Opera

Rossini: A sevillai borbély

Zene

Szép számmal vannak operák, ame­lyek gyakorlatilag megrendezhetetlenek, de azért akad néhány olyan dalmű is, amit talán még készakarva sem lehetne elrontani. A sevillai borbély okvetlenül az utóbbi operák közül való: jószerint minden koncepció jól áll neki, vagy másként fogalmazva, mindenen át tud ütni Rossini elementáris zenei-színpadi humora. A Müpában most Káel Csaba rendezésével fért meg békében és derűsen a remekmű: srégen álló díszletekkel, bohókásan divatozó jelmezekkel, némafilmes körítéssel, valamint régi kamerákba grimaszoló, stilizáltan mozgó-táncoló szereplőkkel. Az előadás működött, amiben persze döntő szerep jutott annak a ténynek, hogy A sevillai borbélyt nemcsak a mindenkori közönség, de az énekesek, sőt még a zenekari tagok is szeretni szokták. Ezúttal a Budafoki Dohnányi Zenekar muzsikusai, akik minden rossz értelemben vett operai rutintól mentesen és valósággal fertőző jókedvvel játszottak Hollerung Gábor vezénylete alatt az árokban, miközben fent a színpadon is hasonló hangulat uralkodott. A három külföldi vendégénekes közül a Bartolo doktort alakító Bruno de Simone a buffo játékmodor mesterének, az Almaviva grófot éneklő, Pavarotti-mosolyú René Barbera életerős és fejlődőképes formaérzékű bel canto tenornak, míg a bariton Pietro Spagnoli nemzetközileg méltán keresett Figarónak bizonyult. Cser Krisztián önálló mozgáskultúrájú Don Basiliója állta velük az összehasonlítást, és a Rosinát alakító Megyesi Schwartz Lúcia is erősen igyekezett: a hang olykor erőben és színben kevesebb volt az optimálisnál, ám a jelenlét aktivitása jeles rendű szorgalmat mutatott. De az este legnagyobb énekese mégiscsak az Őrtiszt kicsiny szerepét alakító ismeretlen fiatal (kórus-) basszista volt, aki úgy 205 centiméter magasan tornyosult a többi szereplő fölé­be, erős komikumú mozzanattal gyarapítva az opera mindkét fináléját.

Müpa, Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, február 18.

Figyelmébe ajánljuk

„A Száraz november azoknak szól, akik isznak és inni is akarnak” – így készítették elő a Kék Pont kampányát

Az idén már kilencedik alkalommal elindított kampány hírét nem elsősorban a plakátok juttatják el az emberekhez, hanem sokkal inkább a Kék Pont önkéntesei, akik a Száraz november nagyköveteiként saját közösségeikben népszerűsítik a kezdeményezést, sőt, néhány fővárosi szórakozóhely pultjaira „száraz” itallapokat is visznek.

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált. 

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.