"Vágytam egy intimebb kalandra is" - Farkas Róbert zenész

  • rés a présen
  • 2019. január 16.

Zene

Eredetileg egy lemezre állt össze a csapat, mára az egyik legsikeresebb koncertzenekarrá vált a Budapest Bár. Farkas Róbert alapítóval, zenekarvezetővel beszélgettünk.

rés a présen: Mint kiderült, roppant sikeres zenei vállalkozásba fogtatok bele, amikor megalapítottátok a Budapest Bár produkciót. Az lett belőle végül, amit akkor elképzeltetek?

Farkas Róbert: Sokkal nagyobb dolog lett belőle, mint amit elképzeltünk. Eredetileg egy lemezre állt össze a csapat, nem is gondoltuk, hogy koncertező zenekar lesz belőle. Tizenegy év után, közel ezer koncerten és 10 lemezen vagyunk túl. Számos énekes és további nagyszerű vendég volt a partnerünk, például Udvaros Dorottya, Presser Gábor, Rost Andrea, Jordán Adél, a Budapest Klezmer Band, Bangó Margit, Roby Lakatos, Szakcsi Lakatos Béla – és az ország minden jelentős koncerttermében és fesztiválján felléptünk.

rap: Hogyan tagolnád a Budapest Bár eddigi működését?

FR: Szerencsére folyamatosan koncertezünk, és rendszeresen jelentettünk meg lemezeket. A tizenegy év még nem olyan hosszú idő, hogy korszakokra tudnánk tagolni, inkább a lemezek tematikája határozta meg az egyes időszakainkat. Tavaly például Budapestről készítettünk lemezt. A kerek évfordulók kiemelkedőek voltak: az 5. születésnapunkat a Müpában egy nagy koncerttel, egy dokumentumfilmmel és egy könyvvel ünnepeltük, a 10 éves Budapest Bárt pedig tíz különleges koncerttel és vendégművészekkel. Évente egy-két olyan koncertet adunk, ahol mind a 12 énekes szerepel, ilyen néhány éve a nyári Budapest Park-os koncertünk vagy a karácsonyi koncert.

rap: A saját karriered teljesen összefonódott a Budapest Bárral?

FR: Igen, az elmúlt tizenegy évben nem is volt másra időm, hiszen majdnem minden évben új albumot készítettünk, vendégekkel próbáltunk, külföldön koncerteztünk, vagy készültünk egy különleges előadásra. Szerencsére mindig van valami új kihívás, amivel foglalkozom, a Budapest Bár pont ettől nagyon sokszínű és élvezetes.

Farkas Róbert

Farkas Róbert

Fotó: Ruthe Zuntz

 

rap: Mit és hol láthatunk tőletek az ünnepek alatt és után?

FR: December 23-án a Budapest Kongresszusi Központban a karácsonyi koncerten lép fel a zenekar és mind a 12 énekes: Kiss Tibor, Németh Juci, Behumi Dóri, Lovasi András, Tóth Vera, Rutkai Bori, Szűcs Krisztián, Mező Misi, Ferenczi György, Kollár-Klemencz László, Keleti András és Frenk. A koncertet a Katona József Színház kiváló színész-rendezője, Keresztes Tamás rendezi. December 27-én Dunakeszin, 28-án Pécsen, 30-án Miskolcon lépünk fel. Az évet a MOM-ban egy délutáni és egy esti szilveszteri koncerttel zárjuk, az új évet pedig Szegeden kezdjük január 3-án. Február 17-én pedig visszatérünk a Vígszínházba, rögtön két előadásra. (Az interjú eredetileg 2018. december 20-án jelent meg, a Magyar Narancs karácsonyi dupla számában - a szerk.)

rap: Mik a Budapest Bár tervei a jövő évre?

FR: Egy új lemez anyagán dolgozunk, amelynek témája a Balaton, a nyár, a nyaralás. A tavalyi Budapest lemezünkhöz hasonlóan ezen is lesznek régi számok és saját szerzemények is.

rap: Vannak egyéni terveid is?

FR: Nagyon szeretem ezt a sokszínű csapatot, de vágytam egy intimebb zenei kalandra is, ezért Kollár-Klemencz Lacival egy új projektbe kezdtünk. Laci nagyon híres dalokat és sanzonokat énekel magyar fordításban, én sokféle hangszeren játszom, és csatlakozott hozzánk még a kitűnő zongorista-zeneszerző Dargay Marcell is. Egyelőre a próbafolyamatok zajlanak, izgalmas kihívás a közös munka mindhármunk számára. A produkciót – amit Vajdai Vilmos rendez majd – jövőre szeretnénk bemutatni.

rap: Mit gondolsz, mi lesz tíz év múlva a Budapest Bár?

FR: Remélem, hogy akkor is együtt lesz még ez a csapat, és tovább folytatjuk akár új tagokkal, vendégekkel, dalokkal és újabb kihívásokkal.

(Nyitókép: Lovasi András és Farkas Róbert, Facebook/Budapest Bár)

Figyelmébe ajánljuk

A józanság kultúrája. Folytatódik CIVIL EXTRA szolidaritási akciónk

Folytatódik a Magyar Narancs rendhagyó kezdeményezése, amelynek célja, hogy erősítse a civil szférát, a sajtót, valamint az állampolgári szolidaritást, válaszként a sajtót és a civil szervezeteket ellehetetlenítő, megfélemlítő, a nyílt diktatúrát előkészítő kormányzati törekvésekre. Új partnerünk a függőséggel küzdők felépülését segítő Kék Pont Alapítvány.

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.