rés a présen

„Gitáros történelmet” írunk az idén

Pavlovits Dávid gitáros, zeneszerző

  • rés a présen
  • 2018. április 29.

Zene

rés a présen: Hogyan született a Szegedi Nemzetközi Gitárfesztivál?

Pavlovits Dávid: 1999-ben alapítottuk a barátaimmal, és egy olyan hagyomány megteremtése volt a célunk, ahol a műfaji sokszínűség, a fiatal tehetségek támogatása és a gitár közösségteremtő jellege egyaránt érvényesül. A gitár napjaink legnépszerűbb hangszere, de csak kevesen tudják, hogy a popzenei akkordjátékon túl milyen hihetetlen dolgokra képes – ezt szeretnénk bemutatni és népszerűsíteni az SZTE Zeneművészeti Kar és az egyesületünk közös szervezésében.

rap: Gazdag háttered van ehhez a történethez. Összefoglalnád röviden?

PD: Magamon mindig jót nevetek, ha a pályámról kérdeznek, mert folyton úgy mondom vissza az ön­életrajzomat, mint egy napközis a leckét: gitáros és zeneszerző vagyok, több mint harminc országban adtam szólóestet, és a magyar gitárosok közül elsőként adtam szólóestet például a New York-i Carnegie Hallban vagy a kairói operaházban. Sokféle zenét írok, nemcsak gitárra, zongorára és zenekarra, hanem elektronikus zenét is filmes vagy színházi produkciókhoz. A Sony Pictures Televisionnek is dolgoztam például, gitárdarabjaim a londoni Trinity College kötelező vizsgadarabjai között szerepelnek. A szervezéshez amúgy csak korlátozottan értek, ahhoz inkább, hogy megtaláljam és összehangoljam a megfelelő profi és lelkes csapatot, illetve a műsort összeállítsam.

rap: Nem fetisizmus egy hangszerre korlátozni egy fesztivál témáját?

PD: A gitár talán bármely más hangszernél személyesebben tudja a közönséget megszólítani. Emellett felfoghatatlanul sokarcú tud lenni, pláne, ha más műfajokra vagy a pengetősök családjára (lant, mandolin, koboz stb.) is kitekintünk. De a fesztiválon a gitárhoz sokszor ének, vonósnégyes, ütőhangszerek, bőgő vagy zongora is társul, nem is beszélve az éjjeli rock- és dzsesszegyüttesekről.

rap: Mik voltak az idei programválogatás fő szempontjai?

PD: Az idén a klasszikus műfajok mellett a flamenco és a világzene kap teret. Az alapítás óta évente vendégünk a legendás Pusztai Antal klasszikus és dzsesszgitáros, aki B. B. Kinggel is játszott együtt, az idén április 14-én a Szegedi Zeneművészeti Karon lesz hallható.

rap: Kik a legfontosabb szereplők rajta kívül, és melyek a kiemelt programok?

PD: A Grammy-díjas amerikai sztárvendéggel, William Kanengiserrel a reményeink szerint „gitáros történelmet” írunk az idén: egy neki írott concertómat fogjuk bemutatni a Szeged Guitar Orchestra közreműködésével a szegedi gálán április 15-én. Ugyanitt, a hagyományainkhoz hűen, most is lesz flamencotáncegyüttes (Pirók Zsófia) spanyol gitárossal és énekessel, a világzenei programot pedig Szirtes Edina Mókus kvartettje képviseli. További kiemelt program a megnyitó április 9-én Budapesten, az Olasz Kulturális Intézet dísztermében két fiatal olasz sztárral – Andrea Robertóval és Giacomo Susanival –, valamint a sokszoros versenygyőztes Bozsóki Gergellyel és Funusual nevű kvintettjével.

rap: Mi az újdonság a fesztivál életében?

PD: 2018-tól az EU Creative Europe pályázatának köszönhetően az EuroStrings fesztiválhálózat tagjai lettünk, ennek köszönhetően „robbant be” a Szeged IGF, több mint 15 országból hívtunk művészeket, Budapesten, Szegeden és Szabadkán is egyszerre zajlik majd a fesztivál; soha ennyi helyszín, ilyen színes kínálatunk nem volt még. A nemzetközi verseny győztese több mint tíz országba nyer majd koncertmeghívást. A hálózat külföldi versenygyőztesei a Young Stars csereprogram keretében pedig Budapesten is hallhatók lesznek.

rap: Ki volt a te első gitárhősöd?

PD: Egyértelműen Paco de Lucia állt a rajongásom középpontjában a korai flamencofelvételeivel, de elképesztett Rodrigo, Albéniz és De Falla lemeze már akkor is, most is.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.