Lemez

Garbage: Strange Little Birds

Zene

A három amerikai férfit és egy skót nőt magába tömörítő Garbage soha nem tűnt klasszikus értelemben vett zenekarnak, hiszen a tagok átlagban 36 évesek voltak a megalakuláskor, 1994-ben. Shirley Manson énekesnő, Duke Erikson és Steve Marker gitárosok, valamint a Nevermind producereként elhíresült dobos, Butch Vig mindig is inkább kollégák, mintsem zenésztársak benyomását keltették, de talán pont ettől működőképes a Garbage. Azért volt, hogy hat évig ők sem bírták látni egymás arcát, de végül visszatértek 2012-ben a – halovány – Not Your Kind Of People albummal. A lendület megmaradt: itt a folytatás, amelynek a borítója simán viheti az év legbénább artworkje díjat.

Zeneileg a Strange Little Birds szerencsére többet nyújt; megkapjuk a szokásos, elektrorockos hangzásvilágot, a hangulat pedig ezúttal is darkos. Több dalnak is a sebezhetőség a témája, így például az első kislemeznek válaszott Emptynek. A Night Drive Lonelinesst egy oroszországi rajongói levél inspirálta, a So We Can Stay Alive pedig aktuális társadalmi problémákra reflektál – de talán ennyit a szövegekről. Ami a zenét illeti, a Blackout igazi epikus mű szokatlan gitárhangzással, az If I Lost You akár a Ray Of Light c. Madonna-albumon is elférne, az Even Though Our Love Is Doomed folyamatosan építkező, központi darab, az Amends pedig a Wearing The Inside Out című Pink Floyd-szám dallamvezetéséből merít. A Strange Little Birds korrekt munka; színvonalasabb, mint az előző lemez, de a Garbage már valószínűleg nem fog több olyan izgalmas albumot készíteni, mint a Version 2.0 volt.

Stunvolume, 2016

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.