Koncert

Qaartsiluni Együttes

  • (ba)
  • 2015. október 24.

Zene

Hosszú bevezetés, rövid zenetörténeti tanfolyam előzte meg az est fő produkcióját. A négy fővel felvonuló Qaartsiluni cikcakkban haladva, 1909-től 1999-ig kalauzolta a hall­gatóságot. A kezdőpont – nem a koncerté, a kurzusé – Schönberg op. 11-es Három zongoradarabja volt, a komponista első atonális műve; rejtelmeit finom kézzel vilá­gította át Borbély László. Izgalmas kaland volt Elliott Carter GRA című, 1993-as dialógusa egyetlen klarinétra, Roz­mán Lajos felszabadult, spontán előadásában. A jelent Kondor Ádám Schattenwelt, Schlachtfeld című dialógjai képviselték, klarinét-hegedű összeállításban (Rozmán és Varga Oskar, Újvidék–Bp.).

Mindez tehát a nagy attrakciót vezette fel. „70 éve halt meg Bartók Béla” volt a hangverseny címe, s a beavatatlan is kitalálta, szándékosan tartogatják Bartókot a végére. (A cím egy kedvező fordulatot is előre jelez: januártól már semmilyen kontár hozzátartozó nem tilthat le Bartók-előadást, csakis az állami cenzúra fojthatja meg a produkciókat, de hát ezt Bartók és művei rég megszokták.) Örök hála Benny ­Good­mannek, hogy Szigeti József közvetítésével zongorakíséretes klarinét-hegedű duót kért Bartóktól. Ez a Kontrasztok trió, amely most inkább egy nagyszabású dráma erejével szólalt meg, persze mindenféle teátrális gesztus nélkül. A háromság (Rozmán, Borbély és hegedűn a cseh-szlovák Milan Pala) mintha az életéért játszott volna, ami a megszólaltatás koncentrált intenzitását illeti, mégsem érződött rajtuk semmi erőlködés. Rozmán klarinéthangja a legtermészetesebb módon váltott karaktert, és öblös, testes, karcsú vagy rikoltó kiadásban egyaránt artikulált maradt, sorsokat sűrítve a stilizált táncokba. Pala a táncházból tévedhetett be a hangversenyterembe, rusztikus, ám karcmentes hangon járta, s végig a jelentőségteljes nyitó pizzicatói szellemében; Borbély remekül adta az alapot a háttérben. Megrendelő és barátja irigykedve nézett volna össze.

Magyar Rádió Márványterme, szeptember 15.

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.