Lemez

A betépett király

ASAP Rocky: At. Long. Last. ASAP

  • Lang Ádám
  • 2015. július 18.

Zene

ASAP Rocky története elválaszthatatlan az ASAP Mob nevű kollektívától és főleg annak vezetőjétől, az idén januárban feltehetőleg drogtúladagolásban meghalt ASAP Yamstől.

2011-ben ugyanis az ő Tumblrjéről indult el világhódító útjára Rocky első két kislemeze, a Peso és a köptetőszirupos himnusz, a Purple Swag. A hiphop történelmében nem ritka, hogy a nagy rapper mögött egy-egy producer áll. Yams azonban nem a zenei alapokat biztosította Rocky számára, hanem a műfajról az interneten keresztül szerzett szerteágazó ismereteivel irányítgatta a kortársainál sokkal erősebb karizmával bíró, a harlemi gettó legaljáról érkező srác útját. Rocky apja börtönben ült, bátyját megölték, ő pedig az anyjával utcázott és crackárusításból tartotta fenn magát. Yams szerint ő volt Yoda ebben a sztoriban, Rocky pedig Luke Skywalker.

Az első kislemezek alapos felbolydulást okoztak a saját hagyományába zárt New York-i szcénában. Ezekben ugyanis a keleti parti hangok mellett ott voltak a belassult déli hiphop elemei, valamint az internetes mikrostílusként induló cloud rapet is ő ismertette meg a szélesebb közönséggel. Az pedig csak olaj volt a tűzre, hogy Rocky és az ASAP Mob ezután rögtön 3 millió dolláros, nagy kiadós szerződést kapott. Első, még saját kiadású mix­tape-je, a 2011-es Live. Love. ASAP azonban akkora kritikai és közönségsikert aratott, hogy azonnal ő lett a keleti part új királya. A rengeteg releváns név, köztük Skrillex közreműködésével felvett, direkt hozzáférhetőbbre igazított első lemeze (Long. Live. ASAP) pedig már a main­stream kellős közepébe katapultálta őt. Neki pedig még ennyi sem volt elég. Folyamatosan rendez klipeket (magának és másoknak is), Lord Flacko néven producerkedik, miközben a divatvilág rendszeres szereplőjévé is vált, újabban pedig a színészettel kacérkodik.

Amikor Yams elhunyt, feltehetőleg már szinte teljesen kész volt Rocky második nagylemeze, az At. Last. Long. ASAP. Így mindössze az utolsó (egyben legjobb) track és a lemezborító utal a mentor elvesztésére. A közönségtoborzó kislemezekkel telepakolt debüt után pedig egy sokkal bátrabb lemezzel folytatódik a történet: ezúttal pszichedelikus hatásokkal játszó, befordulósabb anyagot kapunk – miközben a témák (nők, drogok, divat) a régiek.

A profetikus Holy Ghost soul-gospelje után rögtön további három lassabb téma jön, mielőtt az Excuse Me-vel tényleg beindul a lemez – de csak néhány szám erejéig. Aztán a Kanye Westtel közös Jukebox Joint után visszatérünk a komótosabb témákhoz, végül pedig egy sor divatutaláson és közreműködőn (M. I. A., Lil Wayne, Schoolboy Q, Future) át jutunk el a lemez tetőpontjáig, a ciki-menő paradoxont kimaxolva Rod Stewartot hangmintázó Everydayig.

A legfontosabb közreműködő azonban nem az öreg rocker vagy az alapok nagy részét jegyző Danger Mouse, hanem az a Joe Fox, akit Londonban látott meg Rocky utcazenészként, majd onnan hívta be a stúdióba, hogy gitározzon és énekeljen a számaiban. Az ő állandó jelenléte és egyszerűsége tartja össze ezt a nagy igényű, de fókuszálatlan, széttartó lemezt.

Sony, 2015

Figyelmébe ajánljuk

Holt lelkek társasága

  • - turcsányi -

A gengszterfilm halott, halottabb már nem is lehetne. De milyen is lehetne a gengszterfilm? Nyugdíjas? Persze, hogy halott.

Kaptunk vonalat

Napjainkban mindannyiunk zsebében ott lapul minimum egy okostelefonnak csúfolt szuperszámítógép, és távoli emléknek tűnik ama hőskor, amikor a mai szórakoztatóelektronikai csúcsmodelleknél úgymond butább, de valójában nagyon is okos és rafinált eszközök segítségével értük el egymást.

Bobby a zuhany alatt

Úgy kezdődik minden, mint egy Rejtő-regényben. Gortva Fülöp, akit délvidéki szülőföldjén „Fulop”-nek anyakönyveztek, és akit idegen földön mindenki (angol vagy francia kiejtéssel) Philippe-nek szólít, de magát leginkább a becenevén, Golyóként határozza meg, Pocok gúnynévvel illetett barátjával Miamiban – pontosabban az attól kissé északra fekvő Fort Lauderdale kikötőjében – felszáll a Fantastic Voyage luxushajóra.

„Ez a háború köde”

Egyre többen beszélnek Izrael gázai hadműveleteiről népirtásként, de a szó köznapi használata elfedi a nemzetközi jogi fogalom definíció szerinti tartalmát. A szakértő ráadásul úgy véli, ha csak erről folyik vita, szem elől tévesztjük azokat a háborús bűnöket és jogsértéseket, amelyek éppúgy a palesztin emberek szenvedéseit okozzák.

A szabadság levéltára

Harminc éve költözött Budapestre a Szabad Európa Rádió archívuma, s lett annak a hatalmas gyűjteménynek, a Blinken OSA Archivumnak az alapzata, amely leginkább a 20. század második felére, a hidegháborúra, a szocialista korszakra és annak utóéletére fókuszál.