Lemez

Garbage: Strange Little Birds

Zene

A három amerikai férfit és egy skót nőt magába tömörítő Garbage soha nem tűnt klasszikus értelemben vett zenekarnak, hiszen a tagok átlagban 36 évesek voltak a megalakuláskor, 1994-ben. Shirley Manson énekesnő, Duke Erikson és Steve Marker gitárosok, valamint a Nevermind producereként elhíresült dobos, Butch Vig mindig is inkább kollégák, mintsem zenésztársak benyomását keltették, de talán pont ettől működőképes a Garbage. Azért volt, hogy hat évig ők sem bírták látni egymás arcát, de végül visszatértek 2012-ben a – halovány – Not Your Kind Of People albummal. A lendület megmaradt: itt a folytatás, amelynek a borítója simán viheti az év legbénább artworkje díjat.

Zeneileg a Strange Little Birds szerencsére többet nyújt; megkapjuk a szokásos, elektrorockos hangzásvilágot, a hangulat pedig ezúttal is darkos. Több dalnak is a sebezhetőség a témája, így például az első kislemeznek válaszott Emptynek. A Night Drive Lonelinesst egy oroszországi rajongói levél inspirálta, a So We Can Stay Alive pedig aktuális társadalmi problémákra reflektál – de talán ennyit a szövegekről. Ami a zenét illeti, a Blackout igazi epikus mű szokatlan gitárhangzással, az If I Lost You akár a Ray Of Light c. Madonna-albumon is elférne, az Even Though Our Love Is Doomed folyamatosan építkező, központi darab, az Amends pedig a Wearing The Inside Out című Pink Floyd-szám dallamvezetéséből merít. A Strange Little Birds korrekt munka; színvonalasabb, mint az előző lemez, de a Garbage már valószínűleg nem fog több olyan izgalmas albumot készíteni, mint a Version 2.0 volt.

Stunvolume, 2016

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.