Opera

Finn–magyar

Rautavaara: A bánya; Varga Judit: Szerelem

Zene

Kínos Desmond Child-klip, dal­író verseny és az emlékbizottság által támogatott komplett 56-os melléklet a Best magazinban, hogy az október 23-i utcai megemlékezésekről már ne is beszéljünk: minden jel szerint az 1956-os forradalom hatvanadik évfordulóját is sikerült amúgy magyarosan megünnepelnünk.

Pedig a szélárnyékban akadtak érdemi és méltó kísérletek is, mint amilyen az Opera vállalkozása volt: két, az 56-os tematikához kapcsolódó kortárs opera bemutatójával. Az egyik a nyáron 87 esztendős korában elhunyt finn zeneszerző, Einojuhani Rautavaara, a másik a 37 éves Varga Judit első operája: 1957–58-ból, illetve 2016-ból. A budapesti operaközönség kortárs művekkel szemben tanúsított jegyvásárlói tartózkodásának ismeretében ez már önmagában is merészség volt. Hát még azzal megtoldva, hogy a produkció rendezőjéül egy heves vérmérsékletű finn rendezőt, Vilppu Kiljunent kérték fel, aki a bemutatót megelőző sajtótájékoztatón annak rendje-módja szerint ki is kelt az operaházi állapotok ellen.

Talán a megszokás, talán a közelség teszi, de a végeredmény láttán és hallatán a hivatásos néző jóval elégedettebb, mint a menet közben panaszkodó rabiátus finn. Merthogy igen formás előadást teremtett Pesten Kiljunen és ugyancsak finnekből álló kreatív csapata. Mindkét műben feltűnt például a szereplők és a kórus mozgatásának átgondoltsága, a sokévi átlagnál motiváltabb szerepformálások sora, s az a néhány erős kép, amelyet a rendező és Antti Mattila díszlettervező megteremtett. Ha Kiljunenék ideálisabb körülmények között még többre lettek volna képesek, az egészen imponáló, de a megvalósult előadással is szégyen nélkül elégedettek lehetnek – és azok lehetünk mi, nézők is.

A húszas évei végén járó Rautavaara a magyarországi forradalom eseményeitől megihletve írta meg A bánya című háromfelvonásos operáját, amelyet, ha minden igaz, ez idáig csupán egyetlenegyszer, egy tévéstúdióban adtak elő még 1963-ban. Az opera zenei anyaga azonban így sem maradt feltétlenül ismeretlen a közönség számára, hiszen a szeriális tech­nikák alkalmazása közepette azért romantikus, expresszív és bartóki vonzalmait sem feledő komponista több kamaraművébe is beledolgozta A bánya zenekari motívumait. Előzetes jeléül annak, hogy a mű zeneileg legizgalmasabb részletei többnyire nem fent a színpadon, hanem lent az árokban hangzanak fel: ott, ahol a fogadott finn dirigens, Bogányi Tibor győzi meg zenészeit és minket a partitúra értékeiről.

Ám ez egyáltalán nem jelenti azt, hogy az operaénekesekre nem rónak komoly feladatot A bánya szerepei! A nehéz, de a hagyományos értelemben korántsem hálás szólamok teljesítésén túl nekik kell hitelesíteniük a librettót is jegyző Rautavaara történetének téziseit és dilemmáit. Alkalmas-e a tömeg a szabadságra? Vállalható-e egy harc vagy egy szerep, ha a sikerre nincs esély, csupán a kudarc konkrét formája kérdéses? Lehet-e önmagunkról vagy a szeretteinkről megfeledkezve harcolni másokért? Ilyen és ehhez hasonló kérdések sorjáznak elénk a színpadról, hála néhány jól sikerült alakításnak. A történetbeli lázadó bányászok meghívott vezetője, a hegyekből érkező egykori partizán, Simon Tommi Hakala megformálásában halad töprengve egyfajta értelmes-értelmetlen krisztusi önfeláldozás felé. Két ellenpólusát, vagyis a lázadókat familiárisan megvető és magáénak érző Komisszárt, illetve a bányászokat más irányba terelgető Papot Laborfalvi Soós Béla, illetve Fried Péter képviseli a színpadon: erőteljesen, drasztikus indulattal, illetve elemző elszántsággal. S habár Fried rendre komoly figyelemmel fordul a súgólyuk irányába, hangja és kiállása figyelemreméltóbbnak bizonyul, mint a finn szöveg memorizálásával kapcsolatban sejthető nehézségei. A főszerep mégis elsősorban a kórusé, melynek tagjai látványosan özönlenek alá a színpadon megjelenített tárnába, az itt felhangzó Mária-imájukat pedig emlékezetesen szép operai pillanattá emelik.

A szünet után Varga Judit operája küzd meg a Szerelem című Makk Károly-film emlékével. A történet itt nagyon is ismerős, a zeneszerző pedig teljes vértezetben áll elénk: komoly szaktudásról árulkodó hangszerelés, sok érdekes hanghatás és ötlet – csak épp a saját hang bátortalanabb a kelleténél. Ezt jól jelzi az a (kortárs operákban gyakori és mindig szimptomatikus) jellegzetesség, hogy a leghatásosabb szakaszt a stílusimitáció vagy -paródia jelenti. Ebben az esetben a nagybeteg Öregasszony számára hamisított két levél, vagyis börtönben ülő fiának hazudott amerikai tartózkodása nyer bernsteini, a West Side Story városi táncait idéző zenei ábrázolást, kellemes perceket szerezve a hallgató számára.

A főszerep itt a Törőcsik Mari alakjánál tépettebb-ziláltabb Fodor Gabrielláé, valamint az ágyban fekvő Balatoni Éváé. Mindketten érezhető ambícióval ténykednek, Fodor hangjának kifejező­ereje pedig jól szolgálja az ebben a részben is koncepciózusnak mutatkozó Kiljunen rendezését. László Boldizsár és tenorja lubickol az Elvis-jelmezes amerikai betétekben, s éppígy a börtönből szabadulás és a feleségével való találkozás végszakaszában.

Kiljunen itt, az előadás végén két emlékezetesen szép képet teremt. Az Öregasszony halálakor a betegszobát, amely addig betöltötte a színpadot, hátrahúzzák a színpad legmélyére: a fiú és férj, János már az üres térbe lép be, miközben hátul még látszik a szoba a halottas ággyal. János és Luca egymást újra felfedező kettősébe – Varga Judit szándéka szerint – bekapcsolódik mondataival, mondattöredékeivel a kórus: hiszen e két ember története egész nemzedékek története volt. János azután egyszer csak végleg eltűnik a kórus tömege mögött: nem a híres-szép filmhez, hanem sokkal inkább a hétköznapian tragikus valósághoz hasonlóan.

Magyar Állami Operaház, október 27.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.