Lemez

Gershwin Reimagined: An American in London

  • - csk -
  • 2019. március 7.

Zene

Melyik műfaj tekintheti magáénak a Porgy és Bess, az Egy amerikai Párizsban és a Rhapsody in Blue szerzőjét? A könnyű? A komoly? A jazz? Részben mindegyik, egészében egyik sem. Az orosz-litván zsidó szülőktől származó, első generációs amerikai George Gershwin a könnyű műfaj felől közelített a zenéhez, hiszen számtalan slágert írt (és ebben volt a legjobb), de műveiben sok a jazzhatás, és nyilvánvalóan azt akarta, hogy klasszikus komponistaként becsüljék, ezért írt operát (amely nem igazi opera), és ezért akart Schönbergtől tanulni (végül „csak” nagyon jó barátokká és rendszeres teniszpartnerekké lettek, és George remek portrét festett Arnoldról).

A nemrégiben megjelent új Gershwin-lemez tanúságtétel a jazz képviselői részéről a nem létező „Gershwin-perben” arról, hogy a zeneszerző az övék. Ismert kompozíciókat hallunk, hosszabbakat és rövidebbeket, hangszereseket és vokálisakat vegyesen: megszólal a Rhapsody in Blue, az Egy amerikai Párizsban, az Home Blues, a Porgy és Bessből az I Loves You, Porgy, valamint a Három prelűd és befejezésül az I Got Rhythm. A Royal Philharmonic Orchestra játszik az uruguayi José Serebrier vezényletével, közreműködik Shelly Berg jazz-zongorista triója, Ledisi és Monica Mancini énekel, Atruro Sandoval trombitál, Mark O’Connor hegedül. A zenéket egy kicsit átírták, felerősítve a jazz jelenlétét – mint amikor kólába whiskyt kevernek. Szüksége van erre Gershwinnek? Nincs – de az eredmény kétségkívül elegáns, kissé bódító, és nagyon jól szól. Egy lehetséges olvasat, nincs mit kifogásolni rajta.

Decca, 2018

Figyelmébe ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.

Tíz vállalás

Bevált recept az ifjúsági regényekben, hogy a szerző a gyerekközösség fejlődésén keresztül fejti ki mondanivalóját. A nyári szünidőre a falusi nagymamához kitelepített nagyvárosi rosszcsontoknak az új környezetben kell rádöbbenniük arra, hogy vannak magasztosabb cselekedetek is a szomszéd bosszantásánál vagy az énekesmadár lecsúzlizásánál. Lehet tűzifát aprítani, visszavinni az üres üvegeket, és megmenteni a kocsiból kidobott kutyakölyköt. Ha mindez közösségben történik, még jobb.