Koncert

Foals

Zene

A Sziget rekordhosszúságú fesztivál, hiszen ha a Budapest Parkban megrendezett afterpartit is hozzászámítjuk, akkor nyolc napig tartott az idei esemény. A bónusznapon három zenekart kapunk: elsőként a Slavest, melyben egy gitáros és egy dobos-énekes játszik – utóbbi állva püföli a hangszerét, irtózatos erővel, és ordít hozzá elképesztő intenzitással. Az angol punkduónak szeptemberben jelenik meg a második lemeze, el is hangzik róla jó pár dal, a közönség meg elégedetten vigyorog, amikor a hullafáradt kettős letámolyog a színpadról. A Slavesszel ellentétben a Crystal Fighters antiglobalista, ördögbotos hippiparádéja sokkal kevesebb izgalmat tartogat, és az ember tényleg csak találgatni tud, hogy ez a zenekar hogyan tudott korábban kétszer is telt házas koncertet adni a Sziget legnagyobb sátrában.

A Foals az elmúlt két évben kétszer is fellépett nálunk, most viszont mégis fontos pillanatban érkeznek hozzánk, ugyanis bő egy hét van hátra pályafutásuk eddigi talán legfontosabb állomásáig, hiszen az idei readingi, illetve leedsi óriásfesztiválon ők lesznek a főfellépők. A parkos koncert láttán semmi kétségünk afelől, hogy Yannis Philippakiséknál jelenleg nincs rátermettebb jelölt a feladatra a fiatal angol gitárzenekarok felhozatalából. Kevés együttes engedheti meg magának, hogy már a buli harmadik dalaként ellövi a legnagyobb slágerét (My Number), de a Foals szinte összes dala sláger, ráadásul mindegyik úgy van felépítve, hogy egy bombasztikus rész után egy még bombasztikusabb jön. A frontember a What Went Down című csúcsdal közben még a közönségben is megmártózik, a háromszámos ráadásblokkban pedig még tovább is tudják fokozni a hangulatot. Nem tudom, mikor léggitároztam ennyit utoljára, de egyvalami biztos: ha egyszer időhurokba kerülök, mint Bill Murray az Idétlen időkigben, akkor ezt a napot szeretném újra- meg újraélni.

Budapest Park, augusztus 17.

Figyelmébe ajánljuk

A gépben feszít az erő

  • - minek -
A kanadai performer-zenész-költő, Marie Davidson jó másfél évtizede olyan szereplője az elektronikus tánczene kísérletező vonulatának, aki sosem habozott reflektálni saját közegére és a rideg, technológia-központú világra.

A bogiság és a bogizmus

  • Forgách András

bogi – így, kisbetűvel. Ez a kiállítás címe. Titokzatos cím. Kire vonatkozik? Arra, akit a képek ábrázolnak, vagy aki a képeket készítette?

Az igazi fájdalom

Reziliencia – az eredetileg a fizikában, a fémek ellenállására használt kifejezés a pszichológia egyik sűrűn használt fogalmává vált a 20. század második felében.

Ezt kellett nézni

Lehet szeretni vagy sem – mi is megtettük már mindkettőt ezeken az oldalakon –, de nem nagyon lehet elvitatni Kadarkai Endrétől, hogy elképesztő szorgalommal és kitartással építi műsorvezetői pályáját.

Sohaország

Az európai civilizáció magasrendűségéről alkotott képet végleg a lövészárkok sarába taposó I. világháború utolsó évében járunk, az olasz fronton. Az Osztrák–Magyar Monarchia hadseregének egy katonája megszökik a századától, dezertál.

Hol nem volt Amerika

A mese akkor jó, ha minél inkább az olvasóról szól, és persze mindig kell bele főgonosz, akibe az elaludni képtelen néző a lappangó félelmeit projektálhatja, hogy a hős kardját kivonva leszámolhasson vele.

Kiágyazódás az autokráciából

  • Fleck Zoltán

Királyi út nincs. A sötét és büdös autokrá­ciából szűk, bizonytalan ösvények, apró lépé­sek vezetnek ki. Bármennyire is türelmetlenek vagyunk, meg kell becsülnünk ezeket; sok kis elmozdulás adhat lendületet a demokratikus fordulathoz.