folyóirat - 2000. július-augusztus

  • D. Harangozó Aranka
  • 2008. szeptember 25.

Zene

A 40. évfordulóra mint diáktüntetés alatt a gumibotütések, úgy szaporodtak el a magyar művelt sajtóban (is) a 68-at tárgyaló esszék, elemzések. A 2000 legutóbbi száma kiemelkedik e felhozatalból. D. Harangozó Aranka
A 40. évfordulóra mint diáktüntetés alatt a gumibotütések, úgy szaporodtak el a magyar mûvelt sajtóban (is) a 68-at tárgyaló esszék, elemzések. A 2000 legutóbbi száma kiemelkedik e felhozatalból. A számos kitûnõ egyéb írás mellett bõ szemû áttekintést nyújt '68 keleti és nyugati hátterérõl és dilemmáiról. Berkes Tamás, a jeles bohemista kitûnõ történeti esszében skicceli fel a cseh '68 belsõ történetét, Aleksander Smolar írásában a 70-es, 80-as évek lengyel demokratikus ellenzékének keletkezési pontjaként, illetve a 90-es rendszerváltás origójaként értelmezi a korabeli eseményeket. Szép Dalos György és Neményi Mária visszaemlékezése is az ifjúkor bohó napjaira; igazi revelációként azonban Rudi Dutschke levelei hatnak, melyeket barátjához és távoli tanítványához, az ifjú Révai Gáborhoz (Révai József fiához) intézett a tárgyévben. A forrásközlés mellékleteként a lap egyik szerkesztõje, Kovács János Mátyás készített interjút Dutschkéról az akkoriban az igaz marxizmus útjait keresõ - de azóta megjavult - Révaival. Nem is az, hogy Dutschke monumentálisan hülye volt, mert ez így nyilván nem igaz. Azok közé az ortodox marxisták közé tartozhatott, akik sose tudták megbocsátani a szociáldemokrata pártoknak, hogy a múlt század elején úgy döntöttek, részt vesznek a "burzsoá" parlamentarizmusban és a demokratikus választási küzdelemben. De olyan nyelven beszélt és írt, aminek nem volt értelme, füle vagy farka, és ami teljeséggel alkalmatlan volt a valóság érzékelésére és érzékeltetésére (úgyhogy mégiscsak nagy pöcsfej lehetett). Az összeállításból is jól érzékelhetõ: a "keleti" és a "nyugati" 68-asok nagyrészt két malomban õröltek, az elõbbiek minden sóvárgása, még ha ösztönösen is, de egy olyan társadalmi rendre irányult, amit az utóbbiak - innen nézve: jódolgukban - "meghaladni" és "felszámolni" törekedtek. Közös csak az elemi szabadságvágy volt.

122 oldal, 700 Ft

*****

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.