Fotó: Tisztes szegénység (José Hernandez-Claire: Napkeltétől napnyugtáig)

  • Vízer Balázs
  • 1999. augusztus 5.

Zene

Egy Mexikóról szóló kiállítás alapvetően nem lehet rossz, különösen ha maga a fényképész is mexikói, és a kiállítást hozzáértők rendezik. A hatalmas, 31 szövetségi államból álló országnak mára már kilencvenmillió körüli lakója van, és a Ráktérítő két oldalán terül el 1 978 800 négyzetkilométeren. Lakóinak hatvan százaléka mesztic, vagyis félvér, 30 százalék indián, a maradék pedig főleg fehér. Mindezen adottságok rendkívül mutatóssá és fotogénné teszik az országot, amitől persze az ott lakók még nem lesznek boldogabbak.
Egy Mexikóról szóló kiállítás alapvetően nem lehet rossz, különösen ha maga a fényképész is mexikói, és a kiállítást hozzáértők rendezik. A hatalmas, 31 szövetségi államból álló országnak mára már kilencvenmillió körüli lakója van, és a Ráktérítő két oldalán terül el 1 978 800 négyzetkilométeren. Lakóinak hatvan százaléka mesztic, vagyis félvér, 30 százalék indián, a maradék pedig főleg fehér. Mindezen adottságok rendkívül mutatóssá és fotogénné teszik az országot, amitől persze az ott lakók még nem lesznek boldogabbak.

A pályáját Mai Manó Galériaként kezdő és azóta egyre csak bővülő Magyar Fotográfusok Házának mutatós, de szerény portálja izgalmas helyet takar a Nagymező utca "forgatagában". Egyre-másra nyílnak meg itt a jobbnál jobb kiállítások mindenféle érdekfeszítő témában, más kérdés viszont, hogy ennek a sietős tempónak főleg egy enyhe időzavar az oka. Az építkezés és az anyagi források körüli szokásos egy helyben toporgás és egy kiadós beázás után jó pár tárlat összetorlódott, és mivel a szervezők egyet sem akartak lemondani, ezért az időt kurtították meg. Így van ez a mexikói José Hernandez-Claire Napkeltétől napnyugtáig című tárlatával is, amely csak augusztus 19-ig tekinthető meg, szóval nem árt sietni. Hernandez-Claire eredetileg építésznek tanult, majd New York-i tanulmányai során tanult meg fényképezni, állítólag véletlenül. Szerintem senki sem tanul meg fényképezni véletlenül, ahhoz olyan szem és olyan látásmód kell -más kérdés, hogy nem mindenkinek érdemes. Hernandez-Claire-nek mindenképpen érdemes volt, és ráadásul egy rendkívül gazdag örökségből meríthetett. Mexikó olyan világszerte elismert fotósokkal dicsekedhet, mint a századelő forradalmát megörökítő Agustin V. Casasola vagy a hatásával Európában is formanyelvet teremtő Manuel Alvaro Bravo. A tágabb értelemben vett latin-amerikai hagyomány is bőven hatott a kizárólag fekete-fehér anyagra dolgozó Hernandez-Claire-re, különösen a ma méltán felkapott brazil fotós, Sebastia÷o Salgado. Az ember kétkezi munkája iránti őszinte csodálat az, ami párhuzamba állítja Salgado munkáival a mexikói fotós életművét, hiszen az itt látható képek nagy része is elsősorban a munkáról és a hétköznapi emberekről szól.

A fotográfusok házának második emeletére érve juthatunk a kiállításhoz - az elsőn egy másik kiállítás van és a bolt -, ahol az első teremben a Mexikói vidék című összeállítást láthatjuk. Ezeken a képeken a cukornád-, kukorica- és főleg a dohányültetvények világát ismerhetjük meg. Semmi sem utal arra ezeken a képeken, hogy közeleg az ezredforduló, és a fejlett világ az információs társadalom korát éli, minden munkát kézzel végeznek, még egy gépkocsi sem látható, bár azért egy tévé itt is előbukkan. A tűző nap és az irreálisan nagynak tűnő dohánylevelek árnyéka olyan fényvilágot teremt, amelyben a fáradt indián és félvér parasztok elvesznek és átlényegülnek. Kedvenc képemen egy fiatal pár reggelizik egy gyékényen, a száradásra kifüggesztett dohánylevelek alatt. Van a latin-amerikai emberek arcán valami egyetemes szépség, amely talán az évszázadok történelmét tükrözi, és amelynek megörökítéséhez Hernandez-Claire igazán ért.

Ha a következő terembe érünk, elsőként egy, a mexikói vágóhidakról szóló részt láthatunk, amit a gyengébb gyomrúaknak vagy finnyásoknak nem árt kihagyniuk, bár a képek nem olyan szörnyűk, mint azt gondolnánk. Az utca című részben a továbbiakban mexikói városok utcáinak életét követhetjük, gyakran vicces képeken, amelyeken a képi poénokat a részletekben meghúzódó ellentétek szolgáltatják, mint például a szeméttelep közepén álló fiatal fiú és a kezében tartott Playboy-plakáton látható szőke csoda vagy az unott arcú bolti előadó és a tévéből rámosolygó dél-amerikai sorozatsztárok együttese. A legutolsó részben A mexikói világtalanok életéről láthatunk nagyon megkapó képeket. Azt gondolhatnánk, hogy a vakok fogyatékosságuknál fogva rengeteg dologban egyszerűen nem vehetnek részt, Mexikóban azonban, úgy látszik, sokkal jobban odafigyelnek rájuk, és így jóval gazdagabb életet élhetnek, mint sok más országban - legalábbis a képek tanúsága szerint. Bár például Bu–uelt mindig kirázta a hideg a vakoktól, az emberek legnagyobb része ösztönösen szimpátiával viseltetik irántuk, és egy kis gonoszsággal azt is hozzátehetjük, hogy egyben ideális fotóalanyok, hiszen nem tudhatják, honnan és mikor készül róluk kép. A sorozat talán legjobb képén vak kislányok hosszú láncot alkotva várnak sorukra a csúszdánál, míg az előtérben egy lány óvatosan egyensúlyoz a gerendán, úgy, hogy lábát a barátnője tartja. A vak bohócok vagy a gólyalábakon szaladgáló vak fiúk képét látva úgy tűnik, hogy Mexikóban a jóval alacsonyabb életszínvonal ellenére valahogy jobban odafigyelnek az emberek egymásra, mint máshol. Azt, hogy ez tényleg így van-e, vagy ami valószínűbb: csak egy kiválasztott kis közösség életét követhetjük figyelemmel, az a hosszabb kísérőszövegek hiányában nyitott kérdés marad. Ez a képek értékéből mit sem von le, mivel itt nem elkötelezett szociofotográfiáról van szó, bár én személy szerint szívesen elolvastam volna azt is, hogy az ültetvényeket bemutató képek pontosan hol is készülnek. Az olyan, a maják, az aztékok és a spanyol birodalom örökségét egyaránt magukon hordozó nevek, mint Oaxaca, Tampico, Tijuana vagy Hernandez-Claire szülőhelye, Guadalajara, akkora atmoszférateremtő erővel bírnak, hogy kár volt kihagyni őket.

Mexikónak nyilvánvalóan ezernyi arca van; sokaknak elsőként a nyomornegyedek, az illegális határátkelők az USA déli határán, a földrengések vagy a hatalmas államadósság, esetleg a hírekben időnként még mindig felbukkanó zapatista gerillák ugranak be, ezek a fotók azonban bebizonyítják, hogy egy aratás is lehet olyan izgalmas, mint a világsajtóban megjelenő hírek. A képeken szereplők valószínűleg ezerszer rosszabbul élnek, mint a kedves olvasó, Hernandez-Claire mégsem a sajnálatunkra apellál, hanem a bennük és munkájukban lévő szépséget, méltóságot mutatja be.

Vízer Balázs

Figyelmébe ajánljuk

A magyar tehetséggondozó, ahol másképpen néznek a tinédzserekre

A Milestone Intézet 15 éve készíti fel sikeresen a világ legjobb egyetemeire jelentkező középiskolásokat, akiket autonómiára és felelősségvállalásra nevel. Az intézmény oktatási igazgatója szerint a legfontosabb, hogy a diákok megtalálják azokat a kérdéseket és témákat, amelyek őszintén foglalkoztatják őket. Ebben segítenek a Milestone-ban oktató szakemberek.

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.