Film: Virágosi fegyverletétel (Dupla vagy minden)

  • - t -
  • 2001. augusztus 9.

Zene

Avirágárusok nyughatatlan népség, nem férnek a bőrükbe, előbb-utóbb mindegyik viszi valamire, csak lássa őket doktor. Állításunk igazolásául citáljunk klasszikust: emlékeznek Elizára? A Doolittle lány. Árulta a virágot, és jött a doktor, Henry Higgins, s vele az élet nagy fordulatai.
Avirágárusok nyughatatlan népség, nem férnek a bőrükbe, előbb-utóbb mindegyik viszi valamire, csak lássa őket doktor. Állításunk igazolásául citáljunk klasszikust: emlékeznek Elizára? A Doolittle lány. Árulta a virágot, és jött a doktor, Henry Higgins, s vele az élet nagy fordulatai.

A férfiak versenyében sem megy ez másként, kicsit se. Joe árusítja a dísznövényt és orvoshoz megy, aki nem köntörfalaz, kórismét közöl. Van még két hónap helytelenkedni, aztán operálni kell, mert itt a vég, ám utána sem lehet biztosra menni, a túlélés esélye ötven percent. Joe az orvostól hazamegy, és korábban érkezik, még egy rossz hír. Ám, hogy mi a jó hír, s mi a rossz, vizsgált dolgozatunkban úgyszólván viszonylagos. Ha ezek voltak a rosszak, mondok két jót is. A kocsmai cimboráról kiderül, hogy rettegett bérgyilkos, az egykori apósról pedig, hogy mai keresztapa (végül is mindegy: rokon ez is, az is).

A Dupla vagy minden című műalkotás eszmei mondanivalója az alábbiakban foglalható össze: legyőzi a jó a rosszat, a tiszta szív a gonoszot, nem árt megszívlelni.

S hogy Sharon Stone milyen jó színésznő, az abból derül ki, hogy gyakorlatilag minden különösebb nehézség nélkül képes eljátszani ugyanazt B szériás körülmények között, amit Martin Scorsesénél (Casino) egyszer már megcsinált. A felvetett problematikumhalmaz pedig a következő: 1. Ki győz, Joe vagy a betegség? 2. Összejön-e Joe-nak Sharon?

Önök mit gondolnak?

- t -

Beautiful Joe, színes, feliratos, amerikai, 2000, 100 perc; rendezte: Stephen Metcalfe; szereplők: Sharon Stone, Billy Connolly, Ian Holm, Gil Bellows; a Flamex mozija

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.