folyóirat - EX SYMPOSION - RENDSZERVÁLTÁS GYEREKSZEMMEL

  • - urfi -
  • 2010. június 10.

Zene

1993. december 12., vasárnap.
1993. december 12., vasárnap. Üresek a játszóterek, mindenki a Disney-délutánt nézi. De a nagy kedvenc, a Kacsamesék közepén hirtelen elsötétül a képernyõ, gyászzene szól, aztán megjelenik egy ismerõsnek tûnõ férfi fényképe, akirõl közlik, õ a miniszterelnök, és hogy elhunyt. Antall József és Dagobert bácsi találkozása a mai huszonévesek egyik legfontosabb generációs élménye, kis túlzással traumája: sokaknak "ez volt az elsõ találkozása a halállal, és egyúttal a politikával is" (Jekel András).

A vajdasági gyökerû, tematikus számaival jó esetben negyedévente jelentkezõ Ex Symposion hol írói életmûveket jár körül (Danilo Kistõl Nabokovon át Tar Sándorig), hol évek múltán is emlékezetes, nívós szakmai összeállításokat rak össze (például Nietzschérõl vagy a "gonosz banalitásáról"), de gyakran egy-egy hívószó szervezi össze az anyagot (Pletyka, Vándor, Kuka). Utóbbi vonulathoz áll közel a rendszerváltás és vidéke szubjektív bebarangolása. A kulcsszó és a lapszám legnagyobb erénye a vállalt személyesség. Elég arra utalni, hogy a belsõ illusztrációk zömét a szerkesztõ, Pályi Sándor Márk gyerekkori röplapjai, politikai plakátjai adják, de nem sok mindent takargat volt egotripperünk, Kõszeg Ferenc sem - K. történeteit gyerekei kommentálják kritikusan, okosan. Szilágyi Ákos arról beszél egy remek interjúban, hogy a gyerekkorban az emlékek lenyomódásának módja "nem történelmi, hanem mágikus", és ez derül ki a szám gerincét adó, változó színvonalú visszaemlékezésekbõl is. A köztársaság kikiáltása annyit jelentett, hogy elmarad a matekóra, a március 15-i koszorúzásból pedig az marad meg, hogy "én itt csak seggeket látok". A gömb alakú mászókában megalakul a Magyar Agrálpárt, tagjai: "Németh Mikiegér, Bush, Pozsgay, Kojak, Gorbacsov és az Amerikai Nindzsa." Fontos nevek abból a néhány évbõl, amikor a felnõttek gyerekké váltak, a gyerekek meg felnõttek picit.

88 oldal, 800 forint

****

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.