Opera

Doktor Faust

Zene

Kemény dió Ferruccio Busoni, az olasz nevű
és származású német komponista ­Faust-operája. A nagy témához méltóan és egyszersmind a szerző erejét felülmúlóan ambiciózus, mélyen eklektikus és befejezetlen mű a Doktor Faust, amely lassan száz év elteltével is megmaradt nyugtalanító és izgalmas kísérletnek, az előadói és a befogadói nyitottság meg fantázia közös próbájának. Nem az a mű tehát, amelynek magyarországi bemutatását bárki számon kérte volna bármely operaházi vezetésen, s így aztán annál inkább üdvözlést érdemlő a tett, amely ha csak két alkalomra és részleges szcenírozással is, de elénk bocsátotta Busoni operáját. Illetve jöhet máris a pontosítás: az opera nagyjából felét, viszont azt jócskán a félszcenírozás szokott szintje fölött. A kivonatos változat zenei és dramaturgiai szempontból életképesnek bizonyult, míg a Szabó Máté által megrendezett előadás egyszerre mutatkozott hatásosnak és alulpróbáltnak. Erős képek és jelenetek körvonalazódtak a színpadon, néhol a közönség empátiájára is hagyatkozva, ám összességében figyelemre méltó keretet kínálva a főszereplők számára, akik közül a bariton Faust megformálója, Szegedi Csaba a szólamért megküzdő tudós- és művészalakot, míg László Boldizsár grimaszokban gazdag Mefisztót mutatott. A legnagyobb sikert Bá­tori Éva aratta, aki pármai hercegnéként nem csupán intakt hangját és előadói kultúráját, de testmeleg alakításának egészét megbámultatta velünk. Akárcsak az évad elején, a Doktor Fausttal majdnem egyidős Dohnányi-opera, A tenor bemutatóján, úgy karmesterként most is Vajda Gergely vállalkozott a repertoárszínesítő experimentumra: a Busoni-zene eklektikus jellegét érzékletesen és példás arányérzékkel, az operai hatások iránt mindenkor fogékonyan kijátszva. Elsősorban alighanem az ő érdeme volt, hogy a közönség tartózkodó bizalmatlansága tartózkodó rokonszenvvé változott át a másfél órás előadás végeztére.

Magyar Állami Operaház, május 22.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.