Lemez

Il Pomo d’Oro: Haydn Concertos

  • - csk -
  • 2016. július 23.

Zene

Csupán négy éve alakult meg az Il Pomo d’Oro, de az együttest máris joggal sorolhatjuk a nemzetközi régizenei előadópraxis élvonalába. Eredetileg operaprodukciók céljából jöttek létre (kiváló Händel-lemezük, a Partenope egyik szerepében a világszerte egyre inkább számon tartott Baráth Emőkét halljuk), különféle világklasszis kontratenorokkal (Max Emanuel Cencic, Xavier Sabata, Franco Fagioli) is készítettek lemezeket, de a hangszeres muzsika sem áll távol tőlük. Ebből válogat legutóbbi dupla CD-jük hézagpótló módon. A két korongon hallható hét kompozícióból öt Joseph Haydn versenyműveiből ad ízelítőt. Az életmű elhanyagolt területe ez: Haydnt elsősorban szimfóniák, vonósnégyesek és néhány nagy oratórium alkotójaként tartják számon. Nagyjából ugyanannyi versenyművet írt, mint Mozart (hozzávetőleg negyvenet), de ezek iránt szinte teljes a közöny.

Most az együttes régi és új vezetője, a hegedűs Riccardo Minasi és a csembalista Maxim Emelyanychev egy hegedű-, két csembaló- és egy hegedű-csembaló kettősversenyt játszik, s mindehhez társul még egy remek kürtverseny Johannes Hinterholzer előadásában, rá­adásnak pedig „A tyúk” szimfónia is megszólal (g-moll, Hob. I:83), valamint szólócsembalón a C-dúr fantázia (Hob. XVII:4). Kontrasztos zenekari muzsikálás, temperamentumos hegedűszólók, vonzón karcos natúrkürt-hangzás és kissé szárazabb (talán kevésbé szerencsésen mikrofonozott) csembalójáték.
A három billentyűs művet érdemes lett volna háromféle billentyűs hangszeren előadni: a két szólókoncert közül az egyiket csembalón, a másikat fortepianón, a kettősversenyben pedig játszhatott volna orgona (hiszen Haydn a billentyűs szólamot itt erre írta). Sebaj, az összhatás így is meggyőző: megtudjuk belőle, hogy Haydn milyen diadalmasan eredeti versenymű-komponista volt, és a produkciók a nagy előd, Philipp Emanuel Bach hatását is frappánsan tárják fel.

Erato, 2 CD, 2016

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.