Superman igazságot tesz Palesztinában?

Mikrofilm

Egyesek szerint betegesen woke, mások Palesztina-pártisága miatt ünneplik vagy ítélik el az idei Superman­­t. Az új reboot épp akkor kerül a mozikba, amikor fellángol a vita az Egyesült Államok szerepéről a világban – de mi látszik ebből „a B-kategóriás sci-fiben”?

„Superman története Amerika története. Egy bevándorlóé, aki máshonnan érkezett, és megtalálta a helyét. Számomra azonban inkább arról szól, hogy az alapvető emberi gondoskodás érték, amelyet szinte már elveszítettünk” – mondta James Gunn az új szuperhősfilmről. Míg a Superman-saga korábbi változatai – különösen a Henry Cavill főszereplésével készült Acélember-filmek – sötét tónusukkal és szürke, homályos morális dilemmáikkal tűntek ki, addig az új Superman első pillantásra egyszerű receptet követ: nem akart több lenni, mint egy hagyományos szuperhősfilm.

Supermannek ugyanis két fő jellemvonása van: mindig a jóra törekszik, és soha nem adja fel. Ez az igyekezet azonban óhatatlanul is belecsúszik a bárgyú és elcsépelt közhelyekbe. Az új filmben például gond nélkül kimondja: „azért kell jót tenni, mert az jó...”

A rendező, James Gunn, aki egyben a DC Studios társelnöke és igazgatósági tagja is, valószínűleg nem sokat habozott, amikor magára bízta a rendezést – annak ellenére, hogy előző munkája, a kritikusoknál is alulteljesítő Suicide Squad nem hagyott mély nyomot a filmes világban. A mostani Superman sem mondható jelentős alkotásnak – még azon a mércén sem, amelyet a szuperhősfilmeknek szokás felállítani. A zsáner bizonyos közhelyeit ismételni persze kötelező, de újra meg újra eltéved a saga egyre bonyolódó bugyraiban. 225 millió dolláros költségvetése ellenére pedig úgy fest, mintha egy B-kategóriás sci-fit néznénk. Igaz, kevesen ülnek be Supermanre abban a reményben, hogy olyan realisztikus képi világot kapnak, mint amilyet egyedül Christopher Nolan Batman-trilógiája tudott megteremteni a műfajon belül.

Az igazságos Amerika?

A Superman-mítosz mindig is tükrözött valamit Amerika mindenkori ideáljaiból és politikai értékrendjéből, de annyira sosem volt pontos, hogy túl sokat kezdjünk vele. A Krypton bolygóról származó acélember többnyire tiszta, romlatlan karakter, aki a rasszizmus kártékonyságára, az igazságra és a szépség fontosságára tanítja az amerikaiakat. Az 1978-as film Christopher Reeve főszereplésével, még ezt a naiv idealizmust közvetítette. Kilenc évvel később azonban már egy olyan Supermant látunk, aki – bár meg akarna szabadulni az atomfegyverektől – végül az emberekre bízza a háború kérdését. Mit is tehetne mást, miközben a Reagan-adminisztráció drogellenes háborút hirdet, proxiháborút vív Afganisztánban, és megnyeri az űrversenyt?

1987 után Superman két évtizedre eltűnt az amerikai mozivásznakról: a kilencvenes években és a World Trade Center elleni támadás, valamint az iraki háború idején sem készült róla film. 2006-ban egy langyos és érdektelen próbálkozásban tért vissza, de nem tudta meggyőzni a nézőket arról, hogy a világnak továbbra is szüksége lenne egy megmentőre. Az amerikaiak bizalma megrendült saját intézményeikben, és hitüket is elveszítették a nemzeti mítoszban, amelyet összeesküvés-elméletek és kényelmetlen igazságok kezdtek kikezdeni.

Ebben a légkörben, a második Obama-kormányzat idején jelent meg Zack Snyder verziója Supermanről – egy hős, aki már maga is kételkedik a küldetésében. „Superman sosem volt valódi. Csak egy kansasi farmer álma” – hangzik el a filmben. Batman cinizmusát végül csak egyetlen módon tudja megcáfolni: azzal, hogy meghal az emberiségért.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Női dzseki trendek, amelyeket érdemes figyelni idén ősszel és télen

  • Támogatott tartalom

Az őszi-téli szezon mindig a kabátok és dzsekik időszaka: ezek a darabok nemcsak a melegedről gondoskodnak, hanem meghatározzák az egész öltözéked stílusát is. Idén a klasszikus megoldások mellett számos új irányzat is teret nyer, amelyek egyszerre praktikusak és divatosak. Nézzük, milyen trendek hódítanak a női dzsekik világában a következő hónapokban!

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.