Koncert

Qaartsiluni Együttes

  • (ba)
  • 2015. október 24.

Zene

Hosszú bevezetés, rövid zenetörténeti tanfolyam előzte meg az est fő produkcióját. A négy fővel felvonuló Qaartsiluni cikcakkban haladva, 1909-től 1999-ig kalauzolta a hall­gatóságot. A kezdőpont – nem a koncerté, a kurzusé – Schönberg op. 11-es Három zongoradarabja volt, a komponista első atonális műve; rejtelmeit finom kézzel vilá­gította át Borbély László. Izgalmas kaland volt Elliott Carter GRA című, 1993-as dialógusa egyetlen klarinétra, Roz­mán Lajos felszabadult, spontán előadásában. A jelent Kondor Ádám Schattenwelt, Schlachtfeld című dialógjai képviselték, klarinét-hegedű összeállításban (Rozmán és Varga Oskar, Újvidék–Bp.).

Mindez tehát a nagy attrakciót vezette fel. „70 éve halt meg Bartók Béla” volt a hangverseny címe, s a beavatatlan is kitalálta, szándékosan tartogatják Bartókot a végére. (A cím egy kedvező fordulatot is előre jelez: januártól már semmilyen kontár hozzátartozó nem tilthat le Bartók-előadást, csakis az állami cenzúra fojthatja meg a produkciókat, de hát ezt Bartók és művei rég megszokták.) Örök hála Benny ­Good­mannek, hogy Szigeti József közvetítésével zongorakíséretes klarinét-hegedű duót kért Bartóktól. Ez a Kontrasztok trió, amely most inkább egy nagyszabású dráma erejével szólalt meg, persze mindenféle teátrális gesztus nélkül. A háromság (Rozmán, Borbély és hegedűn a cseh-szlovák Milan Pala) mintha az életéért játszott volna, ami a megszólaltatás koncentrált intenzitását illeti, mégsem érződött rajtuk semmi erőlködés. Rozmán klarinéthangja a legtermészetesebb módon váltott karaktert, és öblös, testes, karcsú vagy rikoltó kiadásban egyaránt artikulált maradt, sorsokat sűrítve a stilizált táncokba. Pala a táncházból tévedhetett be a hangversenyterembe, rusztikus, ám karcmentes hangon járta, s végig a jelentőségteljes nyitó pizzicatói szellemében; Borbély remekül adta az alapot a háttérben. Megrendelő és barátja irigykedve nézett volna össze.

Magyar Rádió Márványterme, szeptember 15.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.