Lemez

Fucked Up: Glass Boys

  • - greff -
  • 2014. július 27.

Zene

Amikor a kanadai zenekar három évvel ezelőtt térült-fordult, és harmadik lemezével, a David Comes To Life-fal végképp áttörte zsánere, a hardcore korlátait, akkor nem csupán az lehetett világos mindenki számára, hogy zenei kalandozásai során a rokonszenves társaság végre valóban eljutott a csúcsra, hanem az is, hogy azon az úton, amire évekkel korábban rákanyarodott, már csak az önparódia felé tudna továbbhaladni. Az évről évre egyre komplexebb formák után kutató zenekar számára a David eposzi hosszúságú, négyfelvonásos, a lemezen elmesélt történetet még egy annak hátterét színező extraalbummal is megtámogató poszt-hardcore/rockopera hibridje logikus végpont volt, ahonnan kénytelen volt pár lépést hátrafelé araszolni. Tíz, többségében direkt számával és laza koncepciójával így a Glass Boys lett a Fucked Up úgynevezett egyszerű lemeze. Kevesebbet markolnak, de kevesebbet is fognak ezúttal: az előző lemez világát redukáltan továbbíró albumon ugyanúgy ott vannak a hardcore kereteit lebontó, az amerikai alternatív rockzene 80-as évekbeli mintáiból és az experimentális hagyományból egyaránt sokat merítő gitárbetétek, csak nem olyan burjánzó, a hallgató egész testét körbeindázó, mindvégig ellenállhatatlan módon, mint három évvel ezelőtt. Mivel pedig az ének a szokásos, mérsékelten változatos ordibálás, az egyébként gondosan felépített lemez hamar viszonylag egysíkúvá válik. Ismerkedési pontnak azért így is megfelelhet a Glass Boys, ami az első három album birtokában azonban bírság nélkül kikerülhető.

Matador/Neon Music, 2014

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.