Opera

Rossini: A sevillai borbély

Zene

Szép számmal vannak operák, ame­lyek gyakorlatilag megrendezhetetlenek, de azért akad néhány olyan dalmű is, amit talán még készakarva sem lehetne elrontani. A sevillai borbély okvetlenül az utóbbi operák közül való: jószerint minden koncepció jól áll neki, vagy másként fogalmazva, mindenen át tud ütni Rossini elementáris zenei-színpadi humora. A Müpában most Káel Csaba rendezésével fért meg békében és derűsen a remekmű: srégen álló díszletekkel, bohókásan divatozó jelmezekkel, némafilmes körítéssel, valamint régi kamerákba grimaszoló, stilizáltan mozgó-táncoló szereplőkkel. Az előadás működött, amiben persze döntő szerep jutott annak a ténynek, hogy A sevillai borbélyt nemcsak a mindenkori közönség, de az énekesek, sőt még a zenekari tagok is szeretni szokták. Ezúttal a Budafoki Dohnányi Zenekar muzsikusai, akik minden rossz értelemben vett operai rutintól mentesen és valósággal fertőző jókedvvel játszottak Hollerung Gábor vezénylete alatt az árokban, miközben fent a színpadon is hasonló hangulat uralkodott. A három külföldi vendégénekes közül a Bartolo doktort alakító Bruno de Simone a buffo játékmodor mesterének, az Almaviva grófot éneklő, Pavarotti-mosolyú René Barbera életerős és fejlődőképes formaérzékű bel canto tenornak, míg a bariton Pietro Spagnoli nemzetközileg méltán keresett Figarónak bizonyult. Cser Krisztián önálló mozgáskultúrájú Don Basiliója állta velük az összehasonlítást, és a Rosinát alakító Megyesi Schwartz Lúcia is erősen igyekezett: a hang olykor erőben és színben kevesebb volt az optimálisnál, ám a jelenlét aktivitása jeles rendű szorgalmat mutatott. De az este legnagyobb énekese mégiscsak az Őrtiszt kicsiny szerepét alakító ismeretlen fiatal (kórus-) basszista volt, aki úgy 205 centiméter magasan tornyosult a többi szereplő fölé­be, erős komikumú mozzanattal gyarapítva az opera mindkét fináléját.

Müpa, Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, február 18.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.