Film: Történelmi jelentõség (Mészáros Márta: A temetetlen halott - Nagy Imre naplója)

  • - ts -
  • 2004. október 28.

Zene

Nagy Imre nevét az '56-os forradalom után harminc évig ki sem lehetett mondani. Nem szerepelt a nyilvánosságban. Száj elé tett mutatóujj követte a szót, ha róla beszéltek. Mégis tudta mindenki, hogy ki õ. Csak a testét sikerült elpusztítani, szellemén nem fogott semmi. Aztán a tiltás véget ért. A rendszerváltás óta - a naptár szerint - tizenöt év telt el, mondtak róla mindenfélét. Ám neve kapcsán máig is a várakozás ötlik fel elõször, annak a harminc esztendõnek a gonosz csendje.

Nagy Imre nevét az '56-os forradalom után harminc évig ki sem lehetett mondani. Nem szerepelt a nyilvánosságban. Száj elé tett mutatóujj követte a szót, ha róla beszéltek. Mégis tudta mindenki, hogy ki ő. Csak a testét sikerült elpusztítani, szellemén nem fogott semmi. Aztán a tiltás véget ért. A rendszerváltás óta - a naptár szerint - tizenöt év telt el, mondtak róla mindenfélét. Ám neve kapcsán máig is a várakozás ötlik fel először, annak a harminc esztendőnek a gonosz csendje. Máma már van sírja, szobra, tere, utcája; elnevezve róla, mi elnevezhető, iskolai tananyag. Lehet mindehhez még valamit hozzátenni? A történelemtudomány megtette a magáét, a maga módján a politika is, jó ideje a művészeten a sor. Most, legalábbis ami a magyar filmet illeti, ezt is kipipálhatjuk, minden kényszer, minden rossz érzés nélkül. Mészáros Márta tisztességes, jó filmet készített, ami bár bevallottan nem történelminek készült, kétségtelenül hordoz efféle funkciót. Aki rövid úton meg akar tudni valamit Nagy Imréről, első lépésnek nyugodtan választhatja ezt a darabot, s akár kedve is kerekedhet tőle történelmi ismeretei bőví-tésére.

Ugyanakkor e vitathatatlanul nemes érdemek mellett az anyag, amin mindez elénk kerül, egyéb természetű vizsgálatokra is késztet: milyen mozi végül A temetetlen halott? Hisz a küldetés, a történelmi jelentőség éppenséggel teher szokott lenni egy műalkotás számára. Annyi minden, a pátosz, a stréberség, a mindenáron való üzenetközvetítés szándéka nyomhatta volna agyon ezt a mutatványt... Másfelől persze léteztek számos garanciák, végtére Mészáros Márta nem ma kezdte a szakmát. Ha megkérdezték volna a közönséget, hogy ki csináljon Nagy Imréről filmet, gondolom, magasan versenyben lett volna. Lehet ezt úgy is nézni, hogy Mészáros tartozott ezzel a filmmel... Adott esetben az, hogy a nézőnek vagy önmagának: speciel egyet jelent, emlegethetnénk akár az örökkévalóságot is. Ráadásul nem rugaszkodunk el szikrányit sem a valóságtól, ha azt mondjuk, hogy neki ehhez voltaképpen már meg is volt a formája, kiterjedt életművének általánosan elismert része a Napló-sorozat (ráutaló magatartást sejtet a különben keresettnek ható alcím is). Melyre ha visszapillantunk egy kurtát, az ígéret elhangzását is elkaphatjuk. Úgy emlékszem, az elsőben, a Napló gyermekeimnek címűben van egy híradóbejátszás. Nagy meghirdeti az '53-as kormányprogramot. Valami szakmai vetítésen láttam, filmszemle, az ég tudja már, mi lehetett, a nyolcvanas évek közepin jártunk, jött a részlet, s kitört a taps a nézőtéren. Aztán ezt átéltem az első nyilvános vetítések egyikén is, ahol biztos nem az illedelmesség csaptatta össze a mancsokat. Márpedig moziban előadás közben tapsolni nem szokás..., akkor az ereklye felmutatásának járt. De nem szállhatott el a levegőben: húsz év nem nagy idő. Még akkor sem, ha az ember egy derekas tapssal abban a percben csak a lelkiismeretével meccselt, aztán hazament, megengedőbben: haza a várakozásba.

A híradófelvételek, köszönik, most is megvannak, ebben a filmben is bőséggel, ám Kádár Jánost nem ünnepli a zsöllyében a kutya sem. (Hm, pedig nem is lenne hiábavaló néhány munkáspárti alapszervezet gyűlésén levetíteni e munkát. És mindenhol másfelé nem mellesleg.) A negatív hőst tehát csak emlegetik, csak dokumentumokon van jelen, ott még nem tart a magyar mozi, hogy eljátssza valaki, de Nagyot (Jan Nowickit) is kivártuk.

A fikciós képsorok között megjelenő valódi és áldokumentáció mesélő, elbeszélő funkciót hordoz, afféle útjelző rendszer, leginkább a miheztartás végett, hiszen amúgy végig a személyesben vagyunk. Nagyon a személyesben, alig van, kis túlzással nincs is jelenet Nagy Imre nélkül. Ezt a bő másfél esztendőt, közvetlenül a forradalom előtti napoktól - amikor magas kedvvel tapossa földijei közt a szüreten a kádban a szőlőt - egészen a bitóig vele töltjük. Személyével, emlékeivel, várakozásaival. A szereplők bár számosak, Mészáros Márta filmje egyszemélyes mozi. Nem tágít hőse mellől, akár rá is unhatnánk. S hogy ez nem következik be, minden dicséret helyett beszél. Sőt, az eleve magas feszültség kitartja egyenletes emelkedését: pedig mindenki tudja, mi lesz ennek a vége...

Az is bizonyosnak látszik, hogy csak így lehetett, egy ennyire súlyos one man show terheit csak nagyon szoros alkotói kapcsolat bírhatta el. Együtt van a dolog példásan, Nowicki játéka, Jancsó Nyika képei, mintha tényleg természetes lenne, holott máskor ez nem feltétlenül volt egyértelmű, volt alkalom, amikor lehetett vitatkozni (kellett is), de az most miért tartozna ide?

Leszögezhetjük, vállalását - méltó mozgóképes emléket állítani Nagy Imrének - Mészáros Márta teljesítette. Az emlékezés rendben van, egy várakozással immár kevesebb marad, Nagy Imre, akinek létezése és pályája a belátható történelmi távlat és a bőrünkre száradt gyalázat miatt mindig is személyes ügyünk volt, mostantól még személyesebb. Valaki, akire - most már e mű segedelmével is - büszkék lehetünk. A magyar filmművészet megújítását pedig bolond, ki itt keresné.

- ts -

Forgalmazza a Budapest Film

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.