Lemez

Holly Herndon: Platform

  • - minek -
  • 2015. június 28.

Zene

Ha egy Tennessee-ből származó lány még tinédzserként Berlinbe kerül, csodák történhetnek vele: Holly Herndont például ekkor szippantotta be a nyers techno formátumú elektronikus zenei kultúra, no meg a lehetőség, hogy a mind kézhez állóbb technológiával állítson elő nagyon is érzékeny zenét. Miután visszatért az Államokba, Kaliforniában tanulta ki az elektronikus zenekészítést, és gyorsan kiderült, milyen eleven, fantáziadús kompozíciókat tud létrehozni pusztán az énekhangja és a laptopja segítségével. Azért itt nyugodtan megállhatunk egy pillanatra, mert nemcsak remek, hanem ritka kifejező orgánummal is áldotta meg a sors, majd pont a technológia kínálta trükkök segítségével éri el, hogy az ezernyi árnyalat az éteri dallamoktól a szikár szövegmondásig egyetlen kompozícióba sűrűsödjön. Az idei Platform már a második albuma, de ebben talán még a 2012 végén meg­jelent debütnél is intenzívebben szembesít azzal, mennyire intim és törékeny a viszonyunk mind intelligensebb kütyüinkkel, s mennyire sérülékeny a lassacskán erre a relációra épülő társadalom. Herndon persze nem egyszerű kinyilatkoztatásokkal fárasztja a hallgatót: a pop­struktúrát szétbarmoló, sokszor mégis klasszikusan szép számokat ír, ahol az énekhangja többszörös manipulációjával előállított dallamokat ellenpontozzák és erősítik a laptopon generált kattogó géphangok, a szabálytalanul lüktető glitch techno irgalmatlan zörgése, no meg a rengeteg dünnyögésből, motyogásból, kopogásból összerakott audiokulissza. A Platform úgy lesz hatásos manifesztum, hogy igazi érzéki örömet nyújt közben a fülnek.

4AD/Neon Music, 2015

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.