Lemez

Grime 2.0

  • Velkei Zoltán
  • 2013. június 16.

Zene

A grime Anglia egyik legfontosabb elektronikus zenei innovációja a 2000-es évekből a dubstep mellett. Létrejöttét a UK garage, a drum & bass és a hiphop édeshármasának köszönheti; hangzása gyakran futurisztikus, a basszusa pedig sokszor kifejezetten sötét, földbe döngölő. Az irányzat két legismertebb, mára komoly kereskedelmi sikereket is jegyző alakja Dizzee Rascal és Wiley - az ő ötleteik az első naptól kezdve jelentősen formálják a grime-zenék ritmusszerkezetét és atmoszféráját.

A nemrég megjelent válogatás nem a múltra akar reflektálni, de azért nem árt, ha tudjuk, hol találhatók a mozgalom gyökerei. A két CD-n elterülő harmincöt szám mind vadonatúj, pillanatképet adva arról, hogy milyen a grime létezése második évtizedében (innen a 2.0: a válogatásnak nincsen előzménye). Emiatt már nem csak angol szerzők kerültek fel rá: holland (Gumnaam), amerikai (Starkey), ausztrál (Juzlo) és japán (Prettyboy) interpretációk is színesítik az összeállítást, és valóban hozzá tudnak tenni pluszrétegeket.

Nehéz, masszív szintetizátortémák hengerelnek az olykor 140 bpm sebességet is elérő dobbasszusokon. Ez Anglia disztópiája: sok felvételben ott van a világvége-hangulat, ami egy ideje ismét egyre többször előforduló témája a különféle művészeti ágazatoknak - a grime ennek az életérzésnek a háttérzenéje. A válogatással kapcsolatban egyedül azt sajnálom, hogy pár igen fontos előadó (a Keysound kiadó legjobbjai; Terror Danjah, D.O.K. stb.), hiányzik róla, de ettől még nem téveszt célt: aki meg szeretne ismerkedni ezzel a zenével, ennél jobb helyen nem kezdheti.

Big Dada/Neon Music, 2013

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.