folyóirat - PRIZMA: EROTIKA ÉS PORNOGRÁFIA

  • - urfi -
  • 2010. szeptember 16.

Zene

Jörg Buttgereit német rendező - aki Blutige Exzesse im Führerbunker című nazisplotationjében színészileg megformált egy "válogatott testrészekből összefércelt árja tenyészbikát" - 1987-es Nekromantikjában Robert, a hullaeltüntető cég alkalmazottja hazalop egy holttestet, és barátnőjével hármasban élnek boldogan. De Betty lelép a hullával, Robert pedig kivégzi magát.
Jörg Buttgereit német rendezõ - aki Blutige Exzesse im Führerbunker címû nazisplotationjében színészileg megformált egy "válogatott testrészekbõl összefércelt árja tenyészbikát" - 1987-es Nekromantikjában Robert, a hullaeltüntetõ cég alkalmazottja hazalop egy holttestet, és barátnõjével hármasban élnek boldogan. De Betty lelép a hullával, Robert pedig kivégzi magát. A Nekromantik 2 képsorain már Monikát látjuk, aki kiássa Robert testét, és viharos érzelmi fordulatok után lefejezett szerelme nyakára helyezi a rothadó corpus fejét. Az így kapott élõhalott szeretõvel való aktus során méhében gyermek fogan. Az elõbbiek alapján kevesen haboznánk a két mûalkotást mint értelmetlen, elmebeteg trashfilmet félredobni, vagy éppen undorodva röhögni rajtuk. De Nemes Z. Márió azt mondja, ennél többrõl van szó: Buttgereit nem kevesebbet tesz, mint "a romantikus szerelmi és giccskultusz radikalizálásával egyszerre tárja fel a polgári érzékenység nekrofil esztétikáját és a klinikai tekintet embertelenségét. A holttest idegensége így egy olyan hisztérikus humanizmus alapjává válik, mely az ember és az emberi rekvizitumok iránti bonyolult szeretetet hirdeti." Remek tanulmánya végére ezt az olvasó még hajlamos is elhinni neki.

A fentiekbõl talán nyilvánvaló, hogy a tavaly indult filmmûvészeti folyóirat harmadik száma a pornó közhelyes és hatásvadász témáját nem éppen a könnyebbik végén ragadja meg. Még a kötelezõ körök is izgalmasak a "pornófilm realista esztétikájáról" és a homevideókról. A kísérleti és kisjátékfilm rovat (ami most fõleg Peter Tscherkassky munkásságára fókuszál) hiánypótló voltát már a lap indulásánál is üdvözöltem, és azóta a kritikák is kinõtték gyermekbetegségeiket. A képregény gyenge, a házipornós Palahniuk-novella erõs. A témája ellenére elsõsorban azért a vájt fülû olvasóknak ajánlható lap ráadásul valószínûtlenül jól néz ki - kár, hogy egy olvasás után lapjaira esik szét.

120 oldal, 690 Ft

*****

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.