Lemez

Foals: What Went Down

Zene

„Talán majd negyedszerre tényleg csinálnak egy igazán jó albumot”, írtuk tavalyelőtt a harmadik Foals-­lemez, a Holy Fire kritikájában, és örömmel jelenthetjük, hogy fohászunk meghallgatásra talált. A félig görög Yannis Philippakis vezette oxfordi ötös persze eddig sem számított rossz zenekarnak, de valami tényleg hiányzott. Pedig az előző lemezen volt egy nagy sláger (a My Number), a tavalyi VOLT fesztiválon, illetve az idei Szigeten adott koncertjeik pedig azt is igazolták, hogy mennyire jók élőben, sőt még beszólásban is jeleskednek – pár napja épp a brit kormányt találták meg annak apropóján, hogy Tyler, The Creatort kitiltották a szigetországból. Szóval, már tényleg csak egy oda-vissza jó lemez hiányzott, a korábban is nagynevű producerekkel dolgozó zenekarnak pedig végül a szintén nem kis tekintélynek örvendő James Ford hozta el az üdvözülést.

A What Went Down, melynek számaiból három is befért a három héttel ezelőtti szigetes koncert reper­toárjába, összeszedett, precíz munka; nincsenek kilengések rajta, legfeljebb kisebb szusszanások, de azok során sem lankad a hallgató figyelme. Érdekesség, hogy az albumnyitó dal a Szigeten a záró szám volt – nos, szerencsére mindkét funkciónak megfelel, és akkora zúzás van benne, hogy simán az év dala lehet. Egyértelműen ez a lemez húzótétele, és noha ennyire aztán egy dalban sem lépnek rá a torzítóra, azért a Holy Fire langyosabb rockdiszkójáig sem jutnak el. Van itt ellenben visszautalás az afro­beates kezdetekre (Birch Tree; Night Swimmers), Joy Division-ös basszus­sal megküldött poszt-punk (Snake Oil), korrekt ballada (London Thunder) és a végén a monumentális
A Knife In The Ocean. De a többi szám is teljesen rendben van, így nem nagyon nehéz egyetérteni azzal a readingi főszervezővel, aki a napokban azt mondta, hogy a Foals rövidesen már headlinerként fog fellépni a legnagyobb fesztiválokon is.

 

Warner, 2015

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.