Lemez

Foxygen: Hang

  • - minek -
  • 2017. március 23.

Zene

A kaliforniai Foxygen duó története valóságos tündérmese apróbb mágikus kitérőkkel és a tagokat sújtó rontó varázslatokkal kiegészülve. A poptörténet óriási szeleteit élvezettel recikláló kettős, a szólóban is aktív Jonathan Rado billentyűs-gitáros-mindenes és az egzaltáltan önveszélyes színpadi produkcióiról elhíresült Sam France énekes voltaképpen már tinédzserként is legendának számított. Első albumukat, a 2007-es The Jurrassic Exxplosion Philippicet 15 évesen vették fel, de a 2013-as a We Are The 21th Century Ambassadors Of Peace And Magic a diszkrét világhírt is elhozta nekik. Úgy tűnt, ez a hírnév kinyírja őket, de a két évvel ezelőtti hivatalos búcsúturné után mégis összerakták a most megjelent Hang című, a maga bő félórájában is igen tömény albumot, ami sok tekintetben más, mint eddigi lemezeik.

A Hangen nem csak vendégzenészek sora játszik – például Steven Drozd a Flaming Lipsből –, de egy nagyzenekar is Matthew E. White irányításával, ami kellően megvastagítja a hangzást, s ennek hála, nemcsak stilizáltan, de a maga érzéki teljességében, minden hangkulisszájával együtt idézhető meg a Foxygen egyik legkedvesebb zenei korszaka, az 1970-es évek eleje-közepe. Már a felütésnek szánt Follow The Leader bombasztikus nagyzenekari soulorgiája is letarolja a hallgatót, de az Avalon Bowie-ra, a Roxy Musicra, úgy általában a glamrock aranykorára kikacsintó allúziója még erősebben beszippant, pláne, hogy France előveszi kedvenc, Lou Reed Berlin-korszakából kölcsönzött tónusát, amit megtart a következő dalban (Mrs. Adams) is. A lemez kegyetlen, néha paródiába hajló öniróniája a szövegében-zenéjében musicales Americában a legerősebb, amit a steel gitárban fürdő, megkapó country rock On Lankershim követ. Az album vége viszont már Elton John, Billy Joel, majd egyre inkább Meat Loaf magasságaiba emelkedik, s ezt azért a koncepció nagyszerűségét mélyen átérző befogadó sem könnyen tolerálja.

Jagjaguwar, 2017

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.