Lemez

A betépett király

ASAP Rocky: At. Long. Last. ASAP

  • Lang Ádám
  • 2015. július 18.

Zene

ASAP Rocky története elválaszthatatlan az ASAP Mob nevű kollektívától és főleg annak vezetőjétől, az idén januárban feltehetőleg drogtúladagolásban meghalt ASAP Yamstől.

2011-ben ugyanis az ő Tumblrjéről indult el világhódító útjára Rocky első két kislemeze, a Peso és a köptetőszirupos himnusz, a Purple Swag. A hiphop történelmében nem ritka, hogy a nagy rapper mögött egy-egy producer áll. Yams azonban nem a zenei alapokat biztosította Rocky számára, hanem a műfajról az interneten keresztül szerzett szerteágazó ismereteivel irányítgatta a kortársainál sokkal erősebb karizmával bíró, a harlemi gettó legaljáról érkező srác útját. Rocky apja börtönben ült, bátyját megölték, ő pedig az anyjával utcázott és crackárusításból tartotta fenn magát. Yams szerint ő volt Yoda ebben a sztoriban, Rocky pedig Luke Skywalker.

Az első kislemezek alapos felbolydulást okoztak a saját hagyományába zárt New York-i szcénában. Ezekben ugyanis a keleti parti hangok mellett ott voltak a belassult déli hiphop elemei, valamint az internetes mikrostílusként induló cloud rapet is ő ismertette meg a szélesebb közönséggel. Az pedig csak olaj volt a tűzre, hogy Rocky és az ASAP Mob ezután rögtön 3 millió dolláros, nagy kiadós szerződést kapott. Első, még saját kiadású mix­tape-je, a 2011-es Live. Love. ASAP azonban akkora kritikai és közönségsikert aratott, hogy azonnal ő lett a keleti part új királya. A rengeteg releváns név, köztük Skrillex közreműködésével felvett, direkt hozzáférhetőbbre igazított első lemeze (Long. Live. ASAP) pedig már a main­stream kellős közepébe katapultálta őt. Neki pedig még ennyi sem volt elég. Folyamatosan rendez klipeket (magának és másoknak is), Lord Flacko néven producerkedik, miközben a divatvilág rendszeres szereplőjévé is vált, újabban pedig a színészettel kacérkodik.

Amikor Yams elhunyt, feltehetőleg már szinte teljesen kész volt Rocky második nagylemeze, az At. Last. Long. ASAP. Így mindössze az utolsó (egyben legjobb) track és a lemezborító utal a mentor elvesztésére. A közönségtoborzó kislemezekkel telepakolt debüt után pedig egy sokkal bátrabb lemezzel folytatódik a történet: ezúttal pszichedelikus hatásokkal játszó, befordulósabb anyagot kapunk – miközben a témák (nők, drogok, divat) a régiek.

A profetikus Holy Ghost soul-gospelje után rögtön további három lassabb téma jön, mielőtt az Excuse Me-vel tényleg beindul a lemez – de csak néhány szám erejéig. Aztán a Kanye Westtel közös Jukebox Joint után visszatérünk a komótosabb témákhoz, végül pedig egy sor divatutaláson és közreműködőn (M. I. A., Lil Wayne, Schoolboy Q, Future) át jutunk el a lemez tetőpontjáig, a ciki-menő paradoxont kimaxolva Rod Stewartot hangmintázó Everydayig.

A legfontosabb közreműködő azonban nem az öreg rocker vagy az alapok nagy részét jegyző Danger Mouse, hanem az a Joe Fox, akit Londonban látott meg Rocky utcazenészként, majd onnan hívta be a stúdióba, hogy gitározzon és énekeljen a számaiban. Az ő állandó jelenléte és egyszerűsége tartja össze ezt a nagy igényű, de fókuszálatlan, széttartó lemezt.

Sony, 2015

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.