Lemez

Fran Palermo: Fran Palermo

  • Lang Ádám
  • 2015. június 28.

Zene

A 2011-ben alakult Fran Palermo balkáni és spanyol hatásokkal játszó indie rockját eleinte utcai koncerteken próbálgatta. Aztán szép lassan a budapesti klubélet egyik üde színfoltja lett, noha korai minialbumai egy-két tényleg eltalált dalt leszámítva nem voltak túl emlékezetesek. A tavaly decemberben kiadott Sun In Splendour EP azonban már tényleg figyelemre méltó volt: ezen jó néhány újabb mintát emeltek be dalaikba mindenféle meleg éghajlatról, majd egészen különleges egységgé rendezték zenéjüket.

A debütlemez ezt az EP-t bővíti ki. A tagok átlagéletkorára utaló Requiem n°21-ban rögtön a pszichedelikus rock találkozik a westernnel, a második Engrossingban a tánczenével, később a Vengo pedig a garázsrockkal kacérkodik. De ez ismét csak a sztori egyik fele. A harmadik számmal kiérünk a tengerpartra, ahol sorban jönnek a hawaii strandzenéktől az afrorockig egy csomó mindent megidéző, fúvósokkal, kongákkal és hevenyészett gitárszólókkal feldobott témák. És bár néha kicsit háttérzene jellege lesz az egymásra következő lassabb számoknak, egy pillanatra sem csúszunk át kellemetlen, lakossági latinoskodásba. Lényegileg végig indie rock marad a Fran Palermo, csak sokkal színesebben, mint általában szokás. Kicsit olyan az egész, mintha az R-Go rejtői univerzumához vagy mondjuk a Gustave Tiger szecessziós punkjához hasonlóan egy sosemvolt pánmediterráneumban járnánk. És ami a legfontosabb: ez itt sem belemagyarázott koncepció. Azért tud igazán vonzó lenni a lemez, mert tényleg a számokból árad a meleg – és az érzés, hogy mi is ott vagyunk.

MamaZone, 2015

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.