DVD

Giordano Andrea Chénier

  • - káté -
  • 2012. augusztus 12.

Zene

Giordano Andrea Chénier című (nálunk André Chénier-ként ismert) operájának ez a tizenöt évvel ezelőtti Met-előadást rögzítő felvétele Luciano Pavarotti miatt érték. A tenorista hangja túl az ötvenen is töretlen fényében tündököl, lírai karaktere és puha dallamívei a drámai pillanatokban hősi színezetet kapnak, egyénisége pedig gyöngédséggel vonja be a francia forradalom áldozatává váló költő alakját. A címszerep nem a legjobb, de az áriák népszerűsége miatt a leghálásabb szerepe Giordano operájának, és Pavarotti szelíd lelkülete, kisfiús mosolya jellemet kölcsönöz a szerelem és a szabadság jegyében megdicsőülten vérpadra lépő álmodozónak. Kijut a sikerből a Maddalenát éneklő Maria Guleghinának is, aki makulátlan vokalitással bizonyul méltó partnernek. Euforikus zárókettősük a guillotine árnyékában - az eszköz meglehetősen primitíven rajzolódik ki a horizonton - egyike az operairodalom romantikus abszurditásainak, és méltán részesül ovációban. A legbonyolultabb karakter Gérard, a lakájból lett népvezér, aki megcsömörlik a forradalmi terrortól, és bár ő is szerelmes Maddalenába, megmentené árulónak kikiáltott vetélytársát. Juan Ponsnak megvan hozzá a megfelelő baritonja, amit kiereszthet. Ennyi elég egy hagyományos - áriákra és kettősökre épülő -, statikus előadáshoz. A rendező Nicolas Jo‘l sokat nem is tesz hozzá, egyedül a második felvonás bírósági jelenetében, egy ágyútöltelékként kezelt kisfiú rideg besorozásával, a fölhergelt tömeg kíméletlen viselkedésével és a foglyok elhurcolásának fináléjával mutat némi eredetiséget; ez utóbbi a közvetítésvezető Brian Large bravúros közelijeitől valódi drámaiságot nyer. A zenekar viszont végig magas hőfokon adagolja a szenvedélyt. Nem csoda, James Levine vezényel.

Decca, Universal, 2011

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.