Film: Sötét verem (Javier Balaguer: Enyém vagy)

  • - brz -
  • 2003. augusztus 7.

Zene

Atárgy a mifelénk is egyre többet emlegetett asszonyverés, hivatalos nevén a családon belüli erőszak. Ehhez képest feltűnik, hogy férfi írta a forgatókönyvet (Alvaro Garcia Mohedano), és férfi rendezte meg (Javier Balaguer). Nem kell mindjárt nősovinizmust orrontani, csak azért jegyeztem meg a dolgot, mert az Enyém vagyon amúgy nem könnyű fogást találnia a kritikusnak. Mert ez egy oktatófilm. De a legjobb esetben is tévéfilm, amely aktuális témákat dolgoz fel közérthető módon, többé-kevésbé publicisztikai megközelítésben.
Atárgy a mifelénk is egyre többet emlegetett asszonyverés, hivatalos nevén a családon belüli erőszak. Ehhez képest feltűnik, hogy férfi írta a forgatókönyvet (Alvaro Garcia Mohedano), és férfi rendezte meg (Javier Balaguer). Nem kell mindjárt nősovinizmust orrontani, csak azért jegyeztem meg a dolgot, mert az Enyém vagyon amúgy nem könnyű fogást találnia a kritikusnak. Mert ez egy oktatófilm. De a legjobb esetben is tévéfilm, amely aktuális témákat dolgoz fel közérthető módon, többé-kevésbé publicisztikai megközelítésben.

Adott ugye egy (házas)pár. Az asszonyka (A szex és Lucia címszerepében megismert színésznő, Paz Vega adja) szép és fiatal, modern dolgozó nő, de semmi extrém, se túlfejlett öntudat, se feminista elhajlás, se vezető állás vagy kiugró kereset, most hirtelen ezek jutottak eszembe, amik ki szokták hozni a pasikból a fundamentalista macho állatot. A férj pár évvel idősebb, jóképű, sármos, foglalkozására nézve kreatív igazgató egy reklámcégnél, átlag felett fizető, átlagosan hajszás munkakör. A kapcsolat a rossz vég felől visszatekintve, flashbackekben idéződik fel, alapjáraton a feleség, Angela nézőpontjából, de ezt az alkotók rugalmasan kezelik: vannak férj-szempontú és általános nézőszögű jelenetek is. Ami közös lényegük, hogy mindegyik célra tart: a rövid bevezetés - szerelem első látásra - után csak olyan képeket látunk a házaspár életéből, amelyek vagy előre vetítik Joaquin erőszakra való hajlamát, vagy az asszonyverés stációit ábrázolják. Valamennyin végigkalauzolnak minket az első pofontól a könnyes, rózsacsokros kibékülésen át az erőszak eszkalációjáig, az állandósuló válsághelyzettől a váláson és a gyerekelhelyezés buktatóin át a zaklatásig és az életveszélyes fenyegetésekig. Feketén-fehéren kiderül, amit mindenki tud: a rendőrség nem segít, a törvény tehetetlen. Angela kénytelen a maga kezébe venni az ügyet.

Nem árulom el a végét, legyen elég annyi, hogy a film vesz egy éles kanyart, és átfordul merészen fikciósba, az alkotók egy kifordított Viridiana-idézettel tisztelegnek a nagy spanyol mester előtt, majd felcsendül a szenvedélyes főcímzene, az Enyém vagy, természetesen nem a Tankcsapda, hanem egy érett női hang tolmácsolásában.

- brz -

A Budapest Film bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.