalos nevén a családon belüli erőszak. Ehhez képest feltűnik, hogy férfi írta a forgatókönyvet (Alvaro Garcia Mohedano), és férfi rendezte meg (Javier Balaguer). Nem kell mindjárt nősovinizmust orrontani, csak azért jegyeztem meg a dolgot, mert az Enyém vagyon amúgy nem könnyű fogást találnia a kritikusnak. Mert ez egy oktatófilm. De a legjobb esetben is tévéfilm, amely aktuális témákat dolgoz fel közérthető módon, többé-kevésbé publicisztikai megközelítésben.
Atárgy a mifelénk is egyre többet emlegetett asszonyverés, hivatalos nevén a családon belüli erőszak. Ehhez képest feltűnik, hogy férfi írta a forgatókönyvet (Alvaro Garcia Mohedano), és férfi rendezte meg (Javier Balaguer). Nem kell mindjárt nősovinizmust orrontani, csak azért jegyeztem meg a dolgot, mert az Enyém vagyon amúgy nem könnyű fogást találnia a kritikusnak. Mert ez egy oktatófilm. De a legjobb esetben is tévéfilm, amely aktuális témákat dolgoz fel közérthető módon, többé-kevésbé publicisztikai megközelítésben.

Adott ugye egy (házas)pár. Az asszonyka (A szex és Lucia címszerepében megismert színésznő, Paz Vega adja) szép és fiatal, modern dolgozó nő, de semmi extrém, se túlfejlett öntudat, se feminista elhajlás, se vezető állás vagy kiugró kereset, most hirtelen ezek jutottak eszembe, amik ki szokták hozni a pasikból a fundamentalista macho állatot. A férj pár évvel idősebb, jóképű, sármos, foglalkozására nézve kreatív igazgató egy reklámcégnél, átlag felett fizető, átlagosan hajszás munkakör. A kapcsolat a rossz vég felől visszatekintve, flashbackekben idéződik fel, alapjáraton a feleség, Angela nézőpontjából, de ezt az alkotók rugalmasan kezelik: vannak férj-szempontú és általános nézőszögű jelenetek is. Ami közös lényegük, hogy mindegyik célra tart: a rövid bevezetés - szerelem első látásra - után csak olyan képeket látunk a házaspár életéből, amelyek vagy előre vetítik Joaquin erőszakra való hajlamát, vagy az asszonyverés stációit ábrázolják. Valamennyin végigkalauzolnak minket az első pofontól a könnyes, rózsacsokros kibékülésen át az erőszak eszkalációjáig, az állandósuló válsághelyzettől a váláson és a gyerekelhelyezés buktatóin át a zaklatásig és az életveszélyes fenyegetésekig. Feketén-fehéren kiderül, amit mindenki tud: a rendőrség nem segít, a törvény tehetetlen. Angela kénytelen a maga kezébe venni az ügyet.

Nem árulom el a végét, legyen elég annyi, hogy a film vesz egy éles kanyart, és átfordul merészen fikciósba, az alkotók egy kifordított Viridiana-idézettel tisztelegnek a nagy spanyol mester előtt, majd felcsendül a szenvedélyes főcímzene, az Enyém vagy, természetesen nem a Tankcsapda, hanem egy érett női hang tolmácsolásában.

- brz -

A Budapest Film bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.