Lemez

Perihelion: Hold

  • Vincze Ádám
  • 2016. július 23.

Zene

Ha összeállítanánk egy képzeletbeli listát a tágan értelmezett magyar rockszíntér előadói közül, akikre mindenképp érdemes odafigyelni, mert szép csöndben elkezdtek meghatározó jelenségeivé válni az under­groundnak, akkor a Perihelionnak mindenképp rajta lenne a helye. A debreceni csapat persze egyáltalán nem fiatal: több név- és egy angolról magyarra váltás után jutottak el a külföldi kiadóig és a Zeng című tavalyi nagylemezig, amely előtt teljesen jogosan borult le a komplett szakma.

A Hold persze nem egy új Perihelion-nagylemez, hanem egy négyszámos EP, amely szintén a francia Apathia Records gondozásában jelent meg, és rövidsége miatt nem is nagyon lehet következtetni belőle arra, hogy hova fogja kifutni magát a zenekar a jövőben. Kapunk viszont három saját dalt, amelyek nagyjából követik a Zeng irányvonalát: olyasfajta, csilingelő gitárokkal és kifejező, igazán magával ragadó énekdallamokkal meghintett, lüktető rockzene ez, amelyet a szaksajtó kényszeresen lát el a poszt- előtaggal. A nyitó Feneketlen, amire amúgy nemzetközi viszonylatban is kiemelkedő klip készült, nincs három perc, mégis akkora sláger lehet, mint a Zeng Égrengetője, a Szárnyakonban kicsit ott van az ezredforduló Katatoniája (persze jóval erősebb énekhanggal), a cím­adó dallamairól pedig a Hajad szél ugrik be. A negyedik dal a Sycamore Trees a Twin Peaksből: ötletes adaptáció, és annak ellenére, hogy finoman elüt a másik három daltól, jótékony cliffhangerrel tudja lezárni a Holdat – nyitva hagyva a kérdést, hogy vajon sikerül-e majd a Perihelionnak ezt a szintet is megugrania.

Apathia, 2016

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.