mi a kotta?

Fülbe harap

  • mi a kotta
  • 2012. augusztus 26.

Zene

"Io sono il prologo", azaz "én a prológ vagyok" - lát hozzá Ruggiero Leoncavallo ars poeticájának ismertetéséhez a bohócmezbe öltözött Tonio, s jószerint valami ilyesféle szerepet tölt be e sorok írója is, amikor hétről hétre előharangozza az elkövetkező napok koncertprogramját, "egy darab életet", hogy egy fordulat erejéig még az operalibrettó tenorjában (baritonjában) maradjon soros zenei ajánlónk.

Annál is inkább, hiszen ahogyan arról a múlt héten futólag már említés történt e hasábokon, a hét vége kitüntetett produkciója a Szegedi Szabadtéri Játékokon ígérkező Parasztbecsület-Bajazzók lesz (július 27. és 28., kilenc óra; esőnap: július 29.). Caniót a kazanyi születésű tenor, Avgust Amonov énekli majd, ám a két este előzetes szenzációjának kétségkívül inkább a másik opera tenorfőszerepére kijelölt Dolhai Attila (képünkön) elsőre merész döntésnek tűnő felléptetése tekinthető. Kesselyák Gergely személyében mindenesetre olyan karmesterre számíthatunk, aki bizonnyal kézben tartja majd a Dóm téri előadásokat.

Jóval több mint százéves házasság ez már a két opera között, hiszen legelső ízben 1893-ban illesztették egymás mellé Mascagni és Leoncavallo leghíresebb művét. S persze éppenséggel nem is alaptalan vagy pusztán praktikus szempontokra tekintő ez a párosítás, s ilyesformán csupán sokadik lehetne az érvek sorában az a felvetés, hogy mindkét opera a XIX. századi Itália felettébb kedvezőtlen gyilkossági statisztikáit és egyáltalán, a heves olasz temperamentum pusztító szélsőségeit teszi szemléletessé. Mascagni művének alapja legalább egy szépirodalmi mű, ám a szerelemféltés meg a szicíliai szokás szerint fülbe harapással induló (lásd ehhez aKeresztapa-trilógia záró filmjét) és gyilkosságba torkolló párbaj itt is az életből lett ellesve, s ha lehet, a rögvalósághoz még közelibb a Bajazzók története. 1865. augusztus 15-én, Nagyboldogasszony ünnepének estéjén egy calabriai faluban megrendezett színházi előadáson ugyanis valóban megtörtént az a gyilkosság, amely azután Leoncavallo művének alapjául szolgált. Homályos pontok azért akadnak e csúnya eset körül: a kis Leoncavallo vagy ott volt ezen az előadáson, vagy nem, s egyes kutatások szerint a gyilkosság a vándorkomédiások tevőleges részvétele nélkül, szimpla nézőtéri bicskázásként bonyolódott.

Ezen a ponton ajánlónk rendesen lejjebb csavarja a hangerőt, ám ezúttal éppenséggel crescendóra váltunk, minthogy július 30-án nyit, méghozzá immár kilencedik alkalommal a Crescendo Nyári Akadémia Sárospatakon, mely rendezvény azután a második héten hamvas produkcióival, tanári, növendék- és gálakoncertjével annak rendje és módja szerint beletorkollik majd a Zempléni Fesztivál programjába. S végül, ha csak azért is Budapesten maradnánk: hát irány a Vármegyeháza! Pontosabban a pesti Vármegyeháza díszudvara, ahol pénteken a Concerto Budapest "Pezsgő - zene - nyár" fantáziacímű programja (július 27., nyolc óra; esőnap: július 28.), hétfőn pedig Hegedűs Endre változatosan összeállított zongorakoncertje (augusztus 1., fél nyolc) tart majd igényt tömeges megjelenésünkre.

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.