Film: Szemtõl szembe (Jeles András: József és testvérei)

  • Hungler Tímea
  • 2005. február 3.

Zene

A háromszögben ábrázolt szem a 17. századtól a Szentháromság és Isten jelképe a keresztény ikonográfiában. Itt egy zöldbe játszó, szemcsés, nehezen kivehetõ, elmosódott látószerv van a vásznon, alig-alig ismerjük fel, kérdés, hogy mi figyeljük-e õt, vagy õ figyel bennünket. A perspektíva vált - a szem nézõpontjából nézhetjük tovább az eseményeket: egy prostitúcióra bírt lány történetének jeleneteit. A szereplõk mondatait pár másodperc idõeltolódással egy hang ismétli meg - úgy tûnik, a szem nem csupán lát, de hall is mindent.

A háromszögben ábrázolt szem a 17. századtól a Szentháromság és Isten jelképe a keresztény ikonográfiában. Itt egy zöldbe játszó, szemcsés, nehezen kivehető, elmosódott látószerv van a vásznon, alig-alig ismerjük fel, kérdés, hogy mi figyeljük-e őt, vagy ő figyel bennünket. A perspektíva vált - a szem nézőpontjából nézhetjük tovább az eseményeket: egy prostitúcióra bírt lány történetének jeleneteit. A szereplők mondatait pár másodperc időeltolódással egy hang ismétli meg - úgy tűnik, a szem nem csupán lát, de hall is mindent.

A mai történet epizódjai közé ősi, távol-keleti színházi műfaj, egy árnyjáték ékelődik - a Parasztbiblia elevenedik meg a vásznon: József és testvérei, Jákob és Lábán, Ádám és Éva stb. történetét az árnyékvilág szereplői játsszák el, miközben egy narrátor az archaikus nyelvezetű szent könyvből idéz. Az árnyjátékot régi híradórészletek, filmfelvételek színesítik, így már nem csupán az egyes nézőpontok, történetek, hanem fikció és dokumentum is összekeveredik.

Hogy mindez mi célt szolgál? A látszólag egymással össze nem illő történetek, események között természetes, hogy a néző összefüggést keres, és, hogy stílben maradjunk, ha elég szemfüles, talál is. Az események lényegében egymás laza értelemben vett kommentárjai - a Parasztbiblia idézetei bizonyítják, hogy a véráldozat, a házasságtörés, az árulás, a rabszolgamunka, a paráznaság már hajdanában is jól ismert fogalmak voltak; a szem által megfigyelt, szerencsétlenül járt lány története a maga kegyetlen valóságában akár a Bibliába is bekerülhetne; a híradó, a dokumentum-műfaj pedig nem más, mint a modern értelemben vett Biblia, válogatott szörnyűségek tárháza.

Mindezek fényében a nyitó képsor - nevezzük a film mottójának - értelmet nyer. Rutkai Bori bájosan és szórakoztatóan meséli el istenélményét, azt, hogyan találkozott két túlvilági lénnyel, akik kiválasztották arra, hogy előadja József történetét.

A film szerint minden mindennel összefügg. Aktuális élethely-zetünkre, problémáinkra ott egy tanmese a Bibliában, de oda csak azért kerülhetett be, mert velünk, emberekkel, vagy mint azt a dokumentumrészletek bizonyítják, magával az emberiséggel történt. Az pedig már hit kérdése, hogy a szem és az emberiség viszonyát hogyan értelmezzük: ő mozgat-e bennünket, vagy egyszerű megfigyelő csupán.

Hogy a szemet csak nagy nehezen lehet azonosítani, hogy a prostituálttörténet szereplői is csak a záró képeken veszik észre, hogy sokáig nem hallják meg, hogy a szavaikat ismétli, mind arra enged következtetni, hogy az Isten és az ember közti, valamikori erős kapcsolat mára már megereszkedett. Az árnytörténet egy-két jelenete pedig azt bizonyítja, régen természetes volt, ha az angyalok vagy maga a Mindenható le-leruccant a földre és elbeszélgetett az emberekkel; manapság, mint Rutkai Bori, csodálkozunk azon, ha szembesülünk a ténnyel, hogy létezik túlvilág.

Jeles filmje nem adja könnyen magát - a történetek, a perspektívák közötti ingázás arra csábítja a nézőt, hogy idő előtt feladja. Bár a modern történet alakulását érdeklődéssel várjuk, a film java részét kitevő, árnyjátékként előadott, szexuális utalásoktól hemzsegő Parasztbiblia befogadása olyan érzést kelt az emberben, mintha egy egyetemi vizsgához kellene átrágnia magát valamiféle míves anyagon, így öröme is csak abból adódik, hogy végre befejezte, és hogy a maga számára sikerült megfejtenie.

Hungler Tímea

Forgalmazza a Budapest Film

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.