Film: Szerelmi álmatlanság (Saul Metzstein: Éjjel-nappal fiatalok)

  • - ts -
  • 2001. augusztus 30.

Zene

Az utóbbi esztendőkben még felületesebb mozizók is hozzászokhattak ahhoz, hogy a nagy dolgok legtöbbször valahol Nagy-Britanniában esnek, közelebbről a felette egzotikus szigetország valamelyik nagyvárosában. London, Manchester, Glasgow, Edinbourgh, kétségtelenül jobbnál jobb helyek, még akkor is, ha a mai mozik többségében rendszerint a lepusztultabb fertályaikat mutogatják. Aki napfényesebb oldalukra kíváncsi, az továbbra is jobban teszi, ha filmszínház helyett utazási irodába megy. A lepusztultság mint mutatvány persze nem kimondottan angol találmány, van annak mindenfelé hagyománya, mindenesetre nagyvárosi szinten most ők királyok, hiszen ha belegondolunk, nincs az a harlemi jelenet, ami ma már nem számítana utánjátszónak.
Az utóbbi esztendőkben még felületesebb mozizók is hozzászokhattak ahhoz, hogy a nagy dolgok legtöbbször valahol Nagy-Britanniában esnek, közelebbről a felette egzotikus szigetország valamelyik nagyvárosában. London, Manchester, Glasgow, Edinbourgh, kétségtelenül jobbnál jobb helyek, még akkor is, ha a mai mozik többségében rendszerint a lepusztultabb fertályaikat mutogatják. Aki napfényesebb oldalukra kíváncsi, az továbbra is jobban teszi, ha filmszínház helyett utazási irodába megy. A lepusztultság mint mutatvány persze nem kimondottan angol találmány, van annak mindenfelé hagyománya, mindenesetre nagyvárosi szinten most ők királyok, hiszen ha belegondolunk, nincs az a harlemi jelenet, ami ma már nem számítana utánjátszónak.

Ahogy a világvárosi nyomor ezekben a művekben megjelenik, az annyira hiteles, hogy az ember nem is érti, mi a fenéért gyötri magát annyi szerencsétlen kamionok konténereibe, hajófenékbe zsúfolódva, hogy odáig keveredjen. Alighanem egy csomóan azért lesznek földönfutókká, mert keveset járnak moziba, bár lehet, hogy ezen a kijelentésen érdemes lenne kicsit még csiszolni.

Volt régen egy állítólag prímán bevált metódus, úgy a két háború között űzték Berlinben, az UFA stúdióiban. Földobtak ügyesen egy díszletet, jöttek a németek, és leforgatták benne a maguk filmjét, ám mielőtt lebontották volna, jöttek az olaszok, és ők is leforgatták ugyanazt a filmet, csak a saját élőerejük mozgósításával, remélem, kitalálták már, mi sem maradtunk ki a buliból, nyilván olcsóbb lehetett műtermet bérelni, mint filmet vásárolni. Az ötlet épp napjainkban masírozik át a halhatatlanságba. Persze, szép is lenne, ha Mike Leigh távozása után lebontanák Manchester néhány külső kerületét.

Szóval levonulnak a lokális nyóckerből az angolok, és jönnek utánuk a többi angolok. Annyi csak a változatosság, hogy a művészfilmesek után a kereskedelmi és vendéglátó-ipari filmesek érkeznek, vagy az amerikaiak, mert azok is bírják nagyon az albioni lepukkanást, lévén roppant egzotikus az, és mégis beszél benne mindenki angolul.

Annyi kitérő még mindenképpen kívánkozik ide, hogy nem lennék meglepve, ha előbb-utóbb magyarok is feltűnnének a tettek e keresett mezején. Valami szokásfélének tetszik immár, pláne első és második filmek környékén, hogy minduntalan becsúszik néhány külföldi forgatási nap is - vajon miért? -, de ez tényleg csak mellékszál.

Most Glasgow-ban járunk, príma hely, ha jól emlékszem, a Nevem: Joe is itt játszódott, szünet.

Szünet előtt megismerkedtünk tehát az angol kulturális és vendéglátó-ipari film kedvelt helyszíneivel. Ám ahhoz, hogy vizsgált dolgozatunkat a szükséges aprólékossággal járhassuk körül, kell még némi műtörténeti keringőzés is. Ismerünk, hogyne ismernénk foglalkozás körében elkövetett filmeket, általában kétfélét. Az egyik, mondjuk az amerikai vonal, leginkább a hiányszakmákat igyekszik népszerűsíteni, nyilván némi fejpénz reményében. Ezekben mindgyakran tűzoltók, hajószakácsok, meteorológia megfigyelőállomások középvezető szintű dolgozói keverednek roppant kínos szituációkba, melyekből aztán hősleg vágják ki magukat és ellenfeleik nemesebb szerveit. A másik irány a látszólag leghétköznapibb foglalkozások művelőit tünteti ki figyelmével. Tisztviselők, bolti eladók, fogtechnikusok adják itt a derékhadat. Mint arra a műcím is pedánsan utal, jelen opusunk az utóbbi felhozatalba sorolható. Ám ha a huszadik századi magyar líra gondos tanulmányozására is elég időt fordítottunk, bízvást sajátunknak tekinthetjük aktuális hőseinket. Különösen a hatvanas évek elején volt szokásban sokat verselni a buszmegállókban dohányzó koránkelőkről, a három műszakban a közjóért szívó action-manekről és közeli hozzátartozóikról.

Akiket most látunk, éjszakázók, akik a napi betevőre valót akkor keresik meg szorgos munkájukkal, amikor mások alszanak, vagy tévét néznek.

Amit most látunk, az meg egy Trainspotting Ultra Light; könnyű ezt mondani, de csinálni sem lehet egy ördöngösség. Az erősen könnyített változat szándéka elsősorban társadalmi oldalról mutatkozik meg. Jó gyerekek ezek, csak nem szerettek tanulni, ezért alja munkát végeznek, éjszaka kell gályázniuk, de csinálják. Igaz, ógva-mógva, feszt elvágyódva, rövidebb-hosszabb cigiszünetek beiktatásával, de teszik a dolgukat, kórházban, szupermarketban, itt-ott. Kedvesek, nem ártanak senkinek sem, legfeljebb kicsinyt önmaguknak és közvetlen hozzátartozóiknak, de semmi jóvátehetetlent. Fiatalok, majd benő a fejük lágya, igaz, addigra a filmesek már rég leléptek.

Na, mi bántja az éjjel-nappali fiatalokat? Nem hiszik, a szerelem. Az az igazság, hogy egy ilyen filmet nem lehet elrontani. A jobb sorsra érdemesség voltaképpen elmegy műfaji kategóriának is. Milyenek a fiatalok? Viccesek. Milyen a szerelem? Vicces és ártatlan, kibomlik, elmúlik, újraéled, unalmasságában vérforraló, egyformaságában felkavaró. Nem kell az egészhez más, csak néhány friss, üde, hiteles arc. Olyan meg pont a fiatalok közt akad a legtöbb.

Összejön-e újra az a pár, amelyik még a kanyarban sem találkozik, mert az egyikük éjszakás, a másikuk meg nem az, pláne akkor, ha mindenki ezen dolgozik a stábból. Pár fura kanyar, aztán már csak a legjobbakat reméljük.

Senkit le nem beszélnék a filmről. Nem kell mindig vadulni. Néha belefér egy ilyen légynek sem ártó, végigfecsegett mozi is. A Trainspotting operatőre fotózta, a maga nemében hasonló invenciók szerint. Játszik benne például Heike Makatsch is, akit a Viva-generáció egyik üdvöskéjeként szokás aposztrofálni, alighanem azért, mert a jelölt tévécsatornán kezdte mint moderátor. Ilyen kis nyalánkságok vannak ebben a moziban, nekem tetszett.

De, mert a vélemény másodlagos, s a szolgáltatás az első, leginkább a kezdő szerelmeseknek ajánlanám ezt a másfél órát. Ilyen nagy hatalom a mozi, bizony. Ígérem, a végén kicsit szerelmesebben jönnek ki, csak ne felejtsenek el legalább havonta beülni valami hasonlóra.

- ts -

Late Night Shopping; színes, angol, 2000, 91 perc; rendezte: Saul Metzstein; fényképezte: Brian Tufano; szereplők: Heike Makatsch, James Lance, Kate Ashfield; a Budapest Film mozija

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.