Lemez

Holly Herndon: Platform

  • - minek -
  • 2015. június 28.

Zene

Ha egy Tennessee-ből származó lány még tinédzserként Berlinbe kerül, csodák történhetnek vele: Holly Herndont például ekkor szippantotta be a nyers techno formátumú elektronikus zenei kultúra, no meg a lehetőség, hogy a mind kézhez állóbb technológiával állítson elő nagyon is érzékeny zenét. Miután visszatért az Államokba, Kaliforniában tanulta ki az elektronikus zenekészítést, és gyorsan kiderült, milyen eleven, fantáziadús kompozíciókat tud létrehozni pusztán az énekhangja és a laptopja segítségével. Azért itt nyugodtan megállhatunk egy pillanatra, mert nemcsak remek, hanem ritka kifejező orgánummal is áldotta meg a sors, majd pont a technológia kínálta trükkök segítségével éri el, hogy az ezernyi árnyalat az éteri dallamoktól a szikár szövegmondásig egyetlen kompozícióba sűrűsödjön. Az idei Platform már a második albuma, de ebben talán még a 2012 végén meg­jelent debütnél is intenzívebben szembesít azzal, mennyire intim és törékeny a viszonyunk mind intelligensebb kütyüinkkel, s mennyire sérülékeny a lassacskán erre a relációra épülő társadalom. Herndon persze nem egyszerű kinyilatkoztatásokkal fárasztja a hallgatót: a pop­struktúrát szétbarmoló, sokszor mégis klasszikusan szép számokat ír, ahol az énekhangja többszörös manipulációjával előállított dallamokat ellenpontozzák és erősítik a laptopon generált kattogó géphangok, a szabálytalanul lüktető glitch techno irgalmatlan zörgése, no meg a rengeteg dünnyögésből, motyogásból, kopogásból összerakott audiokulissza. A Platform úgy lesz hatásos manifesztum, hogy igazi érzéki örömet nyújt közben a fülnek.

4AD/Neon Music, 2015

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."