DVD

Giordano Andrea Chénier

  • - káté -
  • 2012. augusztus 12.

Zene

Giordano Andrea Chénier című (nálunk André Chénier-ként ismert) operájának ez a tizenöt évvel ezelőtti Met-előadást rögzítő felvétele Luciano Pavarotti miatt érték. A tenorista hangja túl az ötvenen is töretlen fényében tündököl, lírai karaktere és puha dallamívei a drámai pillanatokban hősi színezetet kapnak, egyénisége pedig gyöngédséggel vonja be a francia forradalom áldozatává váló költő alakját. A címszerep nem a legjobb, de az áriák népszerűsége miatt a leghálásabb szerepe Giordano operájának, és Pavarotti szelíd lelkülete, kisfiús mosolya jellemet kölcsönöz a szerelem és a szabadság jegyében megdicsőülten vérpadra lépő álmodozónak. Kijut a sikerből a Maddalenát éneklő Maria Guleghinának is, aki makulátlan vokalitással bizonyul méltó partnernek. Euforikus zárókettősük a guillotine árnyékában - az eszköz meglehetősen primitíven rajzolódik ki a horizonton - egyike az operairodalom romantikus abszurditásainak, és méltán részesül ovációban. A legbonyolultabb karakter Gérard, a lakájból lett népvezér, aki megcsömörlik a forradalmi terrortól, és bár ő is szerelmes Maddalenába, megmentené árulónak kikiáltott vetélytársát. Juan Ponsnak megvan hozzá a megfelelő baritonja, amit kiereszthet. Ennyi elég egy hagyományos - áriákra és kettősökre épülő -, statikus előadáshoz. A rendező Nicolas Jo‘l sokat nem is tesz hozzá, egyedül a második felvonás bírósági jelenetében, egy ágyútöltelékként kezelt kisfiú rideg besorozásával, a fölhergelt tömeg kíméletlen viselkedésével és a foglyok elhurcolásának fináléjával mutat némi eredetiséget; ez utóbbi a közvetítésvezető Brian Large bravúros közelijeitől valódi drámaiságot nyer. A zenekar viszont végig magas hőfokon adagolja a szenvedélyt. Nem csoda, James Levine vezényel.

Decca, Universal, 2011

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”