Superman igazságot tesz Palesztinában?

Mikrofilm

Egyesek szerint betegesen woke, mások Palesztina-pártisága miatt ünneplik vagy ítélik el az idei Superman­­t. Az új reboot épp akkor kerül a mozikba, amikor fellángol a vita az Egyesült Államok szerepéről a világban – de mi látszik ebből „a B-kategóriás sci-fiben”?

„Superman története Amerika története. Egy bevándorlóé, aki máshonnan érkezett, és megtalálta a helyét. Számomra azonban inkább arról szól, hogy az alapvető emberi gondoskodás érték, amelyet szinte már elveszítettünk” – mondta James Gunn az új szuperhősfilmről. Míg a Superman-saga korábbi változatai – különösen a Henry Cavill főszereplésével készült Acélember-filmek – sötét tónusukkal és szürke, homályos morális dilemmáikkal tűntek ki, addig az új Superman első pillantásra egyszerű receptet követ: nem akart több lenni, mint egy hagyományos szuperhősfilm.

Supermannek ugyanis két fő jellemvonása van: mindig a jóra törekszik, és soha nem adja fel. Ez az igyekezet azonban óhatatlanul is belecsúszik a bárgyú és elcsépelt közhelyekbe. Az új filmben például gond nélkül kimondja: „azért kell jót tenni, mert az jó...”

A rendező, James Gunn, aki egyben a DC Studios társelnöke és igazgatósági tagja is, valószínűleg nem sokat habozott, amikor magára bízta a rendezést – annak ellenére, hogy előző munkája, a kritikusoknál is alulteljesítő Suicide Squad nem hagyott mély nyomot a filmes világban. A mostani Superman sem mondható jelentős alkotásnak – még azon a mércén sem, amelyet a szuperhősfilmeknek szokás felállítani. A zsáner bizonyos közhelyeit ismételni persze kötelező, de újra meg újra eltéved a saga egyre bonyolódó bugyraiban. 225 millió dolláros költségvetése ellenére pedig úgy fest, mintha egy B-kategóriás sci-fit néznénk. Igaz, kevesen ülnek be Supermanre abban a reményben, hogy olyan realisztikus képi világot kapnak, mint amilyet egyedül Christopher Nolan Batman-trilógiája tudott megteremteni a műfajon belül.

Az igazságos Amerika?

A Superman-mítosz mindig is tükrözött valamit Amerika mindenkori ideáljaiból és politikai értékrendjéből, de annyira sosem volt pontos, hogy túl sokat kezdjünk vele. A Krypton bolygóról származó acélember többnyire tiszta, romlatlan karakter, aki a rasszizmus kártékonyságára, az igazságra és a szépség fontosságára tanítja az amerikaiakat. Az 1978-as film Christopher Reeve főszereplésével, még ezt a naiv idealizmust közvetítette. Kilenc évvel később azonban már egy olyan Supermant látunk, aki – bár meg akarna szabadulni az atomfegyverektől – végül az emberekre bízza a háború kérdését. Mit is tehetne mást, miközben a Reagan-adminisztráció drogellenes háborút hirdet, proxiháborút vív Afganisztánban, és megnyeri az űrversenyt?

1987 után Superman két évtizedre eltűnt az amerikai mozivásznakról: a kilencvenes években és a World Trade Center elleni támadás, valamint az iraki háború idején sem készült róla film. 2006-ban egy langyos és érdektelen próbálkozásban tért vissza, de nem tudta meggyőzni a nézőket arról, hogy a világnak továbbra is szüksége lenne egy megmentőre. Az amerikaiak bizalma megrendült saját intézményeikben, és hitüket is elveszítették a nemzeti mítoszban, amelyet összeesküvés-elméletek és kényelmetlen igazságok kezdtek kikezdeni.

Ebben a légkörben, a második Obama-kormányzat idején jelent meg Zack Snyder verziója Supermanről – egy hős, aki már maga is kételkedik a küldetésében. „Superman sosem volt valódi. Csak egy kansasi farmer álma” – hangzik el a filmben. Batman cinizmusát végül csak egyetlen módon tudja megcáfolni: azzal, hogy meghal az emberiségért.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jancsics Dávid korrupciókutató: Az Orbán család vagy a Matolcsy-klán működése új jelenség

Jancsics Dávid a Leukémia zenekar gitárosaként a hazai underground zenetörténethez is hozzátette a magáét, majd szociológusként az Egyesült Államokba ment, azóta a San Diego-i egyetem professzora. A magyarországi korrupcióról szóló doktori disszertációját átdolgozva idén magyarul is kiadták A korrupció szociológiája címmel. Erről beszélgettünk.

Újabb mérföldkő

  • Harci Andor

Mi lett volna, ha 1969-ben, az amougies-i fesztiválon Frank Zappa épp másfelé bolyong, s nem jelentkezik be fellépőnek a színpadon tartózkodó Pink Floyd tagjai mellé?

Vándormozi

  • - turcsányi -

John Maclean nem kapkodja el, az előző filmje, a Slow West (A nyugat útján) 2015-ben jött ki.

Mi, angyalok

Egyesével bukkannak elő a lelátó hátsó részét határoló cserjésből a zenekar tagjai (Tara Khozein – ének, Bartek Zsolt klarinét, szaxofon, Darázs Ádám – gitár, Kertész Endre – cselló) és a táncos pár (Juhász Kata és Déri András).

Új válaszok

A művészet nem verseny, de mégiscsak biennálék, pályázatok, díjak és elismerések rendezik a sorokat. Minden országnak van egy-egy rangos, referenciaként szolgáló díja.

Mintha a földön állva…

Összegyűjtött és új verseket tartalmazó kötete, a 2018-ban megjelent A Vak Remény a költő teljes életművét átfogó könyv volt, ám az új versek jelenlétét is kiemelő alcím a lírai opus folyamatosan „történő” állapotára mutat, arra, hogy még korántsem egy megállapodott vagy kevésbé dinamikus költői nyelvről van szó.