Lemez

The Prodigy: No Tourists

  • - minek -
  • 2019. január 20.

Zene

A Prodigy a rave-korszak egyik legszórakoztatóbb és legígéretesebb zenekaraként indult, hogy azután néha már irritáló gépzenei cirkusszá avanzsáljon. Kifejezetten lusta zenekarról van szó, 28 éves fennállásuk alatt ez a mostani még csak a hetedik albumuk, így azután – cinikusan fogalmazva – kevéssé kell törekedniük arra, hogy megújuljanak; teljesen elegendő a kilencvenes évek közepére kikristályosodott, mondhatni klasszicizálódott röfögős-ordítozós stílusukat feleleveníteni, és az amúgy is hatásvadász megszólalást ötvözni a basszusban nehéz kortárs tánczene (néha kissé bunkó és primkó) újításaival. A No Touristsban ennek megfelelően rengeteg az utalás a zenekar első dicsőséges évtizedére, leginkább arra a három albumra, amelyeket mindenki betéve ismer, akár imádja, akár gyűlöli azokat. A stilizált rockzenei elemeket szublimált formában tartalmazó szerzemények – lehetőség szerint csutkára csavart hangerőn – voltaképpen egyetlen célra alkalmasak: a rave, illetve a stadion big beat aranykorának némi ugrándozással teljes, nosztalgikus felelevenítésére. Üdítő látni, hogy Liam Howlett, Keith Flint és Maxim ennyi idő elteltével sem untak rá a döngölős-visítós breakbeatre, a Light up the Sky, a Fight Fire with Fire vagy a Give Me a Signal semmivel sem rosszabbak, mint bármi, amit az utóbbi két évtizedben csináltak. Látszatra egyszerű zene ez, de nehéz jól csinálni, és el kell ismerni, a Prodigynak ez még mindig megy, ezért is jár nekik a nagyszínpad.

Take Me To The Hospital/BMG, 2018

Figyelmébe ajánljuk

Az Amerika–EU-vámalku tovább nyomhatja a magyar gazdaságot

Noha sikerült megfelezni az EU-t fenyegető amerikai vám mértékét, a 15 százalékos általános teher meglehetősen súlyos csapást mérhet az európai gazdaságokra, így a magyarra is. A magyar kormány szerint Orbán Viktor persze jobb megállapodást kötött volna, de a megegyezés az orosz gázimportra is hatással lehet. 

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.