Opera

Doktor Faust

Zene

Kemény dió Ferruccio Busoni, az olasz nevű
és származású német komponista ­Faust-operája. A nagy témához méltóan és egyszersmind a szerző erejét felülmúlóan ambiciózus, mélyen eklektikus és befejezetlen mű a Doktor Faust, amely lassan száz év elteltével is megmaradt nyugtalanító és izgalmas kísérletnek, az előadói és a befogadói nyitottság meg fantázia közös próbájának. Nem az a mű tehát, amelynek magyarországi bemutatását bárki számon kérte volna bármely operaházi vezetésen, s így aztán annál inkább üdvözlést érdemlő a tett, amely ha csak két alkalomra és részleges szcenírozással is, de elénk bocsátotta Busoni operáját. Illetve jöhet máris a pontosítás: az opera nagyjából felét, viszont azt jócskán a félszcenírozás szokott szintje fölött. A kivonatos változat zenei és dramaturgiai szempontból életképesnek bizonyult, míg a Szabó Máté által megrendezett előadás egyszerre mutatkozott hatásosnak és alulpróbáltnak. Erős képek és jelenetek körvonalazódtak a színpadon, néhol a közönség empátiájára is hagyatkozva, ám összességében figyelemre méltó keretet kínálva a főszereplők számára, akik közül a bariton Faust megformálója, Szegedi Csaba a szólamért megküzdő tudós- és művészalakot, míg László Boldizsár grimaszokban gazdag Mefisztót mutatott. A legnagyobb sikert Bá­tori Éva aratta, aki pármai hercegnéként nem csupán intakt hangját és előadói kultúráját, de testmeleg alakításának egészét megbámultatta velünk. Akárcsak az évad elején, a Doktor Fausttal majdnem egyidős Dohnányi-opera, A tenor bemutatóján, úgy karmesterként most is Vajda Gergely vállalkozott a repertoárszínesítő experimentumra: a Busoni-zene eklektikus jellegét érzékletesen és példás arányérzékkel, az operai hatások iránt mindenkor fogékonyan kijátszva. Elsősorban alighanem az ő érdeme volt, hogy a közönség tartózkodó bizalmatlansága tartózkodó rokonszenvvé változott át a másfél órás előadás végeztére.

Magyar Állami Operaház, május 22.

Figyelmébe ajánljuk

Eldobott aggyal

  • - ts -

A kortárs nagypolitika, adott esetben a kormányzás sűrű kulisszái mögött játszódó filmek, tévésorozatok döntő többsége olyan, mint a sci-fi, dolgozzék bármennyi és bármilyen hiteles forrásból.

Nemes vadak

Jason Momoa és Thomas Pa‘a Sibbett szerelemprojektje a négy hawaii királyság (O‘ahu, Maui, Kaua‘i és Hawai‘i) egyesítését énekli meg a 18. században.

Kezdjetek el élni

A művészetben az aktív eutanázia (asszisztált öngyilkosság) témaköre esetében ritkán sikerül túljutni egyfajta ájtatosságon és a szokványos „megteszem – ne tedd meg” dramaturgián.

A tudat paradoxona

  • Domsa Zsófia

Egy újabb dózis a sorozat eddigi függőinek. Ráadásul bőven lesz még utánpótlás, mivel egyelőre nem úgy tűnik, mintha a tucatnyi egymással érintőlegesen találkozó, egymást kiegészítő vagy egymásnak éppen ellentmondó történetből álló regényfolyam a végéhez közelítene: Norvégiában idén ősszel az eredetileg ötrészesre tervezett sorozat hatodik kötete jelenik meg.