Girl Power - Fiona Apple: Extraordinary Machine (lemez)

  • Greff András
  • 2005. október 20.

Zene

Nem tudom, önök hogy vannak ezzel, de nekem mostanában hiányoznak az izgalmas csajok a popzenéből. Azok a lányok, akikért odáig lehetne lenni, de nem elsősorban azért, mert olyan bájos pofijuk van.

Nem tudom, önök hogy vannak ezzel, de nekem mostanában hiányoznak az izgalmas csajok a popzenéből. Azok a lányok, akikért odáig lehetne lenni, de nem elsősorban azért, mert olyan bájos pofijuk van. A közelmúlt terméséből talán csak Nellie McKay nagyon helyes Get Away From Mejét volna érdemes szóba hozni, és mintha a kilencvenes évek elején-közepén mutatósabbak lettek volna az arányok. De legalább Fiona visszatért.

Fiona Apple (1977, New York) Criminal című videoklipjével 1996-ban rúgta be a zeneipar ajtaját. A videóval, amelyben hősnőnk felejthetetlen ezredvégi Lolitának mutatta magát, ám a látványhoz olyan váratlan távlatokat nyitó alt párosult, mintha ezt a nagyon fiatal, nagyon törékeny testet egy a hadak útját régen megjárt lélek választotta volna páncéljául. A kettősség alapvető jellemzője Fiona zenéjének: a számaiban lüktető áramlás, az olykor a zongorajátéka mögé türemkedő groove-ok kikezdhetetlenül naprakésszé varázsolják, ám az elegancia, amely az egészet körülöleli, letűnt korok parfümfelhős báltermeit idézi inkább. Míg első lemeze, a Tidal még a kamaszkori élményanyagra épülő tisztes, de távolról sem egyenletes teljesítmény volt, az 1999-es, gazdagon rétegzett When The PawnÉ-nal már összejött neki egy oda-vissza átütő dobás. A lábai elé is terült a fél világ: a platinalemezei mellett helyet csinálhatott pár Grammynek is a nappaliban. Aztán hosszú-hosszú csend.

Az utolsó biztos hír az volt, hogy Fiona 2002-ben Jon Brion producer asszisztálása mellett megkezdte rögzíteni a harmadik lemezét. Hogy aztán pontosan mi történt, arról csak az utóbbi hetekben kaphattunk hiteles információt. Fiona azt meséli a Rolling Stone-ban, hogy bár a kiadója elfogad-ta volna azt az anyagot, amit 2003 tavaszára Brionnal befejezett, ő maga elégedetlen volt a munkájával, és szerette volna átszerkesztve újrarögzíteni az egészet, immár Mike Elizondo segítségével. Ezt azonban a Sony már nem volt hajlandó finanszírozni. Fiona nem adta át az eredeti anyagot, hanem a baszkolódásba belefáradva inkább fogta magát, és kivonult a zenebizniszből. Itt léptek a képbe a rajongók. Tavaly ugyanis néhány ezer lelkes hívő aláírásokat gyűjtött a neten, hogy azzal is presszionálja az ügyben egyébiránt következe-tesen kussoló kiadót, majd az idén tavasszal egy seattle-i dj a rádióműsorában leadta az egész Brion-féle lemezanyagot, ami így a netről könnyen elérhetővé vált. Az a szép ebben a történetben, hogy boldog a vége: a Sony visszahívta a művésznőt a kényszernyugdíjból, és fizetett, mint a katonatiszt, úgyhogy júniusban Fiona végre újravehette a lemezét Elizondóval, a saját szája íze szerint.

Bár szerintem az eredeti verzió is megáll a maga lábán, Fionának igaza volt: ez a végső változat feszesebb és frissebb munka, s bár nagyon fifikásan van hangszerelve, nem barokkos, mint a Brion-anyag. S hogy mit is kapunk végül? Hat év ide vagy oda, az Extraordinary Machine kirívóan új vonásokkal nem gazdagítja Fiona Apple portréját, s emiatt akár hiányérzetünk is támadhatna, de nem nagyon támad, ahhoz ez a tizenkét szám túlontúl erős. A When The PawnÉ univerzumában járunk újfent, annak határai tágulnak most kissé, legfeltűnőbben talán a léhán a musicalek dallamkincsével flörtölő, zsöllyeszagú szerzeményekben (Waltz, Extraordinary Machine). Az én kedvencem jelenleg egy hűvösen elővezetett, tempós popsláger (Get Him Back), de szorosan a nyomában ott vannak még a sötétre fényezett balladák is számosan (a Parting Gifttől az O' Sailorig), amikben ez a nő töretlenül kimagasló. Ezekben bontakozhat ki igazán az a nagyszerű hangja, meg az a sűrű, egyedi érzékiség - mindaz tehát, amiért megszerethettük anno, s amely ennyi hosszú év után is megbízhatóan nyugtalanító maradt.

Sony, 2005

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”