DVD

Giordano Andrea Chénier

  • - káté -
  • 2012. augusztus 12.

Zene

Giordano Andrea Chénier című (nálunk André Chénier-ként ismert) operájának ez a tizenöt évvel ezelőtti Met-előadást rögzítő felvétele Luciano Pavarotti miatt érték. A tenorista hangja túl az ötvenen is töretlen fényében tündököl, lírai karaktere és puha dallamívei a drámai pillanatokban hősi színezetet kapnak, egyénisége pedig gyöngédséggel vonja be a francia forradalom áldozatává váló költő alakját. A címszerep nem a legjobb, de az áriák népszerűsége miatt a leghálásabb szerepe Giordano operájának, és Pavarotti szelíd lelkülete, kisfiús mosolya jellemet kölcsönöz a szerelem és a szabadság jegyében megdicsőülten vérpadra lépő álmodozónak. Kijut a sikerből a Maddalenát éneklő Maria Guleghinának is, aki makulátlan vokalitással bizonyul méltó partnernek. Euforikus zárókettősük a guillotine árnyékában - az eszköz meglehetősen primitíven rajzolódik ki a horizonton - egyike az operairodalom romantikus abszurditásainak, és méltán részesül ovációban. A legbonyolultabb karakter Gérard, a lakájból lett népvezér, aki megcsömörlik a forradalmi terrortól, és bár ő is szerelmes Maddalenába, megmentené árulónak kikiáltott vetélytársát. Juan Ponsnak megvan hozzá a megfelelő baritonja, amit kiereszthet. Ennyi elég egy hagyományos - áriákra és kettősökre épülő -, statikus előadáshoz. A rendező Nicolas Jo‘l sokat nem is tesz hozzá, egyedül a második felvonás bírósági jelenetében, egy ágyútöltelékként kezelt kisfiú rideg besorozásával, a fölhergelt tömeg kíméletlen viselkedésével és a foglyok elhurcolásának fináléjával mutat némi eredetiséget; ez utóbbi a közvetítésvezető Brian Large bravúros közelijeitől valódi drámaiságot nyer. A zenekar viszont végig magas hőfokon adagolja a szenvedélyt. Nem csoda, James Levine vezényel.

Decca, Universal, 2011

Figyelmébe ajánljuk

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.