Film: Szerelmi álmatlanság (Saul Metzstein: Éjjel-nappal fiatalok)

  • - ts -
  • 2001. augusztus 30.

Zene

Az utóbbi esztendőkben még felületesebb mozizók is hozzászokhattak ahhoz, hogy a nagy dolgok legtöbbször valahol Nagy-Britanniában esnek, közelebbről a felette egzotikus szigetország valamelyik nagyvárosában. London, Manchester, Glasgow, Edinbourgh, kétségtelenül jobbnál jobb helyek, még akkor is, ha a mai mozik többségében rendszerint a lepusztultabb fertályaikat mutogatják. Aki napfényesebb oldalukra kíváncsi, az továbbra is jobban teszi, ha filmszínház helyett utazási irodába megy. A lepusztultság mint mutatvány persze nem kimondottan angol találmány, van annak mindenfelé hagyománya, mindenesetre nagyvárosi szinten most ők királyok, hiszen ha belegondolunk, nincs az a harlemi jelenet, ami ma már nem számítana utánjátszónak.
Az utóbbi esztendőkben még felületesebb mozizók is hozzászokhattak ahhoz, hogy a nagy dolgok legtöbbször valahol Nagy-Britanniában esnek, közelebbről a felette egzotikus szigetország valamelyik nagyvárosában. London, Manchester, Glasgow, Edinbourgh, kétségtelenül jobbnál jobb helyek, még akkor is, ha a mai mozik többségében rendszerint a lepusztultabb fertályaikat mutogatják. Aki napfényesebb oldalukra kíváncsi, az továbbra is jobban teszi, ha filmszínház helyett utazási irodába megy. A lepusztultság mint mutatvány persze nem kimondottan angol találmány, van annak mindenfelé hagyománya, mindenesetre nagyvárosi szinten most ők királyok, hiszen ha belegondolunk, nincs az a harlemi jelenet, ami ma már nem számítana utánjátszónak.

Ahogy a világvárosi nyomor ezekben a művekben megjelenik, az annyira hiteles, hogy az ember nem is érti, mi a fenéért gyötri magát annyi szerencsétlen kamionok konténereibe, hajófenékbe zsúfolódva, hogy odáig keveredjen. Alighanem egy csomóan azért lesznek földönfutókká, mert keveset járnak moziba, bár lehet, hogy ezen a kijelentésen érdemes lenne kicsit még csiszolni.

Volt régen egy állítólag prímán bevált metódus, úgy a két háború között űzték Berlinben, az UFA stúdióiban. Földobtak ügyesen egy díszletet, jöttek a németek, és leforgatták benne a maguk filmjét, ám mielőtt lebontották volna, jöttek az olaszok, és ők is leforgatták ugyanazt a filmet, csak a saját élőerejük mozgósításával, remélem, kitalálták már, mi sem maradtunk ki a buliból, nyilván olcsóbb lehetett műtermet bérelni, mint filmet vásárolni. Az ötlet épp napjainkban masírozik át a halhatatlanságba. Persze, szép is lenne, ha Mike Leigh távozása után lebontanák Manchester néhány külső kerületét.

Szóval levonulnak a lokális nyóckerből az angolok, és jönnek utánuk a többi angolok. Annyi csak a változatosság, hogy a művészfilmesek után a kereskedelmi és vendéglátó-ipari filmesek érkeznek, vagy az amerikaiak, mert azok is bírják nagyon az albioni lepukkanást, lévén roppant egzotikus az, és mégis beszél benne mindenki angolul.

Annyi kitérő még mindenképpen kívánkozik ide, hogy nem lennék meglepve, ha előbb-utóbb magyarok is feltűnnének a tettek e keresett mezején. Valami szokásfélének tetszik immár, pláne első és második filmek környékén, hogy minduntalan becsúszik néhány külföldi forgatási nap is - vajon miért? -, de ez tényleg csak mellékszál.

Most Glasgow-ban járunk, príma hely, ha jól emlékszem, a Nevem: Joe is itt játszódott, szünet.

Szünet előtt megismerkedtünk tehát az angol kulturális és vendéglátó-ipari film kedvelt helyszíneivel. Ám ahhoz, hogy vizsgált dolgozatunkat a szükséges aprólékossággal járhassuk körül, kell még némi műtörténeti keringőzés is. Ismerünk, hogyne ismernénk foglalkozás körében elkövetett filmeket, általában kétfélét. Az egyik, mondjuk az amerikai vonal, leginkább a hiányszakmákat igyekszik népszerűsíteni, nyilván némi fejpénz reményében. Ezekben mindgyakran tűzoltók, hajószakácsok, meteorológia megfigyelőállomások középvezető szintű dolgozói keverednek roppant kínos szituációkba, melyekből aztán hősleg vágják ki magukat és ellenfeleik nemesebb szerveit. A másik irány a látszólag leghétköznapibb foglalkozások művelőit tünteti ki figyelmével. Tisztviselők, bolti eladók, fogtechnikusok adják itt a derékhadat. Mint arra a műcím is pedánsan utal, jelen opusunk az utóbbi felhozatalba sorolható. Ám ha a huszadik századi magyar líra gondos tanulmányozására is elég időt fordítottunk, bízvást sajátunknak tekinthetjük aktuális hőseinket. Különösen a hatvanas évek elején volt szokásban sokat verselni a buszmegállókban dohányzó koránkelőkről, a három műszakban a közjóért szívó action-manekről és közeli hozzátartozóikról.

Akiket most látunk, éjszakázók, akik a napi betevőre valót akkor keresik meg szorgos munkájukkal, amikor mások alszanak, vagy tévét néznek.

Amit most látunk, az meg egy Trainspotting Ultra Light; könnyű ezt mondani, de csinálni sem lehet egy ördöngösség. Az erősen könnyített változat szándéka elsősorban társadalmi oldalról mutatkozik meg. Jó gyerekek ezek, csak nem szerettek tanulni, ezért alja munkát végeznek, éjszaka kell gályázniuk, de csinálják. Igaz, ógva-mógva, feszt elvágyódva, rövidebb-hosszabb cigiszünetek beiktatásával, de teszik a dolgukat, kórházban, szupermarketban, itt-ott. Kedvesek, nem ártanak senkinek sem, legfeljebb kicsinyt önmaguknak és közvetlen hozzátartozóiknak, de semmi jóvátehetetlent. Fiatalok, majd benő a fejük lágya, igaz, addigra a filmesek már rég leléptek.

Na, mi bántja az éjjel-nappali fiatalokat? Nem hiszik, a szerelem. Az az igazság, hogy egy ilyen filmet nem lehet elrontani. A jobb sorsra érdemesség voltaképpen elmegy műfaji kategóriának is. Milyenek a fiatalok? Viccesek. Milyen a szerelem? Vicces és ártatlan, kibomlik, elmúlik, újraéled, unalmasságában vérforraló, egyformaságában felkavaró. Nem kell az egészhez más, csak néhány friss, üde, hiteles arc. Olyan meg pont a fiatalok közt akad a legtöbb.

Összejön-e újra az a pár, amelyik még a kanyarban sem találkozik, mert az egyikük éjszakás, a másikuk meg nem az, pláne akkor, ha mindenki ezen dolgozik a stábból. Pár fura kanyar, aztán már csak a legjobbakat reméljük.

Senkit le nem beszélnék a filmről. Nem kell mindig vadulni. Néha belefér egy ilyen légynek sem ártó, végigfecsegett mozi is. A Trainspotting operatőre fotózta, a maga nemében hasonló invenciók szerint. Játszik benne például Heike Makatsch is, akit a Viva-generáció egyik üdvöskéjeként szokás aposztrofálni, alighanem azért, mert a jelölt tévécsatornán kezdte mint moderátor. Ilyen kis nyalánkságok vannak ebben a moziban, nekem tetszett.

De, mert a vélemény másodlagos, s a szolgáltatás az első, leginkább a kezdő szerelmeseknek ajánlanám ezt a másfél órát. Ilyen nagy hatalom a mozi, bizony. Ígérem, a végén kicsit szerelmesebben jönnek ki, csak ne felejtsenek el legalább havonta beülni valami hasonlóra.

- ts -

Late Night Shopping; színes, angol, 2000, 91 perc; rendezte: Saul Metzstein; fényképezte: Brian Tufano; szereplők: Heike Makatsch, James Lance, Kate Ashfield; a Budapest Film mozija

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.

Sámson és a bibliás szavazók

Négyötödük a jobboldali elnökre szavazott, sokuk elutasítja a krisztusi szegénységet, újabban pedig az empátiát is. A második ciklusban a Republikánus Párt után az evangéliumi közösségeket is maga alá gyűri Donald Trump karizmája.