Lemez

Foxygen: Hang

  • - minek -
  • 2017. március 23.

Zene

A kaliforniai Foxygen duó története valóságos tündérmese apróbb mágikus kitérőkkel és a tagokat sújtó rontó varázslatokkal kiegészülve. A poptörténet óriási szeleteit élvezettel recikláló kettős, a szólóban is aktív Jonathan Rado billentyűs-gitáros-mindenes és az egzaltáltan önveszélyes színpadi produkcióiról elhíresült Sam France énekes voltaképpen már tinédzserként is legendának számított. Első albumukat, a 2007-es The Jurrassic Exxplosion Philippicet 15 évesen vették fel, de a 2013-as a We Are The 21th Century Ambassadors Of Peace And Magic a diszkrét világhírt is elhozta nekik. Úgy tűnt, ez a hírnév kinyírja őket, de a két évvel ezelőtti hivatalos búcsúturné után mégis összerakták a most megjelent Hang című, a maga bő félórájában is igen tömény albumot, ami sok tekintetben más, mint eddigi lemezeik.

A Hangen nem csak vendégzenészek sora játszik – például Steven Drozd a Flaming Lipsből –, de egy nagyzenekar is Matthew E. White irányításával, ami kellően megvastagítja a hangzást, s ennek hála, nemcsak stilizáltan, de a maga érzéki teljességében, minden hangkulisszájával együtt idézhető meg a Foxygen egyik legkedvesebb zenei korszaka, az 1970-es évek eleje-közepe. Már a felütésnek szánt Follow The Leader bombasztikus nagyzenekari soulorgiája is letarolja a hallgatót, de az Avalon Bowie-ra, a Roxy Musicra, úgy általában a glamrock aranykorára kikacsintó allúziója még erősebben beszippant, pláne, hogy France előveszi kedvenc, Lou Reed Berlin-korszakából kölcsönzött tónusát, amit megtart a következő dalban (Mrs. Adams) is. A lemez kegyetlen, néha paródiába hajló öniróniája a szövegében-zenéjében musicales Americában a legerősebb, amit a steel gitárban fürdő, megkapó country rock On Lankershim követ. Az album vége viszont már Elton John, Billy Joel, majd egyre inkább Meat Loaf magasságaiba emelkedik, s ezt azért a koncepció nagyszerűségét mélyen átérző befogadó sem könnyen tolerálja.

Jagjaguwar, 2017

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.