Lemez

A betépett király

ASAP Rocky: At. Long. Last. ASAP

  • Lang Ádám
  • 2015. július 18.

Zene

ASAP Rocky története elválaszthatatlan az ASAP Mob nevű kollektívától és főleg annak vezetőjétől, az idén januárban feltehetőleg drogtúladagolásban meghalt ASAP Yamstől.

2011-ben ugyanis az ő Tumblrjéről indult el világhódító útjára Rocky első két kislemeze, a Peso és a köptetőszirupos himnusz, a Purple Swag. A hiphop történelmében nem ritka, hogy a nagy rapper mögött egy-egy producer áll. Yams azonban nem a zenei alapokat biztosította Rocky számára, hanem a műfajról az interneten keresztül szerzett szerteágazó ismereteivel irányítgatta a kortársainál sokkal erősebb karizmával bíró, a harlemi gettó legaljáról érkező srác útját. Rocky apja börtönben ült, bátyját megölték, ő pedig az anyjával utcázott és crackárusításból tartotta fenn magát. Yams szerint ő volt Yoda ebben a sztoriban, Rocky pedig Luke Skywalker.

Az első kislemezek alapos felbolydulást okoztak a saját hagyományába zárt New York-i szcénában. Ezekben ugyanis a keleti parti hangok mellett ott voltak a belassult déli hiphop elemei, valamint az internetes mikrostílusként induló cloud rapet is ő ismertette meg a szélesebb közönséggel. Az pedig csak olaj volt a tűzre, hogy Rocky és az ASAP Mob ezután rögtön 3 millió dolláros, nagy kiadós szerződést kapott. Első, még saját kiadású mix­tape-je, a 2011-es Live. Love. ASAP azonban akkora kritikai és közönségsikert aratott, hogy azonnal ő lett a keleti part új királya. A rengeteg releváns név, köztük Skrillex közreműködésével felvett, direkt hozzáférhetőbbre igazított első lemeze (Long. Live. ASAP) pedig már a main­stream kellős közepébe katapultálta őt. Neki pedig még ennyi sem volt elég. Folyamatosan rendez klipeket (magának és másoknak is), Lord Flacko néven producerkedik, miközben a divatvilág rendszeres szereplőjévé is vált, újabban pedig a színészettel kacérkodik.

Amikor Yams elhunyt, feltehetőleg már szinte teljesen kész volt Rocky második nagylemeze, az At. Last. Long. ASAP. Így mindössze az utolsó (egyben legjobb) track és a lemezborító utal a mentor elvesztésére. A közönségtoborzó kislemezekkel telepakolt debüt után pedig egy sokkal bátrabb lemezzel folytatódik a történet: ezúttal pszichedelikus hatásokkal játszó, befordulósabb anyagot kapunk – miközben a témák (nők, drogok, divat) a régiek.

A profetikus Holy Ghost soul-gospelje után rögtön további három lassabb téma jön, mielőtt az Excuse Me-vel tényleg beindul a lemez – de csak néhány szám erejéig. Aztán a Kanye Westtel közös Jukebox Joint után visszatérünk a komótosabb témákhoz, végül pedig egy sor divatutaláson és közreműködőn (M. I. A., Lil Wayne, Schoolboy Q, Future) át jutunk el a lemez tetőpontjáig, a ciki-menő paradoxont kimaxolva Rod Stewartot hangmintázó Everydayig.

A legfontosabb közreműködő azonban nem az öreg rocker vagy az alapok nagy részét jegyző Danger Mouse, hanem az a Joe Fox, akit Londonban látott meg Rocky utcazenészként, majd onnan hívta be a stúdióba, hogy gitározzon és énekeljen a számaiban. Az ő állandó jelenléte és egyszerűsége tartja össze ezt a nagy igényű, de fókuszálatlan, széttartó lemezt.

Sony, 2015

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.