Lemez

Grime 2.0

  • Velkei Zoltán
  • 2013. június 16.

Zene

A grime Anglia egyik legfontosabb elektronikus zenei innovációja a 2000-es évekből a dubstep mellett. Létrejöttét a UK garage, a drum & bass és a hiphop édeshármasának köszönheti; hangzása gyakran futurisztikus, a basszusa pedig sokszor kifejezetten sötét, földbe döngölő. Az irányzat két legismertebb, mára komoly kereskedelmi sikereket is jegyző alakja Dizzee Rascal és Wiley - az ő ötleteik az első naptól kezdve jelentősen formálják a grime-zenék ritmusszerkezetét és atmoszféráját.

A nemrég megjelent válogatás nem a múltra akar reflektálni, de azért nem árt, ha tudjuk, hol találhatók a mozgalom gyökerei. A két CD-n elterülő harmincöt szám mind vadonatúj, pillanatképet adva arról, hogy milyen a grime létezése második évtizedében (innen a 2.0: a válogatásnak nincsen előzménye). Emiatt már nem csak angol szerzők kerültek fel rá: holland (Gumnaam), amerikai (Starkey), ausztrál (Juzlo) és japán (Prettyboy) interpretációk is színesítik az összeállítást, és valóban hozzá tudnak tenni pluszrétegeket.

Nehéz, masszív szintetizátortémák hengerelnek az olykor 140 bpm sebességet is elérő dobbasszusokon. Ez Anglia disztópiája: sok felvételben ott van a világvége-hangulat, ami egy ideje ismét egyre többször előforduló témája a különféle művészeti ágazatoknak - a grime ennek az életérzésnek a háttérzenéje. A válogatással kapcsolatban egyedül azt sajnálom, hogy pár igen fontos előadó (a Keysound kiadó legjobbjai; Terror Danjah, D.O.K. stb.), hiányzik róla, de ettől még nem téveszt célt: aki meg szeretne ismerkedni ezzel a zenével, ennél jobb helyen nem kezdheti.

Big Dada/Neon Music, 2013

Figyelmébe ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.

Akinek nem bűne…

Tatabányán a Bűn és bűnhődéssel kezdik az októbert, és ez a tematika határozza majd meg az egész évadukat, amelyben a súlyosabb műfajok mellett krimi és komédia is színpadra kerül.