Lemez

Grimes: Art Angels

  • - minek -
  • 2015. december 19.

Zene

Claire Boucher számára legalább annyira átkot, mint áldást jelentett a korán és fiatalon jött siker: legutóbbi lemeze, a 2012-es Visions után minden tekintet rá szegeződött, a zenei sajtó és tekintélyes számú rajongótábora árgus szemmel figyelte minden bejegyzését, zsenge számkezdeményét, meghiúsult vagy éppen megvalósult kollaborációit. Ezek után nem is csoda, hogy kínos lassúsággal készült el az új album (miután számos ötletet közben kihajított az ablakon) – de az eredménnyel elégedett lehet.

Grimestól amúgy sem állt távol a nagybetűs popzene elemeinek gondos szétszálazást, szelídebb-durvább dekonstrukciót sem mellőző reciklálása, ezúttal pedig gátlástalanul használt fel mindent, ami a keze ügyébe került. Gesztusa világos és félreérthetetlen: a pop az
ő médiuma, melynek engedelmeskednie kell szent monomániájának. Szinte semmit nem bíz másokra (leszámítva mondjuk a tajvani MC-lány, Aristophanes, illetve Janelle Monaé alkalmi segítségét): maga írja, veszi fel, összetéveszthetetlen szirénhangján énekli el és formálja gazdagon rétegzetté a zeneanyagot. Sőt, most már a videókat is saját kezűleg rendezi és vágja: a zseniális első maxihoz, a Flesh Without Bloodhoz készített, a Life In A Vivid Dreamet is ügyesen hozzáöltő klip külvárosi rokokó tobzódása rabul ejti a tekintetet.

És itt a lényeg: a hozzá mérten is terjedelmes, csaknem ötvenperces albumon remek dalok sorakoznak a leheletkönnyű barokkpop szösszenetektől (laughing and not being normal) a telivér elektrocountrys beindulásokon (California) át a gitárzúzós darabokig (Kill V. Maim). Azt már korábbi nyilatkozataiban is leszögezte, hogy nem ír egyhamar szerelmes számokat: a látszólag szakítós-elválós témájúak is saját művészi pozícióját, a közönséghez való viszonyát értelmezik újra. De amíg ilyen zabolátlan fantáziával és szinte gyermeki derűvel műveli az önreflexiót, addig mi sem fogunk unatkozni!

4AD/Neon Music, 2015

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.