Lemez

Florence + The Machine: How Big, How Blue, How Beautiful

Zene

Ha valakit meghökkent, hogy a Florence + The Ma­chine headliner lesz az idei Szigeten, akkor megnyugtathatjuk, hogy a 28 éves Florence Welch az első számú brit popénekesnővé avanzsált, mi­óta Adele szülési szabadságra ment. Sokan szívesen látnák a Glastonbury főfellépőjeként is a Who (vagy még inkább Kanye West) helyett, de ami késik, nem múlik. A szinte egyszemélyes együttes (melyben Welch mellett egyedül Isabella Summers számít értelmezhető tagnak) már első, Lungs című lemezével nagyot robbantott 2009-ben, a két évvel későbbi Ceremo­nials pedig az amerikai top 10-be is befért. Amikor pedig ezek a sorok megjelennek, a How Big, How Blue… már transzatlanti number one, szóval ha Flo nem számít szupersztárnak, akkor senki sem.

A viszonylag hosszú pihenő után rögzített album az elődjével ellentétben nem szakítós lemez, ellenben igazi önkeresést mutat be rajta a művésznő. Markus Dravs személyében új producert is bevont a munkába, bár a korábbi kollaborátorok (Paul Epworth és James Ford) is itt vannak egy-egy dal erejéig. A How Big így csak részben hoz váltást, hiszen most is megkapjuk ugyanazokat az epikus, kiabálva éneklős himnuszokat, mint korábban – ha a zenének lenne IMAX-vászna, mindig Florence énekhangja töltené be. Az viszont újszerű, hogy őszupersztársága a dalok több mint felében sajnos beéri a középtempóval vagy még annál is kevesebbel.

A What Kind Of Manben megemlíti a Coachellán elszenvedett lábtörését, a címadó dalban Hollywoodot, a St. Jude-ban pedig arról énekel, hogy mindig is sokkal kényelmesebben érezte magát a káoszban – ezek a kulcsdalok, amelyek a korábbi slágerekkel együtt pont elegendőek lesznek ahhoz, hogy a főzenekari pozíciót az ő esetében ne kérdőjelezhesse meg senki sem nálunk.

 

Universal, 2015

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Majd én!

A jelenleg legtámogatottabb politikai párt, a Tisza előválasztásának első fordulóján kívül a Fidesz-kongresszus időpontja, illetve a kormánypárti jelöltek létezése körüli múlt heti ún. kommunikációs zavar keltett mérsékelt érdeklődést a honi közéletben.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény

A magyar jogalkotás az elmúlt évtizedekben különös képet rajzolt a társadalomról. A törvények, amelyekről azt hittük, hogy semlegesek, valójában arcvonalakat húztak. A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.

A választókban bízva

Párttámogatás nélkül, főleg a saját korábbi teljesítményükre alapozva indulnak újra a budapesti ellenzéki országgyűlési képviselők az egyéni választókerületükben. Vannak állítólag rejtélyes üzenetszerűségek, biztató mérések és határozott támogatási ígéretek is.