Lemez

Foals: What Went Down

Zene

„Talán majd negyedszerre tényleg csinálnak egy igazán jó albumot”, írtuk tavalyelőtt a harmadik Foals-­lemez, a Holy Fire kritikájában, és örömmel jelenthetjük, hogy fohászunk meghallgatásra talált. A félig görög Yannis Philippakis vezette oxfordi ötös persze eddig sem számított rossz zenekarnak, de valami tényleg hiányzott. Pedig az előző lemezen volt egy nagy sláger (a My Number), a tavalyi VOLT fesztiválon, illetve az idei Szigeten adott koncertjeik pedig azt is igazolták, hogy mennyire jók élőben, sőt még beszólásban is jeleskednek – pár napja épp a brit kormányt találták meg annak apropóján, hogy Tyler, The Creatort kitiltották a szigetországból. Szóval, már tényleg csak egy oda-vissza jó lemez hiányzott, a korábban is nagynevű producerekkel dolgozó zenekarnak pedig végül a szintén nem kis tekintélynek örvendő James Ford hozta el az üdvözülést.

A What Went Down, melynek számaiból három is befért a három héttel ezelőtti szigetes koncert reper­toárjába, összeszedett, precíz munka; nincsenek kilengések rajta, legfeljebb kisebb szusszanások, de azok során sem lankad a hallgató figyelme. Érdekesség, hogy az albumnyitó dal a Szigeten a záró szám volt – nos, szerencsére mindkét funkciónak megfelel, és akkora zúzás van benne, hogy simán az év dala lehet. Egyértelműen ez a lemez húzótétele, és noha ennyire aztán egy dalban sem lépnek rá a torzítóra, azért a Holy Fire langyosabb rockdiszkójáig sem jutnak el. Van itt ellenben visszautalás az afro­beates kezdetekre (Birch Tree; Night Swimmers), Joy Division-ös basszus­sal megküldött poszt-punk (Snake Oil), korrekt ballada (London Thunder) és a végén a monumentális
A Knife In The Ocean. De a többi szám is teljesen rendben van, így nem nagyon nehéz egyetérteni azzal a readingi főszervezővel, aki a napokban azt mondta, hogy a Foals rövidesen már headlinerként fog fellépni a legnagyobb fesztiválokon is.

 

Warner, 2015

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”