Opera

Doktor Faust

Zene

Kemény dió Ferruccio Busoni, az olasz nevű
és származású német komponista ­Faust-operája. A nagy témához méltóan és egyszersmind a szerző erejét felülmúlóan ambiciózus, mélyen eklektikus és befejezetlen mű a Doktor Faust, amely lassan száz év elteltével is megmaradt nyugtalanító és izgalmas kísérletnek, az előadói és a befogadói nyitottság meg fantázia közös próbájának. Nem az a mű tehát, amelynek magyarországi bemutatását bárki számon kérte volna bármely operaházi vezetésen, s így aztán annál inkább üdvözlést érdemlő a tett, amely ha csak két alkalomra és részleges szcenírozással is, de elénk bocsátotta Busoni operáját. Illetve jöhet máris a pontosítás: az opera nagyjából felét, viszont azt jócskán a félszcenírozás szokott szintje fölött. A kivonatos változat zenei és dramaturgiai szempontból életképesnek bizonyult, míg a Szabó Máté által megrendezett előadás egyszerre mutatkozott hatásosnak és alulpróbáltnak. Erős képek és jelenetek körvonalazódtak a színpadon, néhol a közönség empátiájára is hagyatkozva, ám összességében figyelemre méltó keretet kínálva a főszereplők számára, akik közül a bariton Faust megformálója, Szegedi Csaba a szólamért megküzdő tudós- és művészalakot, míg László Boldizsár grimaszokban gazdag Mefisztót mutatott. A legnagyobb sikert Bá­tori Éva aratta, aki pármai hercegnéként nem csupán intakt hangját és előadói kultúráját, de testmeleg alakításának egészét megbámultatta velünk. Akárcsak az évad elején, a Doktor Fausttal majdnem egyidős Dohnányi-opera, A tenor bemutatóján, úgy karmesterként most is Vajda Gergely vállalkozott a repertoárszínesítő experimentumra: a Busoni-zene eklektikus jellegét érzékletesen és példás arányérzékkel, az operai hatások iránt mindenkor fogékonyan kijátszva. Elsősorban alighanem az ő érdeme volt, hogy a közönség tartózkodó bizalmatlansága tartózkodó rokonszenvvé változott át a másfél órás előadás végeztére.

Magyar Állami Operaház, május 22.

Figyelmébe ajánljuk

Közel kétmilliárd forint vízdíjat követel az állam Miskolctól, a város bérlakásait adta fedezetként

A magyar állam 2023 végén úgy kapta meg ingyen a rezsicsökkentés miatt milliárdos hiányt halmozó MiVíz Kft.-t 24 milliárd forintos vagyonával, hogy konszolidációt ígértek Miskolcnak. Erre nem került sor, idén nyáron viszont benyújtotta 1,8 milliárdos ki nem fizetett vízdíj számláját a városnak. A törlesztés fedezeteként egy 2,2 milliárd forintra értékelt önkormányzati bérlakásos társasházát adta zálogba a fideszes városvezetés.

A józanság kultúrája. Folytatódik CIVIL EXTRA szolidaritási akciónk

Folytatódik a Magyar Narancs rendhagyó kezdeményezése, amelynek célja, hogy erősítse a civil szférát, a sajtót, valamint az állampolgári szolidaritást, válaszként a sajtót és a civil szervezeteket ellehetetlenítő, megfélemlítő, a nyílt diktatúrát előkészítő kormányzati törekvésekre. Új partnerünk a függőséggel küzdők felépülését segítő Kék Pont Alapítvány.

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.