Opera

Finn–magyar

Rautavaara: A bánya; Varga Judit: Szerelem

Zene

Kínos Desmond Child-klip, dal­író verseny és az emlékbizottság által támogatott komplett 56-os melléklet a Best magazinban, hogy az október 23-i utcai megemlékezésekről már ne is beszéljünk: minden jel szerint az 1956-os forradalom hatvanadik évfordulóját is sikerült amúgy magyarosan megünnepelnünk.

Pedig a szélárnyékban akadtak érdemi és méltó kísérletek is, mint amilyen az Opera vállalkozása volt: két, az 56-os tematikához kapcsolódó kortárs opera bemutatójával. Az egyik a nyáron 87 esztendős korában elhunyt finn zeneszerző, Einojuhani Rautavaara, a másik a 37 éves Varga Judit első operája: 1957–58-ból, illetve 2016-ból. A budapesti operaközönség kortárs művekkel szemben tanúsított jegyvásárlói tartózkodásának ismeretében ez már önmagában is merészség volt. Hát még azzal megtoldva, hogy a produkció rendezőjéül egy heves vérmérsékletű finn rendezőt, Vilppu Kiljunent kérték fel, aki a bemutatót megelőző sajtótájékoztatón annak rendje-módja szerint ki is kelt az operaházi állapotok ellen.

Talán a megszokás, talán a közelség teszi, de a végeredmény láttán és hallatán a hivatásos néző jóval elégedettebb, mint a menet közben panaszkodó rabiátus finn. Merthogy igen formás előadást teremtett Pesten Kiljunen és ugyancsak finnekből álló kreatív csapata. Mindkét műben feltűnt például a szereplők és a kórus mozgatásának átgondoltsága, a sokévi átlagnál motiváltabb szerepformálások sora, s az a néhány erős kép, amelyet a rendező és Antti Mattila díszlettervező megteremtett. Ha Kiljunenék ideálisabb körülmények között még többre lettek volna képesek, az egészen imponáló, de a megvalósult előadással is szégyen nélkül elégedettek lehetnek – és azok lehetünk mi, nézők is.

A húszas évei végén járó Rautavaara a magyarországi forradalom eseményeitől megihletve írta meg A bánya című háromfelvonásos operáját, amelyet, ha minden igaz, ez idáig csupán egyetlenegyszer, egy tévéstúdióban adtak elő még 1963-ban. Az opera zenei anyaga azonban így sem maradt feltétlenül ismeretlen a közönség számára, hiszen a szeriális tech­nikák alkalmazása közepette azért romantikus, expresszív és bartóki vonzalmait sem feledő komponista több kamaraművébe is beledolgozta A bánya zenekari motívumait. Előzetes jeléül annak, hogy a mű zeneileg legizgalmasabb részletei többnyire nem fent a színpadon, hanem lent az árokban hangzanak fel: ott, ahol a fogadott finn dirigens, Bogányi Tibor győzi meg zenészeit és minket a partitúra értékeiről.

Ám ez egyáltalán nem jelenti azt, hogy az operaénekesekre nem rónak komoly feladatot A bánya szerepei! A nehéz, de a hagyományos értelemben korántsem hálás szólamok teljesítésén túl nekik kell hitelesíteniük a librettót is jegyző Rautavaara történetének téziseit és dilemmáit. Alkalmas-e a tömeg a szabadságra? Vállalható-e egy harc vagy egy szerep, ha a sikerre nincs esély, csupán a kudarc konkrét formája kérdéses? Lehet-e önmagunkról vagy a szeretteinkről megfeledkezve harcolni másokért? Ilyen és ehhez hasonló kérdések sorjáznak elénk a színpadról, hála néhány jól sikerült alakításnak. A történetbeli lázadó bányászok meghívott vezetője, a hegyekből érkező egykori partizán, Simon Tommi Hakala megformálásában halad töprengve egyfajta értelmes-értelmetlen krisztusi önfeláldozás felé. Két ellenpólusát, vagyis a lázadókat familiárisan megvető és magáénak érző Komisszárt, illetve a bányászokat más irányba terelgető Papot Laborfalvi Soós Béla, illetve Fried Péter képviseli a színpadon: erőteljesen, drasztikus indulattal, illetve elemző elszántsággal. S habár Fried rendre komoly figyelemmel fordul a súgólyuk irányába, hangja és kiállása figyelemreméltóbbnak bizonyul, mint a finn szöveg memorizálásával kapcsolatban sejthető nehézségei. A főszerep mégis elsősorban a kórusé, melynek tagjai látványosan özönlenek alá a színpadon megjelenített tárnába, az itt felhangzó Mária-imájukat pedig emlékezetesen szép operai pillanattá emelik.

A szünet után Varga Judit operája küzd meg a Szerelem című Makk Károly-film emlékével. A történet itt nagyon is ismerős, a zeneszerző pedig teljes vértezetben áll elénk: komoly szaktudásról árulkodó hangszerelés, sok érdekes hanghatás és ötlet – csak épp a saját hang bátortalanabb a kelleténél. Ezt jól jelzi az a (kortárs operákban gyakori és mindig szimptomatikus) jellegzetesség, hogy a leghatásosabb szakaszt a stílusimitáció vagy -paródia jelenti. Ebben az esetben a nagybeteg Öregasszony számára hamisított két levél, vagyis börtönben ülő fiának hazudott amerikai tartózkodása nyer bernsteini, a West Side Story városi táncait idéző zenei ábrázolást, kellemes perceket szerezve a hallgató számára.

A főszerep itt a Törőcsik Mari alakjánál tépettebb-ziláltabb Fodor Gabrielláé, valamint az ágyban fekvő Balatoni Éváé. Mindketten érezhető ambícióval ténykednek, Fodor hangjának kifejező­ereje pedig jól szolgálja az ebben a részben is koncepciózusnak mutatkozó Kiljunen rendezését. László Boldizsár és tenorja lubickol az Elvis-jelmezes amerikai betétekben, s éppígy a börtönből szabadulás és a feleségével való találkozás végszakaszában.

Kiljunen itt, az előadás végén két emlékezetesen szép képet teremt. Az Öregasszony halálakor a betegszobát, amely addig betöltötte a színpadot, hátrahúzzák a színpad legmélyére: a fiú és férj, János már az üres térbe lép be, miközben hátul még látszik a szoba a halottas ággyal. János és Luca egymást újra felfedező kettősébe – Varga Judit szándéka szerint – bekapcsolódik mondataival, mondattöredékeivel a kórus: hiszen e két ember története egész nemzedékek története volt. János azután egyszer csak végleg eltűnik a kórus tömege mögött: nem a híres-szép filmhez, hanem sokkal inkább a hétköznapian tragikus valósághoz hasonlóan.

Magyar Állami Operaház, október 27.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.