Lemez

Fucked Up: Glass Boys

  • - greff -
  • 2014. július 27.

Zene

Amikor a kanadai zenekar három évvel ezelőtt térült-fordult, és harmadik lemezével, a David Comes To Life-fal végképp áttörte zsánere, a hardcore korlátait, akkor nem csupán az lehetett világos mindenki számára, hogy zenei kalandozásai során a rokonszenves társaság végre valóban eljutott a csúcsra, hanem az is, hogy azon az úton, amire évekkel korábban rákanyarodott, már csak az önparódia felé tudna továbbhaladni. Az évről évre egyre komplexebb formák után kutató zenekar számára a David eposzi hosszúságú, négyfelvonásos, a lemezen elmesélt történetet még egy annak hátterét színező extraalbummal is megtámogató poszt-hardcore/rockopera hibridje logikus végpont volt, ahonnan kénytelen volt pár lépést hátrafelé araszolni. Tíz, többségében direkt számával és laza koncepciójával így a Glass Boys lett a Fucked Up úgynevezett egyszerű lemeze. Kevesebbet markolnak, de kevesebbet is fognak ezúttal: az előző lemez világát redukáltan továbbíró albumon ugyanúgy ott vannak a hardcore kereteit lebontó, az amerikai alternatív rockzene 80-as évekbeli mintáiból és az experimentális hagyományból egyaránt sokat merítő gitárbetétek, csak nem olyan burjánzó, a hallgató egész testét körbeindázó, mindvégig ellenállhatatlan módon, mint három évvel ezelőtt. Mivel pedig az ének a szokásos, mérsékelten változatos ordibálás, az egyébként gondosan felépített lemez hamar viszonylag egysíkúvá válik. Ismerkedési pontnak azért így is megfelelhet a Glass Boys, ami az első három album birtokában azonban bírság nélkül kikerülhető.

Matador/Neon Music, 2014

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.