Opera

Doktor Faust

Zene

Kemény dió Ferruccio Busoni, az olasz nevű
és származású német komponista ­Faust-operája. A nagy témához méltóan és egyszersmind a szerző erejét felülmúlóan ambiciózus, mélyen eklektikus és befejezetlen mű a Doktor Faust, amely lassan száz év elteltével is megmaradt nyugtalanító és izgalmas kísérletnek, az előadói és a befogadói nyitottság meg fantázia közös próbájának. Nem az a mű tehát, amelynek magyarországi bemutatását bárki számon kérte volna bármely operaházi vezetésen, s így aztán annál inkább üdvözlést érdemlő a tett, amely ha csak két alkalomra és részleges szcenírozással is, de elénk bocsátotta Busoni operáját. Illetve jöhet máris a pontosítás: az opera nagyjából felét, viszont azt jócskán a félszcenírozás szokott szintje fölött. A kivonatos változat zenei és dramaturgiai szempontból életképesnek bizonyult, míg a Szabó Máté által megrendezett előadás egyszerre mutatkozott hatásosnak és alulpróbáltnak. Erős képek és jelenetek körvonalazódtak a színpadon, néhol a közönség empátiájára is hagyatkozva, ám összességében figyelemre méltó keretet kínálva a főszereplők számára, akik közül a bariton Faust megformálója, Szegedi Csaba a szólamért megküzdő tudós- és művészalakot, míg László Boldizsár grimaszokban gazdag Mefisztót mutatott. A legnagyobb sikert Bá­tori Éva aratta, aki pármai hercegnéként nem csupán intakt hangját és előadói kultúráját, de testmeleg alakításának egészét megbámultatta velünk. Akárcsak az évad elején, a Doktor Fausttal majdnem egyidős Dohnányi-opera, A tenor bemutatóján, úgy karmesterként most is Vajda Gergely vállalkozott a repertoárszínesítő experimentumra: a Busoni-zene eklektikus jellegét érzékletesen és példás arányérzékkel, az operai hatások iránt mindenkor fogékonyan kijátszva. Elsősorban alighanem az ő érdeme volt, hogy a közönség tartózkodó bizalmatlansága tartózkodó rokonszenvvé változott át a másfél órás előadás végeztére.

Magyar Állami Operaház, május 22.

Figyelmébe ajánljuk

A Fidesz házhoz megy

Megfelelő helyre kilopott adatbázis, telefonálgató propagandisták, aktivisták otthonát látogató Németh Balázs. Amit a Fidesz most csinál, régen a Kurucinfó munkája volt.

Mint az itatós

Szinte hihetetlen, de akad még olyan nagy múltú, híres szimfonikus zenekar, amely korábban soha nem járt Budapesten: közéjük tartozott a Tokiói Filharmonikus Zenekar is, holott erős magyar kötődésük van, hiszen Kovács János 1992 óta szerepel náluk vendégkarmesterként.

Minden meg akar ölni

  • SzSz

Andriivka aprócska falu Kelet-Ukrajnában, Donyeck megyében; 2014 óta a vitatott – értsd: az ENSZ tagországai közül egyedül Oroszország, Szíria és Észak-Korea által elismert – Donyecki Népköztársaság része.

S most reménykedünk

„Az élet távolról nézve komédia, közelről nézve tragédia” – az Arisztotelész szellemét megidéző mondást egyként tulajdonítják Charlie Chaplinnek, illetve Buster Keatonnek.

A szürkeség ragyogása

Különös élmény néhány napon belül látni két Molière-darabot a Pesti Színházban. A huszonöt éve bemutatott Képzelt beteg egy rosszul öregedő „klasszikus”, a Madame Tartuffe pedig egy kortárs átirat, amelynek első ránézésre a névegyezésen túl nem sok köze van a francia szerzőhöz. Ez utóbbi egyáltalán nem baj, még akár erény is lehet.