folyóirat - 2000. július-augusztus

  • D. Harangozó Aranka
  • 2008. szeptember 25.

Zene

A 40. évfordulóra mint diáktüntetés alatt a gumibotütések, úgy szaporodtak el a magyar művelt sajtóban (is) a 68-at tárgyaló esszék, elemzések. A 2000 legutóbbi száma kiemelkedik e felhozatalból. D. Harangozó Aranka
A 40. évfordulóra mint diáktüntetés alatt a gumibotütések, úgy szaporodtak el a magyar mûvelt sajtóban (is) a 68-at tárgyaló esszék, elemzések. A 2000 legutóbbi száma kiemelkedik e felhozatalból. A számos kitûnõ egyéb írás mellett bõ szemû áttekintést nyújt '68 keleti és nyugati hátterérõl és dilemmáiról. Berkes Tamás, a jeles bohemista kitûnõ történeti esszében skicceli fel a cseh '68 belsõ történetét, Aleksander Smolar írásában a 70-es, 80-as évek lengyel demokratikus ellenzékének keletkezési pontjaként, illetve a 90-es rendszerváltás origójaként értelmezi a korabeli eseményeket. Szép Dalos György és Neményi Mária visszaemlékezése is az ifjúkor bohó napjaira; igazi revelációként azonban Rudi Dutschke levelei hatnak, melyeket barátjához és távoli tanítványához, az ifjú Révai Gáborhoz (Révai József fiához) intézett a tárgyévben. A forrásközlés mellékleteként a lap egyik szerkesztõje, Kovács János Mátyás készített interjút Dutschkéról az akkoriban az igaz marxizmus útjait keresõ - de azóta megjavult - Révaival. Nem is az, hogy Dutschke monumentálisan hülye volt, mert ez így nyilván nem igaz. Azok közé az ortodox marxisták közé tartozhatott, akik sose tudták megbocsátani a szociáldemokrata pártoknak, hogy a múlt század elején úgy döntöttek, részt vesznek a "burzsoá" parlamentarizmusban és a demokratikus választási küzdelemben. De olyan nyelven beszélt és írt, aminek nem volt értelme, füle vagy farka, és ami teljeséggel alkalmatlan volt a valóság érzékelésére és érzékeltetésére (úgyhogy mégiscsak nagy pöcsfej lehetett). Az összeállításból is jól érzékelhetõ: a "keleti" és a "nyugati" 68-asok nagyrészt két malomban õröltek, az elõbbiek minden sóvárgása, még ha ösztönösen is, de egy olyan társadalmi rendre irányult, amit az utóbbiak - innen nézve: jódolgukban - "meghaladni" és "felszámolni" törekedtek. Közös csak az elemi szabadságvágy volt.

122 oldal, 700 Ft

*****

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.