Lemez

Grimes: Art Angels

  • - minek -
  • 2015. december 19.

Zene

Claire Boucher számára legalább annyira átkot, mint áldást jelentett a korán és fiatalon jött siker: legutóbbi lemeze, a 2012-es Visions után minden tekintet rá szegeződött, a zenei sajtó és tekintélyes számú rajongótábora árgus szemmel figyelte minden bejegyzését, zsenge számkezdeményét, meghiúsult vagy éppen megvalósult kollaborációit. Ezek után nem is csoda, hogy kínos lassúsággal készült el az új album (miután számos ötletet közben kihajított az ablakon) – de az eredménnyel elégedett lehet.

Grimestól amúgy sem állt távol a nagybetűs popzene elemeinek gondos szétszálazást, szelídebb-durvább dekonstrukciót sem mellőző reciklálása, ezúttal pedig gátlástalanul használt fel mindent, ami a keze ügyébe került. Gesztusa világos és félreérthetetlen: a pop az
ő médiuma, melynek engedelmeskednie kell szent monomániájának. Szinte semmit nem bíz másokra (leszámítva mondjuk a tajvani MC-lány, Aristophanes, illetve Janelle Monaé alkalmi segítségét): maga írja, veszi fel, összetéveszthetetlen szirénhangján énekli el és formálja gazdagon rétegzetté a zeneanyagot. Sőt, most már a videókat is saját kezűleg rendezi és vágja: a zseniális első maxihoz, a Flesh Without Bloodhoz készített, a Life In A Vivid Dreamet is ügyesen hozzáöltő klip külvárosi rokokó tobzódása rabul ejti a tekintetet.

És itt a lényeg: a hozzá mérten is terjedelmes, csaknem ötvenperces albumon remek dalok sorakoznak a leheletkönnyű barokkpop szösszenetektől (laughing and not being normal) a telivér elektrocountrys beindulásokon (California) át a gitárzúzós darabokig (Kill V. Maim). Azt már korábbi nyilatkozataiban is leszögezte, hogy nem ír egyhamar szerelmes számokat: a látszólag szakítós-elválós témájúak is saját művészi pozícióját, a közönséghez való viszonyát értelmezik újra. De amíg ilyen zabolátlan fantáziával és szinte gyermeki derűvel műveli az önreflexiót, addig mi sem fogunk unatkozni!

4AD/Neon Music, 2015

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Eli Sarabi kiszabadult izraeli túsz: Az antiszemitizmus most még erősebb, mint az elmúlt évtizedek alatt bármikor

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.