Film: Szemtõl szembe (Jeles András: József és testvérei)

  • Hungler Tímea
  • 2005. február 3.

Zene

A háromszögben ábrázolt szem a 17. századtól a Szentháromság és Isten jelképe a keresztény ikonográfiában. Itt egy zöldbe játszó, szemcsés, nehezen kivehetõ, elmosódott látószerv van a vásznon, alig-alig ismerjük fel, kérdés, hogy mi figyeljük-e õt, vagy õ figyel bennünket. A perspektíva vált - a szem nézõpontjából nézhetjük tovább az eseményeket: egy prostitúcióra bírt lány történetének jeleneteit. A szereplõk mondatait pár másodperc idõeltolódással egy hang ismétli meg - úgy tûnik, a szem nem csupán lát, de hall is mindent.

A háromszögben ábrázolt szem a 17. századtól a Szentháromság és Isten jelképe a keresztény ikonográfiában. Itt egy zöldbe játszó, szemcsés, nehezen kivehető, elmosódott látószerv van a vásznon, alig-alig ismerjük fel, kérdés, hogy mi figyeljük-e őt, vagy ő figyel bennünket. A perspektíva vált - a szem nézőpontjából nézhetjük tovább az eseményeket: egy prostitúcióra bírt lány történetének jeleneteit. A szereplők mondatait pár másodperc időeltolódással egy hang ismétli meg - úgy tűnik, a szem nem csupán lát, de hall is mindent.

A mai történet epizódjai közé ősi, távol-keleti színházi műfaj, egy árnyjáték ékelődik - a Parasztbiblia elevenedik meg a vásznon: József és testvérei, Jákob és Lábán, Ádám és Éva stb. történetét az árnyékvilág szereplői játsszák el, miközben egy narrátor az archaikus nyelvezetű szent könyvből idéz. Az árnyjátékot régi híradórészletek, filmfelvételek színesítik, így már nem csupán az egyes nézőpontok, történetek, hanem fikció és dokumentum is összekeveredik.

Hogy mindez mi célt szolgál? A látszólag egymással össze nem illő történetek, események között természetes, hogy a néző összefüggést keres, és, hogy stílben maradjunk, ha elég szemfüles, talál is. Az események lényegében egymás laza értelemben vett kommentárjai - a Parasztbiblia idézetei bizonyítják, hogy a véráldozat, a házasságtörés, az árulás, a rabszolgamunka, a paráznaság már hajdanában is jól ismert fogalmak voltak; a szem által megfigyelt, szerencsétlenül járt lány története a maga kegyetlen valóságában akár a Bibliába is bekerülhetne; a híradó, a dokumentum-műfaj pedig nem más, mint a modern értelemben vett Biblia, válogatott szörnyűségek tárháza.

Mindezek fényében a nyitó képsor - nevezzük a film mottójának - értelmet nyer. Rutkai Bori bájosan és szórakoztatóan meséli el istenélményét, azt, hogyan találkozott két túlvilági lénnyel, akik kiválasztották arra, hogy előadja József történetét.

A film szerint minden mindennel összefügg. Aktuális élethely-zetünkre, problémáinkra ott egy tanmese a Bibliában, de oda csak azért kerülhetett be, mert velünk, emberekkel, vagy mint azt a dokumentumrészletek bizonyítják, magával az emberiséggel történt. Az pedig már hit kérdése, hogy a szem és az emberiség viszonyát hogyan értelmezzük: ő mozgat-e bennünket, vagy egyszerű megfigyelő csupán.

Hogy a szemet csak nagy nehezen lehet azonosítani, hogy a prostituálttörténet szereplői is csak a záró képeken veszik észre, hogy sokáig nem hallják meg, hogy a szavaikat ismétli, mind arra enged következtetni, hogy az Isten és az ember közti, valamikori erős kapcsolat mára már megereszkedett. Az árnytörténet egy-két jelenete pedig azt bizonyítja, régen természetes volt, ha az angyalok vagy maga a Mindenható le-leruccant a földre és elbeszélgetett az emberekkel; manapság, mint Rutkai Bori, csodálkozunk azon, ha szembesülünk a ténnyel, hogy létezik túlvilág.

Jeles filmje nem adja könnyen magát - a történetek, a perspektívák közötti ingázás arra csábítja a nézőt, hogy idő előtt feladja. Bár a modern történet alakulását érdeklődéssel várjuk, a film java részét kitevő, árnyjátékként előadott, szexuális utalásoktól hemzsegő Parasztbiblia befogadása olyan érzést kelt az emberben, mintha egy egyetemi vizsgához kellene átrágnia magát valamiféle míves anyagon, így öröme is csak abból adódik, hogy végre befejezte, és hogy a maga számára sikerült megfejtenie.

Hungler Tímea

Forgalmazza a Budapest Film

Figyelmébe ajánljuk

Szálldogálni finoman

Úgy hírlik, a magyar könyvpiacon újabban az a mű életképes, amelyik előhúz egy másik nyuszit egy másik kalapból. A szórakoztatás birodalmában trónfosztott lett a könyv, az audiovizuális tartalom átvette a világuralmat. Ma tehát a szerző a márka, műve pedig a reklámajándék: bögre, póló, matrica a kisbuszon. 

Ja, ezt láttam már moziban

Dargay Attila ikonikus alkotója volt a világszínvonalú magyar animációs filmnek. A Vukot az is ismeri, aki nem olvasta Fekete István regényét, de tévésorozatain (Pom Pom meséi, A nagy ho-ho-horgász stb.) generációk nőttek fel, halála után díjat neveztek el róla. Dédelgetett terve volt Vörösmarty klasszikusának megfilmesítése. 

Desperados Waiting for the Train

  • - turcsányi -

Az a film, amelyikben nem szerepel vonat, nos, bakfitty. S még az a film is csak határeset lehet, amelyikben szerepel vonat, de nem rabolják, térítik vagy tüntetik el. Vannak a pótfilmek, amelyekben a vonatot buszra, tengerjáróra, repülőgépre, autóra/motorra, egészen fapados esetben pedig kerékpárra cserélik (mindegyikre tudnánk több példát is hozni). 

Lentiből a világot

Nézőként már hozzászoktunk az előadások előtt kivetített reklámokhoz, így a helyünket keresve nem is biztos, hogy azonnal feltűnik: itt a reklám már maga az előadás. Kicsit ismerős az a magabiztosan mosolygó kiskosztümös nő ott a képen, dr. Benczés Ágnes Judit PhD, MBA, coach, csak olyan művien tökéletesre retusálták, kétszer is meg kell nézni, hogy az ember felismerje benne Ónodi Esztert.

Crescendo úr

A Semiramis-nyitánnyal kezdődött koncert, és a babiloni királynőről szóló opera szimfonikus bombákkal megtűzdelt bevezetője rögtön megalapozta az este hangulatát. Szépen adta egymásnak a dallamokat a klarinét, a fuvola, a pikoló, a jellegzetes kürttéma is könnyed fesztelenségét domborította Rossini zenéjének, akit a maga korában Signore Crescendónak gúnyoltak nagy ívű zenekari hegymászásai okán. A Danubia Zenekarra a zárlatban is ilyen crescendo várt.

A miniszter titkos vágya

Jövőre lesz tíz éve, hogy Lázár János a kormányinfón közölte, megépül a balatoni körvasút abból az 1100 milliárd forintból, amit a kormány vasútfejlesztésekre szán. A projektnek 2023-ban kellett volna befejeződnie, és egy ideig a gyanús jelek mellett is úgy tűnt, hogy minden a tervek szerint alakul: 2021. június 18-án átadták az észak-balatoni vasútvonal Szabadbattyán és Balatonfüred közötti 55 kilométeres, villamosított szakaszát.

Ahol mindenki nyer

Orbán Viktor magyar miniszterelnök hétfőn baráti látogatáson tartózkodott a szomszédos Szlovákiában, ahol tárgyalásokat folytatott Robert Fico miniszterelnökkel és Peter Pellegrini államfővel. Hogy miről tárgyaltak, arról sok okosságot nem lehetett megtudni, az államfő hivatala nem adott ki közleményt, posztoltak egy kényszeredett fotót és lapoztak; a miniszterelnök, Orbán „régi barátja” ennél egy fokkal udvariasabbnak bizonyult, amikor valamiféle memorandumot írt alá vendégével; annak nagyjából annyi volt a veleje, hogy Fico és Orbán matadorok, és reményeik szerint még sokáig azok is maradnak (Robert Fico szíves közlése).

„Inkább magamat választom”

A Budaörsi Latinovits Színház fiatal színésze a versenysport helyett végül a színház mellett döntött, és ebben nagy szerepe volt Takács Vera televíziós szerkesztőnek, rendezőnek is. Bár jelentős színházi és ismert filmes szerepek is kötődnek hozzá, azért felmerülnek számára a színház mellett más opciók is.

Az irgalom atyja

Megosztott egyházat és félig megkezdett reformokat hagyott maga után, de olyan mintát kínált a jövő egyházfőinek, amely nemcsak a katolikusoknak, hanem a világiaknak is rokonszenves lehet. Ügyesebb politikus és élesebb nyelvű gondolkodó volt, mint sejtenénk.