Lemez

Foals: What Went Down

Zene

„Talán majd negyedszerre tényleg csinálnak egy igazán jó albumot”, írtuk tavalyelőtt a harmadik Foals-­lemez, a Holy Fire kritikájában, és örömmel jelenthetjük, hogy fohászunk meghallgatásra talált. A félig görög Yannis Philippakis vezette oxfordi ötös persze eddig sem számított rossz zenekarnak, de valami tényleg hiányzott. Pedig az előző lemezen volt egy nagy sláger (a My Number), a tavalyi VOLT fesztiválon, illetve az idei Szigeten adott koncertjeik pedig azt is igazolták, hogy mennyire jók élőben, sőt még beszólásban is jeleskednek – pár napja épp a brit kormányt találták meg annak apropóján, hogy Tyler, The Creatort kitiltották a szigetországból. Szóval, már tényleg csak egy oda-vissza jó lemez hiányzott, a korábban is nagynevű producerekkel dolgozó zenekarnak pedig végül a szintén nem kis tekintélynek örvendő James Ford hozta el az üdvözülést.

A What Went Down, melynek számaiból három is befért a három héttel ezelőtti szigetes koncert reper­toárjába, összeszedett, precíz munka; nincsenek kilengések rajta, legfeljebb kisebb szusszanások, de azok során sem lankad a hallgató figyelme. Érdekesség, hogy az albumnyitó dal a Szigeten a záró szám volt – nos, szerencsére mindkét funkciónak megfelel, és akkora zúzás van benne, hogy simán az év dala lehet. Egyértelműen ez a lemez húzótétele, és noha ennyire aztán egy dalban sem lépnek rá a torzítóra, azért a Holy Fire langyosabb rockdiszkójáig sem jutnak el. Van itt ellenben visszautalás az afro­beates kezdetekre (Birch Tree; Night Swimmers), Joy Division-ös basszus­sal megküldött poszt-punk (Snake Oil), korrekt ballada (London Thunder) és a végén a monumentális
A Knife In The Ocean. De a többi szám is teljesen rendben van, így nem nagyon nehéz egyetérteni azzal a readingi főszervezővel, aki a napokban azt mondta, hogy a Foals rövidesen már headlinerként fog fellépni a legnagyobb fesztiválokon is.

 

Warner, 2015

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.