Fotó: Siker, pénz, csillogás (Cecil Beaton képei a Ludwig Múzeumban)

  • Vízer Balázs
  • 2000. január 27.

Zene

Maga a név minden valószínűség szerint nem annyira ismerős a kedves olvasónak, sőt ha elmegy, és megnézi az életművéből rendezett kiállítást, a képei sem lesznek azok, pedig. Pedig a húsz éve elhunyt Beaton volt a legnagyobb angol fotográfus, vagy ha az nem is, a valaha élt legsikeresebb.
Maga a név minden valószínűség szerint nem annyira ismerős a kedves olvasónak, sőt ha elmegy, és megnézi az életművéből rendezett kiállítást, a képei sem lesznek azok, pedig. Pedig a húsz éve elhunyt Beaton volt a legnagyobb angol fotográfus, vagy ha az nem is, a valaha élt legsikeresebb.

Az előkelő családba született Cecil már kiskorában elhatározta, hogy híres művész lesz, és ehhez is tartotta magát. Nevelőnője Kodak gépén kezdett megismerkedni a fényképezéssel. Azt próbálta meg visszaadni, amit gyermekkora, a Brit Birodalom fénykora, az Edward-kor sugárzott: gazdagságot, túlfinomultságot és pompát. Az első modellek testvérei, Nancy és Baba voltak, akiket hosszú órákon át rendezgetett a megfelelő, nyakatekert pózokba, majd következtek a befolyásos családi jó barátok. Mivel utóbbiakból nem volt hiány, az ifjú Cecil kezdett egész jól megélni a jobb körök támogatásából, és az a gazdag ifjú angol hölgy, aki nem készíttetett portrét vele, már nem is számított divatosnak. Az 1930-as évek közepétől az angol királyi család udvari fotósának számít, aminek késői gyümölcse lesz a lovaggá ütés 1974-ben. Nagy álma vált valóra, amikor rendkívül fiatalon bejáratossá vált a londoni művészvilágba, ahol roppant mód otthon érezte magát. A külsejére mindig is sokat adó Beaton ettől válik igazi dandyvé, kellékei a nagy karimájú kalapok, sétapálca és selyemkendő. Az ebben az időszakban készült képek az ideális, szoborszerű szépséget próbálják megragadni, nagy adag színpadiassággal, feltűnő, későbbi showműsorok díszleteire emlékeztető hátterekkel. Szerkezetük, szemléletmódjuk a mai szemnek merevnek, kimódoltnak és messze túlhaladottnak tűnik, alapfeladatok haladóknak egy rajziskolában, így annál is inkább meglepődünk, amikor becsúszik egy-egy zseniális kép, mint például Gertrud Stein és Alice B. Toklas kettős portréja vagy a Truman Capote-tal és egy baráttal közösen készített önarckép. Amikor nem ragaszkodott az önmaga által gondosan megkomponált image-hoz, akkor tényleg eredetit és maradandót tudott alkotni, és ez a kiállítás hibája is: túlságosan ragaszkodik egy egysíkú, de bejáratott képhez.

A harmincas évek elejétől Beaton rendszeresen rándult át Párizsba és Amerikába, főleg Hollywoodba, ahol feltűnő öltözködésével, modern művészeti látásmódjával gyorsan megnyerte a közönség és a szakma tetszését, aminek az eredménye a már akkor is híres Vogue magazinnal kötött szerződés volt. Sikerének egyik magyarázata - tehetségén kívül - az a rengeteg névtelen rajongói levél volt, amit ő maga küldözgetett a különböző újságoknak. A sztárok fotósa lelkesen sztárolta önmagát is. Korai amerikai és párizsi képein modelljeit rendszerint színpadi kellékek közé állította, és mindig ugyanolyan, kemény fénnyel világította meg. Híresebb modelljei között volt Marlene Dietrich, Gary Cooper, Greta Garbo és persze Picasso, Dalí, Cocteau.

Amerikai sikerének döntő szerepe volt abban, hogy a második világháború kitörésekor az angol hivatalos szervek sietve szerződtették Beatont mint haditudósítót. A bombázott Londonról készített fotóit a legtöbb fontos újság le is hozta mind Angliában, mind az Egyesült Államokban. Egyik képe egy sebesült kislányt ábrázol, aki bekötött fejjel fekszik egy túl nagy kórházi ágyon, maciját szorongatva. Később Beaton Észak-Afrikában és a Távol-Keleten is dolgozott a propagandaminisztériumnak, ahol ragyogó képeket készített a szövetséges katonák mindennapjairól. Sajnos az ebben az időszakban készült fotók közül egy sem szerepel ezen a kiállításon.

A háború végével a divatfotózásban is új, élénkebb szelek kezdtek fújdogálni, és a Vogue már nem hosszabbította meg Beaton szerződését, aki így felszabadult energiáit a díszlet- és jelmeztervezésbe ölte. A kosztümös filmek virágkorukat élték ekkor, és Beaton, aki sosem egyszerű fotósnak, hanem művésznek tartotta magát, bőven kiélhette magát ebben a világban. A siker itt is hamar rátalált, a Gigi és a My Fair Lady fényűző, színpompás díszleteiért Oscart kapott. Sok, a kiállításon is látható fotója tulajdonképpen előtanulmány színpadterveihez, amelyek leginkább a tízes, húszas évek revüit idézik, illetve ismertebb XIX. századi angol és francia festők képeinek megelevenítései. Bukolikus tájakon és előkelő főúri szalonokban készült képei jól illusztrálják a tökéletes szépség iránti rajongását. A történelmi visszatekintés mellett azonban Beaton nemsokára felfedezi magának a hatvanas évek progresszív művészetét, és ebben a közegben is remekül érzi magát. Portrékat készít a Rolling Stones tagjairól - talán nem véletlen, hogy nem a Beatlest fedezi fel magának -, Andy Warholról, Tom Wolfe-ról és másokról. Ezek a képek egyszerűek, jól és hatásosan megkomponáltak, időtállók, és ahogy Beaton öregedett, egyre jobbak lettek. Az arcok már nem vesznek el a színpadias, hatásvadász díszletekben, gyakran használ fehér hátteret, így az egyéni vonások sokkal nagyobb hangsúlyt kapnak. Ezek alapján Beaton akkor jutott volna fel igazán a csúcsra, ha megéri a századik évét. Ám miután ´74-ben egy súlyos bénulást okozó szélütést követően nagy nehezen újra megtanult - bal kézzel - fényképezni és rajzolni, már nem sok ideje maradt 1980-ban bekövetkezett haláláig. Sosem fogják Beatont az igazi újítók, nagy mesterek vagy korszakalkotó nagy egyéniségek között számon tartani, életműve mégis egy igazán színes és eredeti egyéniség impozáns és nagy ívű hagyatéka - amit egyébként a Sotheby´s aukciósház gondoz, és ők ritkán szoktak tévedni.

"Beaton képei valójában egy rendkívül kifinomult érzékenység vizuális kifejeződései", ahogy a katalógusban állítják.

Vízer Balázs

A kiállítás megtekinthető február 13-ig

Kortárs Művészeti Múzeum - Ludwig Múzeum, Budapest, Budavári palota, A épület

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.