Girl Power - Fiona Apple: Extraordinary Machine (lemez)

  • Greff András
  • 2005. október 20.

Zene

Nem tudom, önök hogy vannak ezzel, de nekem mostanában hiányoznak az izgalmas csajok a popzenéből. Azok a lányok, akikért odáig lehetne lenni, de nem elsősorban azért, mert olyan bájos pofijuk van.

Nem tudom, önök hogy vannak ezzel, de nekem mostanában hiányoznak az izgalmas csajok a popzenéből. Azok a lányok, akikért odáig lehetne lenni, de nem elsősorban azért, mert olyan bájos pofijuk van. A közelmúlt terméséből talán csak Nellie McKay nagyon helyes Get Away From Mejét volna érdemes szóba hozni, és mintha a kilencvenes évek elején-közepén mutatósabbak lettek volna az arányok. De legalább Fiona visszatért.

Fiona Apple (1977, New York) Criminal című videoklipjével 1996-ban rúgta be a zeneipar ajtaját. A videóval, amelyben hősnőnk felejthetetlen ezredvégi Lolitának mutatta magát, ám a látványhoz olyan váratlan távlatokat nyitó alt párosult, mintha ezt a nagyon fiatal, nagyon törékeny testet egy a hadak útját régen megjárt lélek választotta volna páncéljául. A kettősség alapvető jellemzője Fiona zenéjének: a számaiban lüktető áramlás, az olykor a zongorajátéka mögé türemkedő groove-ok kikezdhetetlenül naprakésszé varázsolják, ám az elegancia, amely az egészet körülöleli, letűnt korok parfümfelhős báltermeit idézi inkább. Míg első lemeze, a Tidal még a kamaszkori élményanyagra épülő tisztes, de távolról sem egyenletes teljesítmény volt, az 1999-es, gazdagon rétegzett When The PawnÉ-nal már összejött neki egy oda-vissza átütő dobás. A lábai elé is terült a fél világ: a platinalemezei mellett helyet csinálhatott pár Grammynek is a nappaliban. Aztán hosszú-hosszú csend.

Az utolsó biztos hír az volt, hogy Fiona 2002-ben Jon Brion producer asszisztálása mellett megkezdte rögzíteni a harmadik lemezét. Hogy aztán pontosan mi történt, arról csak az utóbbi hetekben kaphattunk hiteles információt. Fiona azt meséli a Rolling Stone-ban, hogy bár a kiadója elfogad-ta volna azt az anyagot, amit 2003 tavaszára Brionnal befejezett, ő maga elégedetlen volt a munkájával, és szerette volna átszerkesztve újrarögzíteni az egészet, immár Mike Elizondo segítségével. Ezt azonban a Sony már nem volt hajlandó finanszírozni. Fiona nem adta át az eredeti anyagot, hanem a baszkolódásba belefáradva inkább fogta magát, és kivonult a zenebizniszből. Itt léptek a képbe a rajongók. Tavaly ugyanis néhány ezer lelkes hívő aláírásokat gyűjtött a neten, hogy azzal is presszionálja az ügyben egyébiránt következe-tesen kussoló kiadót, majd az idén tavasszal egy seattle-i dj a rádióműsorában leadta az egész Brion-féle lemezanyagot, ami így a netről könnyen elérhetővé vált. Az a szép ebben a történetben, hogy boldog a vége: a Sony visszahívta a művésznőt a kényszernyugdíjból, és fizetett, mint a katonatiszt, úgyhogy júniusban Fiona végre újravehette a lemezét Elizondóval, a saját szája íze szerint.

Bár szerintem az eredeti verzió is megáll a maga lábán, Fionának igaza volt: ez a végső változat feszesebb és frissebb munka, s bár nagyon fifikásan van hangszerelve, nem barokkos, mint a Brion-anyag. S hogy mit is kapunk végül? Hat év ide vagy oda, az Extraordinary Machine kirívóan új vonásokkal nem gazdagítja Fiona Apple portréját, s emiatt akár hiányérzetünk is támadhatna, de nem nagyon támad, ahhoz ez a tizenkét szám túlontúl erős. A When The PawnÉ univerzumában járunk újfent, annak határai tágulnak most kissé, legfeltűnőbben talán a léhán a musicalek dallamkincsével flörtölő, zsöllyeszagú szerzeményekben (Waltz, Extraordinary Machine). Az én kedvencem jelenleg egy hűvösen elővezetett, tempós popsláger (Get Him Back), de szorosan a nyomában ott vannak még a sötétre fényezett balladák is számosan (a Parting Gifttől az O' Sailorig), amikben ez a nő töretlenül kimagasló. Ezekben bontakozhat ki igazán az a nagyszerű hangja, meg az a sűrű, egyedi érzékiség - mindaz tehát, amiért megszerethettük anno, s amely ennyi hosszú év után is megbízhatóan nyugtalanító maradt.

Sony, 2005

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.