mi a kotta?

Ne hadarj!

  • mi a kotta
  • 2012. augusztus 12.

Zene

Már a múlt héten is feltűnhetett figyelmes olvasóinknak, hogy a budapesti koncertélet szabad levegőre való kitelepülése szembeötlő módon együtt jár az úgynevezett bécsi klasszika nagymestereinek fokozódó dominanciájával, sőt már-már hegemóniájával.

Ezen akár kedvünkre csároghatnánk is egy sort, mondjuk, a közönség begyöpösödött zenei ízlését vagy a műsor-összeállítók gyávasággal határos óvatosságát kárhoztatva, persze szigorúan felülről és ítélkező modorban, csakhogy ez sem szép nem lenne, sem pedig igaz. Elvégre miért is lenne restellnivaló, hogy szabadtéren Beethoven és Mozart a két adu ász, az előadók és a hallgatók egyszerre örök és idényjellegű kedvencei? Így azután a Vajdahunyadvár udvarán ezekben a napokban előbb Beethoven (és Brahms), majd pedig egy homogén Mozart-est hívogatja a közönséget. A Záborszky Kálmán által vezényelt Szent István Király Szimfonikus Zenekar koncertjének (július 16., fél kilenc; esőnap: július 17.) első felét aCoriolan nyitány, valamint Beethoven egyetlen moll zongoraversenye, a római hős overtűrjéhez hasonlóan c-moll hangnemű versenymű alkotja majd. A heroikus - és Beethoven számára kitüntetett módon fontos - hangnemű zongoraverseny Jandó Jenő szólójával fog ékeskedni, a csütörtöki Mozart-est (július 19., fél kilenc; esőnap: július 20.) zongoraművésze pedig Szentpéteri Gabriella lesz, aki viszont a Köchel-jegyzék szerinti 414-es sorszámú versenyművet játssza majd, méghozzá a XVIII. században túlnyomórészt az ártatlan szerelem, a megelégedettség, a fiatalos derű és az Úrba vetett bizalom érzéseivel asszociált A-dúrban. Ez utóbbi este amúgyBotvay Károly Budapesti Vonósaié lesz, akik a kamaszkori divertimentók sorát és az 1787-es Kis éji zenét ígérik a zongorakoncert mellé.

Értelemszerűen Beethoven-hangversenyt ígér a Nemzeti Filharmonikusok szombati programja is, lévén a színhely a martonvásári Beethoven-park (július 14., hét óra; esőnap: július 15.). Itt a c-moll versenyművet soron követő G-dúr zongoraverseny kerül majd a műsor tengelyébe, a kiváló Bogányi Gergely előadásában. Egyebekben a Medveczky Ádám által igazítandó program mintha valamelyest rájátszana a koncert dátumára, hiszen némi gondolkozás után mind a Fidelio nyitányát, mind pedig az Eroica szimfóniát összefüggésbe hozhatnánk a nagy francia forradalom Bastille-romboló nyitónapjával. Mi több, az Eroica ráadásul még az emlegetett c-moll hangnemmel is összekapcsolható: mert bár a szimfónia egésze az Esz-dúr megjelölést viseli homlokán, ám a második tétel hősi gyászmenete éppenséggel ugyancsak c-mollban íródott.

"Tutti mi chiedono, tutti mi vogliono..." - idézte akarva-akaratlanul is Figaro, a sevillai borbély belépőjét egyik levelében az 1840-es évek elején vészesen túlterhelt Gaetano Donizetti (képünkön a mester). Valóban mindenki őt kérte és mindenki őt akarta, ám ennek a végzetes túlfoglalkoztatásnak olyan kincset is köszönhet az operairodalom, mint a hervadhatatlan bájú Don Pasquale, mely opera a hét végén kétszer is kitelepül majd az "budai Társaskör kertjébe, zongorakísérettel is váltig élményszerűen (július 13. és 14., hét óra; esőnap: július 15.). S bár ez már kívül esik ajánlónk hétkörén, azért, hogy mindenkinek legyen ideje felcihelődni, hát jelezzük rögvest, hogy a Hadarókettősben kulmináló vígopera a VeszprémFest idei programján is ott szerepel majd: július 21-én, Miklósa Erikával és a címszerepben a remek Roberto Scandiuzzival.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.