Fülhallgatós - The Shins: Wincing The Night Away (lemez)

  • Kovács Marcell
  • 2007. január 25.

Zene

A fülhallgatós lemez kifejezés a definíció szerint olyan hangzóanyagot jelöl, amely a gondosan megformált, részletgazdag hangkép következtében a befogadó számára csak koncentrált odafigyeléssel, fülhallgatón keresztül hallgatva nyújt teljes élményt. A Shins új albuma ilyen fülhallgatós anyag, egy gitárközpontú indie-pop zenekartól meglepően finom hangszerelési ötletekkel, légiesen könnyed hangzással.

A fülhallgatós lemez kifejezés a definíció szerint olyan hangzóanyagot jelöl, amely a gondosan megformált, részletgazdag hangkép következtében a befogadó számára csak koncentrált odafigyeléssel, fülhallgatón keresztül hallgatva nyújt teljes élményt. A Shins új albuma ilyen fülhallgatós anyag, egy gitárközpontú indie-pop zenekartól meglepően finom hangszerelési ötletekkel, légiesen könnyed hangzással.

A Shins most, a harmadik albumnál szembesül azzal a problémával, amit az erős kezdést produkáló zenekarok számára a mindent eldöntő második lemez kockázata jelent. A kiválóan sikerült 2001-es bemutatkozásra még csak azok kapták fel a fejüket, akik nem temették el a Sub Pop kiadót a grunge kipurcanásakor, és annak ellenére adtak egy esélyt a már nem is olyan fiatal tagokból verbuválódott újonc zenekarnak, hogy az nem szégyellt a hatvanas évek ábrándos zenei világához fordulni munícióért.

A burjánzó vokálharmóniákat és a fátyolos szörfgitárhangzást rokonszenvesen egykedvű hangulatban tálaló Oh, Inverted World számára a Strokes és a White Stripes viharos sikerei idején nem sok babér termett, de némi fáziskéséssel egyre rangosabb magazinok kezdtek írni róla, egyre elragadtatottabb hangnemben. Az indie-ben utazó amerikai lemezvásárló egy idő után már lépten-nyomon a Shins nevébe botlott, és mivel ekkorra hangos fanfárok közepette megjelent a Chutes Too Narrow is, így egyszerre dobta a kosárba az első két lemezt. Ugyanaz történt, mint jó tíz évvel korábban a Nirvanával, igaz, a Sub Pop nagy bánatára néhány számjegyes különbséggel a példányszámokban.

A fokozott érdeklődéssel várt folytatás nem meglepő módon az első két lemez erényeinek összegzésére tesz kísérletet. A bemutatkozó album különös, lebegős atmoszférája a Chutes változatos dalformáival keveredik, a felütés csalafinta, strokesos zakatolása után végig a Shins összetéveszthetetlen modorában. Az eredmény azonban felemás. A felvétel kidolgozottsága igazolja a közel négyéves szünetet: a marimbát idéző bugyborékolásra a háttérből finom bendzsószóló válaszol, miközben a sok-sok sávról érkező vokál dallamát ércesen zengő gitárhang visszhangozza. Csakhogy a számok nem olyan erősek, mint első alkalommal, és a második lemez lenyűgöző ötletparádéját sem sikerült megismételni. A Wincing egy profi, de nem különösebben izgalmas amerikai gitárpoplemez, valahol félúton a Modest Mouse sápadt igényessége és a Weezer tolakodó populizmusa között. Csalódást kelt, de nem okoz kiábrándulást, a vízválasztó negyedik albumig éppen megteszi. Mellesleg rávilágít a fülhallgatós lemezek igazi természetére. Mert legyünk őszinték, a kifejezés valójában azt jelenti: elismerem, nem nagy eresztés, de a második szám elején tök szépen szól a basszus. Ami egyébként hangszóróval is tökéletesen hallható, csak fel kell tekerni kicsit a hangerőt.

Sub Pop, 2007

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.